Mikä desinfioiva aine hoitoalustalle?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Siinäpä se :) Joku lapsiystävällinen spray varmasti löytyy?

Kommentit (13)

Vierailija

varsinaisen hoitoalustan päällä, ihan sitä Etolasta metritavarana myytävää. Vauvan on kivampi olla froteen päällä, ja koska kangas on alapuolelta muovitettua, pissa ja kakka eivät mene läpi. Jos tulee tahroja tai vahinko hoitopöydälle, niin ei muuta kuin froteealusta pyykkiin. Helppoa, kätevää, siistiä!

Vierailija

hoitoalustan kokoisia muovifroteita. Niitä taitaa olla 3-4 kpl (2-3 on riittävä määrä). Ovat käteviä, sillä ensinnäkin tuntuvat mukavammalle vauvan paljasta ihoa vasten kuin pelkkä muovi ja jos tulee pissa/kakka, imevät tavaran (ei valu joka paikkaan) mutta varsinainen hoitoalusta pysyy puhtaana.

Ja eikun pyykkiin vaan niin puhdasta tulee!

Suosittelen!

Vierailija

Hoitoalustaa ei kyllä suositella kotioloissa desinfioimaan, pyyhkiminen astianpesuaineella riittää. Desinfiointiaineista lienee enempi haittaa kun hyötyä. Ja vaikka alusta olisi ollut esim. serkun tai siskon lapsella aiemmin, ei silti tarvita desinfektiota.

Vierailija

Itse tykkäsin Natusanista, mutta muutkin varmasti kelpaavat

tarkoitukseen. Vauvan peppua en itse asiassa kosteuspyyhkeillä

pyyhkinytkään, paitsi joskus matkoilla.

Vierailija

... vedellä laimennettua neo- amiseptiä hoitopöydälle, -alustalle ja ammeisiin ja hyvin on toiminut! Sitä vaan pumpuliin ja pyhkäsee sillä niin hyvää tuppaa tulemaan.

Vierailija

Mut kun desinfioinnista kysyttiin, siihen vastasin. Ei meilläkään lapset steriilissä ympäristössä todellakaan kasva mut oon todennut ton kikan ainakin meillä toimivaksi. Kysymys on enemmänkin hoitopöydän puhtaana pitämisestä kuin desinfioinnista... Toi neo-amisept ei ainakaan keräänny pinnoille niin kuin saippua pohjaiset aineet yleensä. Ja hoitopöydällä meilläkin käytetään muovitettua alustaa tai pyyhettä niin ei ole kylmä alunen selän alla.

Laimentanut oon siks kun haju on aika voimakas ja laimennettunakin toimii... Mutta kukin tyylillään ja mä ainakin kahdella lapsella näin tehneenä suosittelen!

Vierailija

pointti oli lähinnä se, että desinfektiota ei tarvita ja siitä voi olla jopa haittaa (no ei varmaan pelkän hoitoalustan desinfioinnista, mutta ylipäänsä desinfektioaineiden turhasta käytöstä). Kakka- ja pissatahroille riittää mainiosti se, että ne pyyhitään/pestään pois, sen jälkeen alustasta ei vauvaan todellakaan mikään tartu (vaikka nuolisi sitä, mitä ehkä tuskin tekee? pissahan on steriiliä ja kakkapöpötkin peräisin vauvan omasta suolistosta. lisäksi ne eivät kauaa alustalla elä, kun näkyvät eritteet siivotaan pois)

Ihmisen ja myös vauvan puolustusjärjestelmä kaipaa hyviä bakteereja (ns. normaalifloora) ja ylenpalttisesta hygieniasta (erit. desinfioinnista) on jo haittaa (liitetty mm. allergioiden lisääntymiseen, puolustusjärjestelmän normaali kehitys häiriintyy). Nykyisin desinfektioaineiden käyttökohteet harkitaan tarkkaan jopa sairaaloissa, jotta vältetään turha käyttö. Bakteerit tulevat resistenteiksi myös desinfektioaineille ja niiden käyttö valikoi pidemmän päälle hankalia pöpökantoja hyödyllisten kustannuksella. Aika harvat kohteet kotioloissa kaipaa desinfiointia, ainoina tulee nyt mieleen haavat ja pikkuvauvojen tuttien & pullojen sterilointi. Eri asia toki on, jos perheessä esim. riehuu salmonellaepidemia, mutta silloin desinfektio-ohjeet saa hoitohenkilökunnalta. Esim. Neo-Amisept on tarkoitettu " raakana" käytettäväksi enkä itse ainakaan vastoin parempaa tietoa menisi laimentelemaan sitä vedellä! Jos desinfektioaineita käyttää, tulee niitä kyllä käyttää ohjeen mukaan, " vajaadesinfektio" saattaa antaa vain lisätilaa hankalien pöpöjen kasvuun, jos ainoastaan herkemmät kannat kuolevat (bakteerit estävät toistensa kasvua)

Vierailija

...ja sitä sit vielä, että meillä ainakin tuppaa olemaan välillä niin pissaa kuin kakkaakin hoitopöydällä ja mä mielummin kyllä desinfioin sitä tolla neo- amiseptillä kuin jollain fairilla! Miten se muka on vauvalle parempi vaihtoehto....???

Vierailija

Pyyhkiminen esim. astianpesuaineella ja vedellä riittää ihan hyvin. Kyllähän esim. wc-käynninkin jälkeen riittävän puhdasta tulee, kun pesee kädet ihan vaan vedellä ja saippualla. Ja eihän alusvaatteitakaan desinfioida, vaan pestään vaan vedellä ja pyykinpesuaineella.

Turhaa desinfiointiaineiden käyttöä tulee välttää kotioloissa. Ihan sama juttu kuin turhassa antibiottien käytössä. Kehittyy desinfiointiaineille ja antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereja.

Vierailija

Sitähän voikin käyttää pääsääntöisesti ja sitten joskus desinfioida ihan kunnolla.

Meillä on pyyheliinoja käytössä hoitoalustan päällä samasta syystä, eli että mukavampi varmaan sen päällä makoilla, kuin muovin, ja sitten enimmät pissat ja kakat jää siihen. Mutta läpihän siitä hieman menee silti.

Vierailija

Tai jos jollain haluaa desinfioida niin ainulla on haavapyyhkeitä. Luulisi käyvän samaan tarkoitukseen? Niin ja neo amiseptiä saa laimentaa.

Samaa mieltä olen, että turha desinfiointi (erityisesti kotioloissa) on haitaksi. Mutta mitään estettä sille ei ole.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat