Voiko lusikalle opettamisen aloittaa päärynäsosella?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Poika melkein 4 kk on saanut tähän mennessä rintamaitoa, vastiketta ja maissi-perunaporkkana ja riisivellejä.

Kommentit (11)

Vierailija

Mekin sitten loppujen lopuksi aloitettiin syöminen päärynällä, kun muu ei kelvannut.

Tälläisellä yhden vauvan kokemuksella (asiantuntemuksella siis) ihmettelen kyllä tuota ettei saisi aloittaa ettei totu makeaan. Meidän muksusta tuli kyllä kukkakaalifriikki päärynäaloituksesta huolimatta. Ja syö kyllä kaikkea muutakin hyvällä ruokahalulla.

Päärynä on sitäpaitsi vatsaystävällista. se vähän löysentää kakkaa tosin kuin tärkkelyspainotteinen peruna, jota niin kovasti pitäis olla tuputtamassa ensimmäiseksi.

Mutta jos epäilyttää antaa makeita, niin suosittelisin sitten vaikka kesäkurpistaa.Soseesta tulee tosi löysää ja siten helposti syötävää. Ja on tosi miedon makuinen, joten siksikin hyvä ensiruoka.

Sitten lusikkaan kannattaa kiinnittää huomiota. Meillä se Ainun pehmeä lusikka oli ensin aivan liian iso. Ja kun se oli niin pehmeä, niin sitäpä oli vain kiva jäystää. Syömisestä ei siis tullut mitään,sillä ruoka ei koskaan ehtinyt suuhun asti. Naperokerhosta saatu lusikka oli tosi hyvä ensilusikka. Se on pieni ja kova. Sillä sai pienen sosemäärän suuhun asti ja siitähän se sitten lähti...

T: MrsH

Vierailija

eli anna lusikalla vaikka riisi- tai maissivelliä.

Näin vauvalla tulee yski uusi asia kerrallaan eli tuttu maku + uusi lusikka.

Meillä toimi hyvin. Kun aloitimme soseet, lusikka oli ollut käytôssä pari viikkoa ja syöminen lähti hyvin käyntiin.

Vierailija

Pisti vaan silmää kun kirjoitit ettet itse viitsi syödä sitten sitä loppupurkkia perunaa. Siis joo, meidän peruna on kyllä ihan sellainen pyöreähkö kaupan vihannestiskiltä ostettu :) Ei se perunan keittäminen nyt niin vaikeeta oo, samalla sen keittää kun vaikka itelle kanssa ruuaksi perunaa! Ja ootkos muuten kattonut niitä kaupan purkkeja? Hedelmäsosepurkeissa, kuten päärynässä on hedelmää jopa alle puolet purkin kokonaismäärästä! Päärynäsosettakin on helppo itse tehdä ja päärynääkin on nyt hyvin kaupassa! Ja en päässyt vielä edes paasaamaan Piltti-purkkien roskamäärästä :)

Mutta siis aloittele vaan päärynällä, en usko että siitä mitään haittaa tulevaisuudessa on! Muista kuitenkin että 4 kk on vielä tosi pieni vauva, ei niitä soseita tarvii vielä ennen puolta vuotta oikeestaan ees antaa, joten ei huolta jos ei uppoa!

Vierailija

Esikoisella ainakaan ei ollut mitään " makealle oppimis" -ongelmia, minusta ei se ehkä edes pidä paikkaansa.

Kakkosesta en tiedä vielä puoleen vuoteen...

Vierailija

Että vauva ei totu liiaks siihen makeeseen hedelmäsoseen makuun. Mä oon alottanu aina (lapsia siis neljä) perunalla ja viikon päästä laittanu jotain kasvista sekaan. Parin viikon jälkeen oon alkanu vasta antaa hedelmää.

Vierailija

Eli alotettiin tuolla päärynäsoseella ja sitä annoinkin ekan kuukauden ennen kuin sitten lisäilin kasvissoseet mukaan. Tuota syömistäkin harjoiteltiin todella hitaalla aikataululla, enkä edes joka päivä antanut sosetta. Hyvin oppi sen jälkeen syömään myös kasvissoseita ja sen jälkeen lempparisose onkin ollut porkkana-perunasose :)

Vierailija

ja aion tehdä niin tämän seuraavankin kohdalla. Koska mä ainakin tiedän lapsia joille on annettu pelkkää hedelmäsosetta alkuun ja sitten ei mikään muu ole kelvannut sen jälkeen, kun ne makeammat on niin hyviä. Ei varmasti päde kaikkiin, mutta en aio ottaa sitä riskiä, että vauva tykästyisi hedelmiin ja sitten saataisiin taistella sen kanssa että myös kasvissoseet menevät alas.

Vierailija

Ota lautaselle pari lusikallista purkista ja säilö loput jääkaapissa. Soseet säilyvät 2-7 päivää jääkaapissa soseesta riippuen. Ei tarvii itse syödä loppuja, ellei nyt varta vasten halua.

Vierailija

sit vähän niinku väkisin työnsin vähän suuhun/huulille et maistais mille maistuu. ei ainakaan heti innostunu lusikalla syömään. ehkä se tästä.

ajattelin aloittaa tuolla päärynällä sen takia jos poika nyt ei syökään niin voi itse syödä sen loppuun ettei mee hukkaan. ku ei tulis mieleenkään syödä mitään perunaa yms. purkillista.

jos jollain on ideoita syöttämisen suhteen niin niitä otetaan vastaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat