Mistähän johtuu, että täytekakkuni lätsähtävät aina keskeltä uunissa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Taas pitäisi alkaa leipoa kakku. Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan!

Kommentit (6)

Vierailija

Eli laitetaan 1 lasillinen (sellainen tavallinen juomalasi) kananmunia, 1 lasillinen sokeria kulhoon ja vatkataan vaahdoksi. Varovasti lisätään taikinaan jauhoseos (1 lasillinen vehnäjauhoja + 1 tl leivinjauhetta) ja vatkataan nopeasti sekaisin. Niin, ja tuohon määrään kannattaa tosiaan lisätä se puolisen desiä noita jauhoja, niin kakku ei lätsähdä! ;)

Tää on sellainen niin perus-perus-ohje kuin voi olla. Kääretorttupohja siis oikeesti. Muistaakseni äitini opetti sen aikoinaan kotitaloustunnilla :)

Nasu

Vierailija

Ja missä lämpötilassa paistat?

Itse teen näin:

4 munaa

1,5dl sokeria

1 dl vehnäjauhoja

1 dl perunajauhoja

1 tl leivinjauhetta

Paistetaan 175 asteessa uunin alimalla ritilätasolla niin kauan että " kakku irtoaa vuuan reunoista" eikä " puhu" enää, eli ei kuulu ritinää... Ja vältä myös turhaa uunin luukun avaamista kesken paistamisen.

Vierailija

Itse olen myös aina päivitellyt tuota samaa " ongelmaa" ja äidilleni siitä valitellut. Tänään sitten kokeilin äitini (kotitalousopettaja) neuvoa ja laitoin taikinaan ½dl enemmän jauhoa kuin pitäisi. Ja tehosi!! Kakku EI lätsähtänyt uunista pois ottamisen jälkeenkään! ;)

Olen tähän saakka aina vältellyt tuota " oikean kakkupohjan" tekoa juuri tuon ärsyttävän asian takia, mutta nyt päätin taas urheasti kokeilla... Olenkin leiponut tässä välissä monen monta kakkua ihan vaan kääretorttupohjista. Ja hyvin on onnistunut kakut! :)

Mutta kannattaa tosiaan kokeilla tuota jauhojuttua. Ainakin mulla auttoi. Tsemppiä!!

Nasu

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat