Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti työpaikkana? Hyvät ja huonot puolet:)

Vierailija

Auttaisi kovasti, jos saisin infoa. Harkitsen alanvaihtoa.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

siis lapsilla saattaa olla vanhemmat, jotka ei kykene hoitamaan lapsiaan ja lapset avohoitona tarhassa. Se on sydäntäsärkevää katsella ko. lasten vaatetusta ja syömistä jne. Kun tietää, että tarha on niin surkea korvike kodille ja silti heille tarha on sata kertaa parempi kuin koti. Jos pieni lapsi itkee sitä, kun sukassa reikä ja pyytää tätiä paikkaamaan sen, ettei saisi kotona huutoja niin siinä pitää olla tietty mielenlaatu, että sellaista kestää ja ettei työt seuraa kotiin.

2

Vierailija

Olen siis lh, ja opiskelijaystävieni joukosta osa on saanut vakiviran, mutta kukaan ei päiväkodin puolelta. Hyvillä suhteilla ja työkokemuksella on merkitystä ja sillä millä alueella asuu. Itse olen Ylöjärveltä ja täällä on kova pula sijaisista, mutta virkoja ei ole. Sama homma on Tampereella. Itse olin tämän 8 vuoden aikana välissä äitiyslomalla joten sillä varmaan on osuutensa pelissä, kun joutui katkaisemaan sijaisuran. Mutta hakemiini virkoihin on tosissaan vaadittu pitkää kokemusta alalta ja edes haastatteluun ei pääse jos ei ole tarpeeksi työvuosia takana. Ja näihin virkoihin on satoja hakijoita...onnea kuitenkin jos alalle päädyt!

Vierailija

Työntekijät, työympäristö ja -ilmapiiri vaikuttaa varmaan paljonkin. 11, kommenttisi oli tosi mukava lukea, se oli aika avartava. Ja 5/8 jne. selväähän se on, että joka työpaikkaan mahtuu tollasia ikäviä ihmisiä, jotka eivät ns. hoida hommaansa, vaan kuluttavat aikaansa juoruilemalla ja toisista vikoja etsimällä. Tosi turhauttavaa. Ainakin omien lasteni hoitajat vaikuttavat tosi mukavilta, tuntuisi kurjalta jos joukkoon mahtuisi tuollaisia ihmisiä. ap.

Vierailija

Pph:lla palkka vaihtelee sen mukaan, paljonko on hoidettavia. Vastuu ei myöskään ole vain omilla hartioilla. Työaika pph:lla usein pitempi. Ilmapiiri naisvaltaisilla työpaikoilla ei aina ole hyvä, juoruiluakin varmasti on.

Vierailija

lapset päiväkodissa hoidossa. Mitäköhän lie meistäkin ajattelevat? Jos on ollut huono päivä=yhtä kuin huonot koti-olot? Toivottavasti sitä ei kuitenkaan esiinny joka päiväkodissa...ap.

Vierailija

Lainaus:

Hei 6. Miten se sitten tuli esille, ettei lapsesta välitetty kotona? ap.

Siis nyt ainakin siinä, missä itse olin töissä. Uusikin tulokas kuuli pian kaikenlaiset juorut, milloin minkäkinlaiset. Ja sitten esim. yksi lapsi tuotiin aina niin aikaisin kuin suinkin voitiin ja haettiin viimeisenä, äiti ei koskaan jutellut/puhunut lapselle mitään, ei ollut vähääkään kiinnostunut lapsen jutuista, siis ei kysellyt meiltä koskaan mitä päivän aikana oltiin tehty, miten päivä oli mennyt, ei tahtonut ottaa mukaan askarteluja ja piirroksia jne.

- 5

Vierailija

[b]Hyvää:[/b] Lapset tietenkin. Meidän päiväkodissa oli aika pieniäkin lapsia, joita oli ihana saada halailla ja helliä ja isompien kanssa leikkiä ja kuunnella niiden juttuja. Itse kanssa pidän kaikenlaisesta askartelusta ja vastaavasta, mitä päiväkodissa sai lasten kanssa tehdä.

[b]Huonoa:[/b] Ei tarpeeksi aikaa viettää yksilöllistä aikaa lasten kanssa. Tiukat kellonaikoihin sidotut rutiinit aina keskeyttämässä kivoja juttuja, paljon turhia sääntöjä, joiden mukaan piti elää. Jotkut vanhemmat työntekijät olivat selvästi leipääntyneet työhön eivätkä välittäneet lapsista yhtä paljon kuin kahvitauoistaan ja suhtautuivat nuoreen ja innokkaaseen työntekijään aika inhottavasti (eivät toki kaikki). Samoin oli jotenkin masentavaa, jos jostakin lapsesta ei selvästi välitetty kamalasti kotona...

Vierailija

Lainaus:

Jos on ollut huono päivä=yhtä kuin huonot koti-olot?

Päiväkotihenkilökuntaankin mahtuu kaikenlaista ihmistä. Siellä, niinkuin melkein joka työpaikassa, yleensä löytyy ainakin yksi vähemmän mukava ihminen, joka, jos kuulee vaikka puskaradiossa, että sillä ja sillä on ongelmia, taikka mitä nyt vaan, iloisena levittää asiaa: " Et muuten arvaa, kenet näin eilen terassilla kun pyöräilin ohi... Siellä kittasivat kaljaa kumpikin... ja Martta sanoi kuulleensa Matilta, joka on samassa työpaikassa Kimmon kanssa, että aina se on krapulassa tai " kipeenä" jne. Varmaan tiedät ihmistyypin?

5/8

Vierailija

+ päivät menevät yleensä nopeasti

+ jokainen päivä on erilainen jos vaan haluaa kehittää työtään

+ haasteet ei lopu koskaan

+ lapset piristää huononakin päivänä

+ saa olla paljon ulkona, vaihtelevaa työtä

+ lakisääteiset tauot

- omaa tilaa ei ollenkaan, koko ajan joudut tekemään työtä muiden silmien edessä ja ainakin nuorena sijaisena se on joskus todella rankkaa kun tuntuu että koko ajan kytätään miten mitäkin asiaa teet

- fyysisesti rankka työ, joskus myös henkisesti

- huono palkka työn raskauteen verrattuna

- työaikana ei tarpeeksi aikaa havainnoida, suunnitella jne. kun koko ajan on jatkuva kiire

- henkilökuntaa liian vähän lapsiin nähden joten pitää olla nopeat jalat ja kädet

- niitä lakisääteisiäkään taukoja ei aina ehdi pitää tai ei voi hyvällä omalla tunnolla pitää kun tietää että lapset on lähes yksin sen aikaa

- aina pitää olla työpaikalla, ei siis voi mennä lounaale esim. läheiseen lounasravintolaan -> liika byrokraattisuus ahdistaa

Vierailija

Aidot lapset ja vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Työtään voi suunnitella itse hyvin pitkälle ja toteuttaa vahvuuksiaan. Jokainen työpäivä on erilainen. Hyvä ruoka.

Saa ulkoilla ja hengähtää lukemalla unisadun. Työstä löytyy haasteellisuutta: mm. lasten havainnointi, laadukkaat tuokiot, erilaisten ongelmien havaitseminen ajoissa jne. Parasta ovat kyllä lapset, joiden kanssa törmää elämän kirjoon monella tasolla.Eri ikätasoilla tehtävä työ tuo oman haasteensa ja siinä pysyy kärryillä lasten kehityksestä ja ajatusmaailmasta.

Huonoa: ei ruokarauhaa, ei aina edes lakisääteistä kahvitaukoa.

Ulkoilu säästä riippumatta(pakkanen, vesisade). Melu ja kiire, riittämättömyyden tunne ajoittain. Jos itsellä on huono päivä, on vaan skarpattava. On oltava hyvä esimerkki kaikilla käyttäytymisen osa-alueilla (ei tätä yleensä edes ajattele, tulee selkäytimestä). On oltava joustava ja ymmärtäväinen lapsia ja vanhempia kohtaan, vaikka heidän ajatusmaailmansa poikkeaisi omastasi hyvinkin paljon.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat