Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirmuisa selkäkipu - lapsen kanniskelusta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Auttakaa rakkaat kanssasisaret...

Viime yö oli varmaan neljäs joka meni valvoskellessa. Koko alaselkä ja pakara ihan jumissa ja kipu säteilee oikeaan reiteen. Lisäksi niskakin oireilee. Eilen lapsen neuvolassa terkkari veikkasi, että johtuu siitä että kannan lasta aina toisella kädellä ja lantio joutuu virheasentoon.

Lääkkeitäkin olen ottanut, samoja kuin epparihaavan kipuun, muttei tunnu auttavan. Kun tässä vielä imettääkin öisin suhteellisen usein niin on kyllä aika painajaismainen tunnelma kun lapsukainen aamulla herää...

Lääkäriinkö? Luulen lääkkeiden olevan sen laatuisia ettei niiden kanssa imettäminen onnistu. Omatoiminen venyttely auttoi vähän asiaa, muttei tuossa matollakaan voi ihan koko päivää makoilla...

Muita kohtalotovereita?

Kommentit (11)

Vierailija

Varovainen liikunta auttoi jo vähän, reisikipu jäi pääosin reippaalle kävelylenkille : ) Myös säännöllisestä lääkityksestä on näköjään apua, ettei kipu pääse ihan hurjaksi. Kiitos erityisesti tuosta fysioterapeutti-vihjeestä, tarttee heti maanantaina suunnistaa lääkäriin, toivottavasti lähete irtoaa.

Sunny

Vierailija

ei ilmene kipuina enää, mutta selvästi jumittaa alaselkä ja säteilee myös pakaroihin ja takareisiin. Neuvolasta sain hyvät venyttelyohjeet, mutta parhaiten on auttanut kun itse muistaa rentouttaa selkänsä imettäessä yms. Lasta nostaessa ja kantaessa kun muistaa ergonomian niin sillähän se. Tosin helpommin sanottu kun tehty. Neuvolassa sanottiin että raskaudesta palautumiseen menee n.1v eli voipi mennä yli sen raskaus ajankin.

Vierailija

ei kannata odottaa ihmeitä tuosta hieronnasta ja fysioterapiasta!! Ne ovat siis lähinnä tuki ja hyödyttävät toki, mutta eivät ne pelkästään riitä. Hyväkuntoisena jaksaa hoitaa vauvaa muutenkin varmasti paremmin. Toki univelka yms. pitää ottaa huomioon, ei sitä ihmeitä jaksa, mutta liikunta vetreyttää ja pistää veren kiertämään kunnolla :-)

Minä olen saanut samanlaisessa tapauksessa avun fysioterapiasta. Mutta... en tavallisesta sellaisesta vaan OMT-fysioterapeutilta.

Minulla tuli toisen lapsen syntymän jälkeen myös kamalat selkäkivut, jotka muuttuivat pian issiakseksi. En voinut kahteen kuukauteen tehdä mitään kotona, olin täysin muiden avun varassa. Siksi kehoitan sinuakin hakemaan apua selkääsi, ennen kuin tilanne pahenee!!

Minulla tuli myös asentovirheitä selkään lasten kantamisesta. Se aiheutti selkälihasten jäykistymistä ja kamalat kivut. Sain lähetteen lääkäriltä OMT-fysioterapeutille (pääsee kyllä ilman lähetettäkin). Apu ei tule hetkessä, vaan pikku hiljaa, kun vaivaa hoidetaan varovaisesti.

OMT-fysioterapeutti on opiskellut yhteensä noin 7 vuotta, joten hänellä on puolet laajempi koulutus kuin tavallisella sellaisella. Hän pystyy löytää tarkan vian vaivoihisi ja antaa mm. manuaalista hoitoa. Minun selkälihaksia suostuteltiin pikku hiljaa toimimaan, pehmiteltiin venyteltiin...

Kun ne oli paremmassa kunnossa, sain hyvät jumppa- ja venytysohjeet kotiin. Ja ne myös opetettiin mulle, niin että ne osasin kunnolla. Jumppaa tein päivittäin kotona ja fysioterapiassa kävin aluksi joka toinen päivä. Ja kyllä kannatti!! Selkä ei ole koskaan ennen ollut näin hyvässä kunnossa!

Käy katsomassa netissä lisää tietoja OMT-fysioterapiasta. Itse löysin googlella tietoja siitä (hakusanaksi vain OMT-fysioterapia).

Toivottavasti saat avun selkääsi ajoissa, ettei se pahene liikaa. Minullakaan ei enää särkylääkkeet auttanut, enkä saanut nukuttua öisin. Mutta fysioterapeutin mukaan se ei ollut mikään ihme. Selkä oli todella huonossa kunnossa. Suosittelen menemään OMT-fysioterapeutille, eikä tavalliselle sellaiselle. Saat paljon paremman hoidon.

Vierailija

Sitten kuntosalille tai jumppaan heti, kunhan oma olo alkaa olla sellainen ja saat lääkäriltä/fyssarilta luvan!!! Suosittelen lämpimästi. Mun oli niskat ja alaselkä ihan jumissa kun vauva oli pieni, niinpä lähdin sitten treenaamaan heti jälkitarkastuksen jälkeen. Aluksi tietysti tosi varovasti eikä mitään himotreeniä vieläkään kun yöllä joutuu yhä heräileen vähintään pari kertaa, mutta kuiteskin hyvää tekee.

Kotonakin voi jumppailla alkuun, tehä jalkakyykkyjä, alaselkänostoja, vatsalihaksia varovasti aikaa myöden... Mä taisin tehä pienillä käsipainoilla jumppaa kotona noin kuukausi synnytyksestä, siis hartiajumppaa, mun käsittääkseni ei siitä voi mitään haittaakaan olla, kun ei siitä tullu mitään painetta alapäähän tms.

Sit sitä venyttelyä ja hierontaa lisäksi, mutta liikunta on se a ja o, mutta vielä korostan että omien tuntemusten ja lääkärin neuvojen mukaan.

Vierailija

Kun pyydät lääkäriltä lähetteen, niin saat vähän takaisin kelalta. Kun menee kunnon fysioterapeutille (kannattaa kysyä lääkäriltä suositusta), niin hän osaa hieroa, venytellä ja laukaista mahd. pinnetiloja oikein. Hieroja toki on hyvä, mutta passiivinen hierominen ei pidemmän päälle auta yhtä paljon kuin fysioterapia. Fysioterapeutti osaa myös neuvoa sinulle ergonomisia työ- ja lastenhoitoasentoja.

Venyttely omatoimisestikin toki helpottaa, mutta jos lihakset ovat jämähtäneet kunnolla, niin paremmin pääsee kuntoon kun yhdistää omatoimiseen venyttelyyn fysioterapia" kuurin" .

Saatko myös varmasti tarpeeksi kalkkia? Liian vähäinen kalkin saanti aiheuttaa usein imettävälle kremppoja (nimin. kokemusta on).

Vierailija

..minullakin pakaran kautta reisiin. Hieroja sanoi että johtuu varmaan vielä synnytyksestä/raskaudesta kun alakropan luut venyivät niin paljon. suosittelen lämpimästi säännöllistä hierojaa (munulla 1x2 vkoa) ei siihen oikein muu auta..paitsi tietty venyttely.

..ja sitä sanotaan että synnytyksestä palautuminen vie yhtä kauan kun raskauskin..voih. Kävelykin (kärryttely) tuntuu mukavasti pakaroissa kun ottaa pitkiä askeleita.

Vierailija

Eilisessä 5kk-tarkastuksessa siis oli 8660g, eli ei ihan kevyt. Eikä jässikkää kiinnosta edes kääntyminen vielä : ( Lattialla on tylsää, sitterissä on tylsää, ainoa paikka jossa oikeasti viihtyy on syli. Toki tähänkin on varmaan tulossa muutos, toivottavasti pian! Ja tottakai me lasta pidetään lattiallakin, jotta liikkuminen alkaisi kiinnostamaan.

Tsekkailin äsken peilistä lapsi sylissä/vasemmalla olkapäällä, lantio tosiaan kääntyy ihan ihme mutkalle - ei mikään ihme että lihakset on jumissa... Tosiasia on myös mun oma ylipaino, oon aina ollut isokokoinen, raskauden aika päästiin jopa 3-numeroisiin vaakalukemiin. Nykyisinkin painoa on ihan tarpeeksi, vaikka kaksinumeroiset luvut jo riittävät : )

Vierailija

Tänä aamuna kun heräsin oli alaselkä kipeä, kanniskelusta. Neiti kun ei ole mikään ihan kevyt enään, on sellasella rytinällä kasvanut että huh.

Sain alkuun 8xlähetteen fysioterapiaan joka auttoi aika hyvin laukasemalla pahimmat jumit. Jälkitarkistuksen yhteydessä pyysin toiselta neuvolalääkäriltä uutta lähetettä, että saisi hoidettua loppuun nuo hartiaseudun jumit pois, mutta hämpä ei kirjoittanutkaan.

Tarvitsisi kyllä todella kipeästi lisää hierontaa noihin selkäsärkyihin. Taidanpa koittaa ensi viikolla neuvolalääkäriltä kysyy lähetettä, kun vien neitiä 3kk lääkärineuvolaan. Koska se tulee myös lapsen parhaaksi, jos äiti on kunnossa ja jaksaa kantaa sylissä.

Vierailija

ei kannata odottaa ihmeitä tuosta hieronnasta ja fysioterapiasta!! Ne ovat siis lähinnä tuki ja hyödyttävät toki, mutta eivät ne pelkästään riitä. Hyväkuntoisena jaksaa hoitaa vauvaa muutenkin varmasti paremmin. Toki univelka yms. pitää ottaa huomioon, ei sitä ihmeitä jaksa, mutta liikunta vetreyttää ja pistää veren kiertämään kunnolla :-)

Vierailija

minullakin oli samanlaisia vaivoja kun tosiaan kannoin lasta enemmän toisella puolella ja selkä ja hartiat tulehtui. sain lääkäristä tulehduslääkettä piikkinä ja kipulääkkeitä kotiin.helpotti.

suosittelen oikeiden kantoasentojen opettelua,itse en niitä opetellut ja selkä kipuilee vieläkin joskus.

Uusimmat

Suosituimmat