Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihme avuksi 9kk öihin?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minulla tyttö 9kk vanha ja yöt ovat jotain aivan kamalaa. Nukahtamisen jälkeen kuluu noin tunti ja rumba valmis. Tuttia saa laitaa suuhun vähän väliä siis noin tunnin välein. joskus ei rauhoitu muuta kuin maidolla ja sen jälkeen saan maksimissaan 3 tunnin unet jonka jälkeen haluaa taas maitoa. Olen aivan kuitti.

Esikoisen kanssa on jaksettava aamulla nousta ja päivä vietävä läpi iltaan asti ilman lepohetkeä.

Illalla syö puuroa, mutta maito ei sitten enää useinkaan maistu. Vellejä ei juo. Eikä muutenkaan ole mikään tuttipullon ystävä.

OInko tässä alettava ihan rajusti vaan huudattamaan? Että antaisin toisen todella itkeä sängyssään? En tiedä, kertokaa te muut levottomista öistä kokemuksia.

Tämä neiti ei ole siis koskaan nukkunut hyvin. Ihan vauvana nukkui kyllä paremmin, mutta mitä vanhemmaksi tulee, sitä useammin herää.

APUA!

Kommentit (8)

Vierailija

eli tyttö 9 kk ja rapiat: nukkuu vieressä kun monta kertaa yössä syö vielä tissiä. osin on kyseessä ihan mukavuudenhalu, mutta joka yö imee kyllä sillä tavalla kunnollakin, että varmasti on nälkä tytöllä ollut.

muutamana yönä olen jatkuvat tissittelyn saanut loppumaan ihan tylysti antamalla kiinteätä ruokaa. on siis pikkuisella oikeasti ollut nälkä, kun jaksaa kokonaisen pikkupurkillisenkin syödä aamuyöllä melkolailla unissaan.

pisin pätkä, minkä tyttö on itsekseen nukkunut taitaa olla jotain 3h.

itseäni tilanne ei vaivaa: esikoisen kanssa yöt olivat rikkonaisia 18kk asti. (esikoinen ei tosin ollut läheskään näin nälkäinen, vaan ihan mukavuudenhalusta vain tississä kiinni). olen siis asennoitunut niin, että kaikella on aikansa, kyllä se lapsi vielä joskus nukkuu.

eli kai se on ihan normaalia, että lapset heräilevät. mutta jos se vie vanhempien voimia liiaksi, niin varmasti kannattaa yrittää opettaa lapselle itsekseen nukkumisen jalo taito.

voimia teille.

Vierailija

Meillä oli tuossa samassa iässä sama juttu ton tutin kanssa.

Otimme koko tutin pois ja ensimmäinen ilta meni tunnin itkulla ohi ja siitä se sitten lähti menemään kokoajan parempaan ja nyt ollaan nautittu n3vk pitkistä öistä ja helpoista nukahtamisista.

Toinen mikä tulee mieleen niin on unikoulu...ei vaan ole mulla siitä pahemmin kokemusta, mutta voinet kokeilla joe et halua tutista vielä luopua.

Jaksuja teille!

Vierailija

Meillä esikoinen aikoinaan aloitti samanlaisen rumban juuri 9kk tienoilla. Reilun viikon kestin kunnes päätettiin siirtää vauva omaan huoneeseensa nukkumaan (tähän asti nukkunut meidän huoneessa). Ajatuksena lähinnä oli, että edes toinen meistä saisi kunnolla nukuttua ja sitten voisi vaihtaa " vuoroa" kun ei enää jaksa.

No, ihme ja kumma poika nukkuikin heti 7 tuntia putkeen ekana yönä! Tunnin välein heräilyä ei meille sitten enää tullutkaan, joten paikan vaihdos teki ihmeitä. Pojan huone oli ihan meidän huoneen vieressä joten heräsin kyllä jos poika heräsi. Kannattaa kokeilla mikäli mahdollista!

Vierailija

Eipä siinä varmaan muu auta, kun yösyömiset ja tutti pois. Tietysti jos eroahdistus on nyt pahimmillaan, niin tämä ei välttämättä ole paras hetki unikoulun toteutukseen. Ehkä odottelet vielä hieman jos jaksat? Muutaman yön huudatuksen jälkeen saatte kaikki nukkua rauhassa, ja sehän on aina hyvä juttu.

Meillä yösyömisiä karsittiin ensin tutin ja vesipullon avulla n. 6 kk iässä. Annoin siis vain pikkuhörpyn vettä, ja sen jälkeen silittelin tai annoin tutin, että simahti. Itki ja protestoi tietysti varsinkin ekana yönä, mutta kun on tiukkana eikä edes harkitse, että annanpa nyt sittenkin vielä maitoa, niin kyllä vauva sen ymmärtää että tarjoiluja ei tipu. Syliin en nostanut ollenkaan, ellei itku olisi muuttunut ihan hysteeriseksi (ei muuttunut). Parin yön jälkeen tutti riitti heräilyihin.

Tutti jäi pois 7 kk ikäisenä, ja siitä selvittiin kyllä helposti. Poika heitti tutin mäkeen päikkäreille mennessään, ja illalla en sitä enää antanut. Kitisi hieman ja pureskeli harsoaan, mutta nukahti kuitenkin. Yöllä riitti pelkkä peittely ja pepun taputus, jotta nukahti heti uudestaan.

Nyt ikää on jo reilusti yli 8 kk, ja poika on nukkunut 11 h yöunia kuukauden verran. Seisomisen harjoittelu pisti muutaman yön pipariksi, mutta nyt sitäkin harjoitellaan enää muutaman kerran alkuyöstä ja loppuyö nukutaan. On aamulla hieman erilainen olo kaikilla, kun ei ole tarvinnut tunnin välein nousta!

Jos vauva on kovin kiintynyt tuttiinsa, niin ihan ilman itkuja ette varmaan selviä. Muista vaan, että tavoitteena on parempi yöuni vauvalle, ja pysy tiukkana. En tiiä onko näistä meidän kokemuksista mitään apua, mutta halusin vaan kertoa, että kyllä se nukkumaan opettelu kannattaa!

Vierailija

On " ihana" kuulla,että muilla samoja ongelmia.Meillä poika 9 1/2 kk ja yöt aivan kauheita.Puoleen yöhön nukkuu hyvin,mutta sen jälkeen alkaa pyöriminen ja tutin laitto.Huonoimpina öinä herätään jopa 10 kertaa.En syötä enää öisin,se tapa jäi jo pari kuukautta sitten.En kyllä osaa siis auttaa,mutta halusin vaan antaa myötätuntoni.

Olen miettinyt,että liittyiskö tämä yö peppurointi jotenkin tähän ikään kun alkavat liikkua enemmän ja kiinnostua muutenkin kaikesta.Raskastahan tuo on,varsinkin kun välillä nukuttiin jo täysiä öitä.Ei kai tässä auta kun kestää ja toivoa että poika rauhoittuu ajan kanssa.

Vierailija

Minäkin olin jo aivan toivottomuuden partaalla asian kanssa, kunnes lopetin 1 1/2 vuotiaaltamme täysin maitotuotteet. Siis ei lainkaan maitoproteiinia. Ja yörauha palasi muutamassa päivässä. Kokeilkaa ihmeessä! Meillä heräily alkoi 4 kk iässä.

Vierailija

vaikeaa on monella tässä 8-10 kk iässä. Varmaa konstia öiden paranemiseen ei ole, paitsi tietysti aika. Joillakin ystävillä ja sukulaisilla on ollut lapsia, jotka ovat nukkuneet ekan koko yön vasta liki puolentoista vuoden iässä. Vauvat ovat erilaisia. Unikoulu ei tepsi kaikkiin - mua jotenkin joskus risoo, kun sitä ehdotetaan kuin jonain taikakeinona, että kun huudatat muutaman yön, niin kyllä se siitä! Lisäksi olisi hyvä unikoulusta puhuttaessa tarkentaa, puhutaanko ns. huudatusunikoulusta vai lempeästä unikoulusta. Itse en halua lastani huudattaa edes yhtä tuntia, mutta jos olet todella poikki, niin tietenkin voit kokeilla, jos se teidän vaaveliin tehoaisi.

Meillä on nukuttu aina huonosti, nyt noin 2-4 krt yössä herätään. Maitoa ei ole saanut öisin enää pariin kuukauteen. Ikää ens viikolla 10 kk. Liikkumisen oppiminen se kai herättää, nousee pinniksessään ylös ja konttailee. En ota pois sängystä, yleensä saan nukkumaan silittelemällä, noudatan HUS:n suosittelemaa unikoulumallia, josta luin täältä keskustelupalstalta joskus. Mutta edelleen yöt ovat risaisia ja konstit on käytetty. Nyt van odotellaan, että aika tekee tehtävänsä. Tässä joitain juttuja, joiden olen kuullut tehonneen:

- annat hörpyn vettä maidon sijaan. Toiset vauvat eivät sitten enää " viitsi" herätä vain vettä juomaan.

- tutti kiinni lyhyellä nauhalla yöpukuun tai muutama tutti siroteltuna sänkyyn, mistä saa itse haroa suuhunsa - siis jos tutti käytössä. Hyvä olis yrittää tietysti nukahtaa ilman.

- unipussi

- nukahtaminen omaan sänkyyn, ei syliin tai pulloon. Vaatinee harjoitusta.

- omaan huoneeseen siirtäminen.

- unilelu tai -rätti, esim. äidin vanha t-paita, jossa oman äiskän tuoksut tallella

Gordonin tai Pantleyn unikoulusta saat tietoa googlettamalla. Ite en ole vielä noita kokeillut, kun jotenkin tuntuvat hiukan vaivalloilsilta noudattaa.

Meillähän nyt on tosiaan niin, että tuo unikoulutus ei tuottanut tulosta, mutta ehkä vielä joskus... Aattelin pian koettaa tuota omaan huoneeseen siirtämistä.

Niin, ja sitten vielä kaikki yhteen ääneen: myös allergia tai muuten oireeton korvatulehdus voi aiheuttaa jatkuvaa heräilyä...

Tsemppiä.

Vierailija

Halusin vain kertoa, ettet ole yksin. Meillä tytär 9kk on jo kolme kuukautta heräillyt usein. Eli ennen puoltayötä yleensä 2-4 krt, välillä useamminkin. Aamuyön puolellakin nukutaan korkeintaan kahden tunnin pätkissä. Lisäksi tyttö herää tosi aikaisin, klo 5-6. Minä hoidan yöheräämiset ja mies nousee aamulla tytön kanssa, niin saan vielä nukkua vähän aikaa. Välillä heräämiseen auttaa silittely tai kantaminen, useimmiten kuitenkin " tainnutan" tytön tissillä. Eli ei tämä varmaan paljon auta, mutta toivottelen jaksamista!

Uusimmat

Suosituimmat