Kotona hoidetut lapset eivät osaa " tavallisimpia asioita" ja hoidossa olleet ovat " itsenäisempiä" ?

Vierailija

Hoidossa olleet osaavat esim. sitoa kengännauhansa aiemmin, pukea/riisua, syödä itse jne. koska hoidossa on ollut pakko, ja kotona hoidetut eivät osaa, kun äiti on aina tehnyt kaiken...? kertokaa ettei tämä ole totta, kovasti kaikki näin väittävät...!!!

T: äiti joka haluaisi pitää lapsensa mahd. pitkään kotona....!

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Osa on ollut kotihoidossa pitkään ja osa mennyt ihan pienenä päiväkotiin. Ainoat erot, jotka huomaan on, että itse en muista päiväkodissa olleista juuri mitään n. vuoden ja 3-4 vuoden väliseltä ajalta, hullua mutta totta. Olin itse niin väsynyt töistä, ettei illoista jäänyt paljoa käteen. Lapset kyllä ovat sopeutuneet sekä kotiin että päiväkotiin ihan yhtä hyvin.

Vierailija

Minut on pistetty hoitoon vauvana ja toki oli pakko oppia heti sitä mukaa kuin suinkin vaan kaikenlaista, jotta pysyisi mukana. Omat lapseni pidän kotona vielä hetken aikaa. Lapsuus on ihan toisenlainen, kun saa olla kotona ja elää ihan sitä lapsen satumaailmaa vielä. Eikä ole koko ajan tulitakamuksen alla, että on selviydyttävä. Kyllä lapset oppii sitomaan ne kengän nauhat ja telkmään muut temput myöhemminkin. Sitä paitsi, mikä estää opettamasta asioita kotonakin. Kotona lapsi saa kehittyä rauhassa ja saa sellaista voimaa sisäänsä, jota ei voi enää milloinkaan myöhemmin mistään saada. Se on korvaamato asia. En vaihtaisi sitä siihen, että oppisivat sitomaan kengännauhansa vuoden aikaisemmin. Niitä asioita ei voi verrata. Olen ala-asteen ope, joten tiedän senkin, että kotona rakkaudella kasvatetut lapset pärjäävät ihan hyvin koulussa.

Vierailija

Ja tiedättekö miksi: olen itse ollut se ujo nössö, joka oli kotihoidossa kouluikään asti ja jota kiusattiin koulussa (vielä lukiossakin naureskeltiin). Kärsin ujoudestani ja olisin toivonut, että minut olisi laitettu päiväkotiin reipastumaan.

Vierailija:

Lainaus:

Ja lapsilla herkkyyskaudetkin vähän eri aikaan. Kuulostat siltä, kuin arvottaisit jotenkin lapsia sen mukaan, kuinka sosiaalisia, ja mitä osaavat. Ihan kamalaa!

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Sen sijaan tarhassa käyvillä lapsilla on usein paremmat käytöstavat kuin kotona hoidetuilla, osaavat kerätä lelunsa, ottavat paremmin muut huomioon (osaa jakaa lelut, ei vie kädestä) ja muut vastaavat sosiaaliset taidot ovat kehittyneempiä.

Kyllä nämä asiat kuuluvat vanhempien vastuulle, olivat lapset sitten kotona tai päiväkodissa. Päiväkodin vastuulle pitäisi kuulua päiväkodin arkeen ja ympäristöön liittyvät kasvatus-asiat, ei niinkään tapakasvatus tai perustaitojen opettaminen. Eli vaikka hoidossa olleilla lapsillani on ollut hyvät käytöstavat, he ovat empaattisia ja toiset huomioon ottavia ja ovat osanneet huoneensakin siivota aina, ne eivät ole päiväkodin peruja vaan ihan meidän vanhempien opettamia asioita.

Samoin on kotona hoidettujen lasteni laita.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Hoidossa olleet osaavat esim. sitoa kengännauhansa aiemmin, pukea/riisua, syödä itse jne. koska hoidossa on ollut pakko, ja kotona hoidetut eivät osaa, kun äiti on aina tehnyt kaiken...? kertokaa ettei tämä ole totta, kovasti kaikki näin väittävät...!!!

T: äiti joka haluaisi pitää lapsensa mahd. pitkään kotona....!

Meidän poika on 4,5 vuotias, ei ole ollut päivääkään vieraalla hoidossa. Kyllä hän osaa pukea/riisua, syödä ym. koska on itse joutunut tekemään. Minä en ainakaan ala niin isoa poikaa enää passaamaan. Ja pikkuveli 2 v. opettelee samoin, syödä jo osaa ihan itse... Mikäs järki niitä ois alkaa ihan paapomaan, että anna äiti syöttää...huh! Maalaisjärki, kaiken a ja o :)

Vierailija

olla itsenäisiä jo pikkuisina? Miksei lapset saa olla lapsia ja opetella taitoja omaan tahtiin ilman että on pakko. Kotihoito rules. Ja aivan varmasti kotihoidetutkin oppivat sitten kun ovat kypsiä, päiväkodissa vaan ne pienet joutuu itsenäistymään kovain nuorina, ennenkuin ovat kypsiä siihen.

Vierailija

Lisäksi vaadittiin koulua palkitsemaan lapset, jotka käyttävät kypärää pyöräillessään, jotta yhä useampi saataisiin kypärää käyttämään.

Vierailija:

Lainaus:

joka lasten ollessa kouluikäisiä vaatii koulua määräämään lapsilleen nukkumaanmeno- ja kotiintuloajat, tietokoneenkäyttöajat ja vielä opettamaan lapsensa maistelemaan kaikkea ruokailun yhteydessä, huoh.

Tapakasvatus on vanhempien tehtävä, ei päiväkodin.

Vierailija

hoitotuki loppuu, on lapsi kolmevuotias. Enpä tiedä mitä tuon ikäisen vielä pitäisi osata. Kengännauhoja ei ainakaan meidän nelivuotiaamme osaa sitoa ja hän on ollut päiväkodissa puolitoistavuotiaasta.

Vierailija

Meillä esikoinen puki itse 2+ eteenpäin, 3vuotiaana osasi jo pukea kaikki omat vaatteensa. Söi itse täysin 10kk eteenpäin.

tämä todistaa teoriasi vääräksi.:)))) Ai niin vielä se että kuivaksi oppi 1v10kk iässä ja alkoi käydä hieman reilu 2 vuotiaana yksin asioilla vessassa.

Vierailija

Meillä kotona hoidettavat lapset 3v ja 1½v. Isompi pukee/riisuu itse, kenkiä myöten, nauhojen solmimisessa tarvii apua, tarralliset kengät menee itse laittaen. Syö tietysti itse, siivoaa leikkinsä jäljet (tosin pienellä patistuksella :). Käy pöntöllä, pissat pyyhkii itse, muuten vanhemmat. Osaa pestä kätensä pöntöllä käynnin jälkeen.

1½v on syönyt itse jo yksivuotiaasta, juonut tavallisesta mukista. Käy potalle kun sinne laitetaan, joskus haluaa itsekin. Yrittää jo pukea, housuja ja muita helppoja vaatekappaleita.

Tiedä sitten mitä heiltä tuossa iässä päivähoidossa vaaditaan? Itse en osaa vaatia enempää, ovathan he vielä lapsia.

Kertokaas muuten miten osaavia tuon ikäisten tulisi päivähoidon mittapuiden suhteen olla?

Vierailija

Tyttäreni on 2-vuotias, ollut kotihoidossa koko ikänsä, ja on jo kauan osannut esim. syödä itse, käydä potalla, riisua ja pukea. Sosiaalisissa taidoissakin löytyy: ei arkaile eikä ujostele suuressakaan porukassa, esim. leikkipuistoissa tai lastentapahtumissa.

Vierailija

miksi siihen pitäisi hoputtaa. Sen sijaan tarhassa käyvillä lapsilla on usein paremmat käytöstavat kuin kotona hoidetuilla, osaavat kerätä lelunsa, ottavat paremmin muut huomioon (osaa jakaa lelut, ei vie kädestä) ja muut vastaavat sosiaaliset taidot ovat kehittyneempiä. Mielestäni se on paljon tärkeämpää kuin se osaako lapsi pukea itse 1-vuotiaana vai 3-vuotiaana.

Vierailija

joka lasten ollessa kouluikäisiä vaatii koulua määräämään lapsilleen nukkumaanmeno- ja kotiintuloajat, tietokoneenkäyttöajat ja vielä opettamaan lapsensa maistelemaan kaikkea ruokailun yhteydessä, huoh.

Tapakasvatus on vanhempien tehtävä, ei päiväkodin.

Vierailija:

Lainaus:

miksi siihen pitäisi hoputtaa. Sen sijaan tarhassa käyvillä lapsilla on usein paremmat käytöstavat kuin kotona hoidetuilla, osaavat kerätä lelunsa, ottavat paremmin muut huomioon (osaa jakaa lelut, ei vie kädestä) ja muut vastaavat sosiaaliset taidot ovat kehittyneempiä. Mielestäni se on paljon tärkeämpää kuin se osaako lapsi pukea itse 1-vuotiaana vai 3-vuotiaana.

Vierailija

Hoidin kotona lapsiamme 3- ja 4,5- vuotiaiksi. Kovasti saivat kehuja päiväkodissa omatoimisuudestaan ja kyvystä ottaa toiset lapset huomioon. Tahtoivat ja osasivat noudattaa yhteisiä sääntöjä ja auttoivat mielellään myös toisia.

Tuskin olisivat taidoiltaan taantuneet, vaikka olisin vielä kotihoitoa jatkanutkin. Lieveilmiönä päiväkotihoidosta tuli vain ruma tyyli puhua... Sitä ei kotona oppinut.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat