Onko kenelläkään munasolu ollut irtoamatta irrotuspiikistä huolimatta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Jostain olen joskus lukenut, että munasolu ei välttämättä irtoa vaikka olisi irrotuspiikkikin käytössä. Nyt kaipaisin tietoa ja kokemuksia, että onko tälläinen miten yleistä.

Meillä siis tehty kolme clomiavusteista inssiä(viimesessä oli myös Menopur-piikit apuna) ja inssin tekopäivänä laitettu myös irrotuspiikkinä Pregnyl(5000 yksikköä vai miten se ilmoitetaan). Mutta toivottua positiivista tulosta ei ole tullut vaikka munasolu ollut aina hyvän kokoinen, limis ja sperma ok. Nyt itse epäilen, että onko syynä se, että jos munis ei olekaan irronnut(vuoto on kyllä alkanut aina noin parin viikon päästä inssistä). Verikoetta ei ole tehty- eikös siitäkin pysty näkemään, että onko munis irronnut. Ovulaation merkkinä on runsas ovislima ja munis tosiaankin ollut hyvä inssin tekopäivänä. Ajattelin lääkäriltä kysyä, että pitäisikö tuo Pregnyl-piikin määrä tuplata varmuuden vuoksi, jos se ei riitä irroittamaan. Olen lukenut, että joillakin tuo määrä on 10000 yksikköä. Onko teillä millä perusteella tuo isompi määrä ja onko yleistä tehdä verikoe asian tutkimiseksi?

Vastauksista kiitollinen

mariellie

Kommentit (12)

Vierailija

Ei suoranaisesti oo vastaus kysymykseesi, ihmettelen enemmänki sitä kun piikitit inssipäivänä. Mä muistelisin omissa insseissä pistäneeni irrotuspiikin noin 36 tuntia ennen inssiä. Voisiko olla että irrotus tapahtui liian myöhään ja koska pestyt siittiöt eivät kestä niin kauaa naisen elimistössä kuin " luomu" siittiöt niin siittiöt ois ollu liian heikkoja siinä vaiheessa kun munis sitten päätti irrota.

Meille lääkäri neuvoi inssien jälkeen yritteleen vielä luomuvarmistusta heti perään ;-) vaikka samana päivänä.

Toivottavasti joku viisaampi osais vastata kysymykseesi. Onnea tuleviin koitoksiin ja plussasäteilyjä kaikille.

Vierailija

Näin mä muistelin jonkun kertoneen ettei pestyt simpat oo ihan yhtä kestäviä kuin luomut. Johtuneeko sitten siitä että ne " tuotetaan" ;O) kuppiin ja pestään muutamaa tuntia aikaisemmin ennen tarvetta.

Vaan eiköhän ne lääkärit tiedä asian paremmin.

Meille tehtiin kaks inssiä, negat molemmista. Ekalla kerralla kehitty kaks munista joista toinen oli kuulemma kadonnut jonnekin inssipäivänä ja tokalla kerralla oltiin siinä rajoilla jatketaanko hoitoa koska kolme munista oli kypsymässä joista (onneksi) yksi oli niin pieni ettei ehtinyt kyytiin mukaan. Eikä sillä nyt loppupeleissä ollut mitään merkitystäkään koska negat tuli.

Nyt toivon todella kovasti IVFän tuovan toivotun tuloksen, jo senkin vuoksi kun toi ikä alkaa olla haastava tekijä. Yli neljä vuotta on yritelty ja välillä menee kyllä melko pakkopullaksi, aina mielessä mikä kierronpäivä menossa ja onkohan mahdollinen tärppipäivä...

Tulihan tuota taas vuodatettua, ens viikon keskiviikkona pitäs aloittaa sumuttelut ja kauhulla odottelen niitä mummo-oireita, muutenkin jo välillä kiukuttaa niin että :-(

Toivotaan kaikille plussaonnea ja kivaa talven odottelua

Vierailija

eli olen molempiin insseihin pistänyt pregnylin illalla yhdeksältä ja inssi on ollut " ylihuomenna" , eli reilun 36 tunnin päästä. Ja molemmilla kerroilla näin tehtäessä ultrassa on nähty, että munasolu on irronnut. Toisesta inssistä tuli plussa, joka oli lopulta munasarjassa. Näillä molemmilla kerroilla myös vuoto on alkanut ilman progesteronlääkitystä, toisella tuosta plussasta huolimatta. Ekassa induktiossa, jossa pregnyl-annostus oli 5000, ei siis vuoto alkanut ilman primolut-kuuria.

Mutta siis minustakin kuulostaa oudolta, että pregnyl on pistetty inssipäivänä, etenkin jos teillä ei ole varmistelumahkuja. Tossa plussakierrossa varmistelimme sekä ennen että jälkeen inssin (miehen simpoissa ei ole siis pahasti vikaa ja meille tämä on mahdollista).

Voithan kysyä lääkäriltäsi, miksi teillä pistosajankohta on tuo valittu, koska olet kuullut, että muualla pistos annetaan aiemmin. Lapsettomuuslääkäri ovat tottuneita siihen, että potilaat usein tietävät hyvinkin paljon eri hoitomahdollisuuksista, eli kyllä varmaan osaa perustella, jos hänellä joku todellinen peruste käytännölle on.

Vierailija

... että munasolu ei olisi irronnut, kun on ollut irrotuspiikki kyseessä... mulla on aina käytetty 10000-piikkiä, mutta mä olen vanha, mulla on tosi isot annokset ICSI-hoidossa (450-525-600 UI/pv)....

... nykyäänhän käytetään kovemmissakin hoidoissa yleensä 5000 piikkiä - vaikka muniksia on n. 10 kappaletta...

Pikaista onnistumista!!!

Eemeli (täytyy myöntää, että en inssejä kovin tunne...)

(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla loppuvuodesta olevaan hoitoon: Menopur / Menogon, Pregnyl, Orgalutran... mailaile:

eemelikaksi@hotmail.com)

Vierailija

Minulle siis laitettu irrotuspiikki aina vasta samana päivänä, kun ultrassa näkynyt hyvän kokoinen munis ja inssi on tehty. Vaan useimmat ilmeisesti laittaa irrotuspiikin jo hyvissä ajoin(jopa 36 tuntia)ennen inssin tekemistä. Ja sitten myös mielellään tuloksia, että montako inssiä tehty ja ovatko onnistuneet. Itselleni on siis tehty kolme inssiä mitkä eivät ole onnistuneet. Nyt yritän löytää kaikki mahdolliset syyt, että mikseivät ole onnistuneet. Toisesta ketjusta sain tietoa, että pestyt siittiöt eivät kestä niin pitkään elinkelpoisina kuin luomusiittiöt, tämäkin oli minulle aivan uusi asia. Että onkohan meillä sitten syynä se epäonnistumisiin, että tuo irrotuspiikki pistetty liiian myöhään....

Vierailija

Minulla ei ekassa ovulaation induktiossa munasolu irronnut. Tuolloin oli lääkityksenä 2*clomit + pregnyl 5000. Menkkoja ei kuulunut ja s-prog oli alhainen (eli se verikoe, jolla ovulaatiota testataan). Ultrassa näkyi kyllä iso follikkeli.

Sen jälkeen on tehty kaksi inssiä gonal-f piikeillä ja tupla pregnylillä. Molemmissa vuoto on alkanut (ekassa jopa turhan nopeasti) eli ovulaatio onnistui. Mutta luulisin, että jos sinulla vuoto tulee nätisti kahden viikon päästä inssistä, ovulaatio on myös tapahtunut.

Tuplapregnyl mulle määrättiin nimeomaan siksi, että normaaliannos ei näyttänyt tehoavan.

Vierailija

Itsekin olen itsekseni ihmetellyt tuota, että irrotuspiikki laitetaan vasta samana päivänä, kun inssi tehdään. Olen täältäkin lukenut, että useimmat tosiaan pistää ennen hoitoa, mutta sitten myös niistä joilla samana päivänä. Lääkäreillä taitaa olla eri näkemyksiä asiasta. Vaan pitänee kysyä tuotakin lääkäriltä. Lääkäri kyllä hyvin asiansa osaava, joten luotan aika paljon hänen näkemyksiin, että miten missäkin vaiheessa toimitaan.

Meillä ei tuo luomuvarmistelu inssin jälkeen onnistu, koska miehelläni ei ole siittiöitä ollenkaan.

Vierailija

Juu kyllä on mahdollista että ei irtoa. Jos kuitenkin kuukautisesi ovat tulleet ok niin silloin erittäin suurella todennäköisyydellä se munasolu on irronnut. Asia voidaan varmistaa s-prog. kokeella (Verikoe) KP 22-24 välisenä aikana.

Itselläni kävi niin että 1.iui (munasolu ei irronnut-ei vuotoa terot aloitettiin)

2.iui (vuoto 15pvää iui:sta eli ilmeisesti irtosi)

3.iui (ei irronnut, ei vuotoa ilman teroja)

4 iui (ei irronnut, ei vuotoa, päätettiin ottaa s-prog. joka sitten varmisti että ei siellä mitään ole tapahtunut)

Irrotuspiikkinä 5000iu pregnyliä, induktioihin käytetty menogonia,menopuria ja puregonia.

Kikista huvittavinta ja surullisintä tässä on se että hoitava lääkärini ei uskonut että munasoluni ei irtoa (tiesin/aavistin sen itse jo kolmanteen yritykseen lähdettäessä) ja jos tämä tieto olisi ollut käytettävissä jo day 1 niin olisimme luonnollisesti lähteneet heti ivf:ään eli 1v. ja paljo n rahaa paloi ihan hukkaan sen takia että jästipää-lekuri väitti että ei voi olla mahdollista!!!????

Vierailija

Hei, epäilin itsekin viime inssissä, että mahtoiko munasolu irrota oikeaan aikaan ollenkaan. Mulla pregnyl on otettu aina n. 36 tuntia ennen inssiä. Viimeksi munasolun piti irrota inssin aikoihin, vaan eipä ollut vielä irronut. Lääkäri sanoi, että kyllä se neljän tunnin päästä irtoaa. Mutta ovislimat ilmaantuivatkin vasta siitä perjantaina (kun inssi tehtiin keskiviikkona). Mietin, että mahtoiko irrota sittenkin liian myöhään. Lääkärin mukaan pregnyl kyllä irrottaa muniksen ajallaan. Mullakin munis oli hyvän kokoinen ja muukin kunnossa, mutta raskaus vaan ei alkanut.

Vierailija

Minullekin oli ihan uusi asia tuo, että pestyt siittiöt ei kestä niin kauan kuin luomut. Luin siitä tuosta tirpan vastauksesta. Jos tirppa voisit vielä kertoa, että mistä olet tämän tiedon kuullut. Onko lääkärisi niin kertonut? Minulle muistaakseni lääkäri on vain sanonut, että ne kestää monta päivää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat