Hoitovapaasta kysymys

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kysymykseni on ehkä monen mielestä vähän tyhmä, mutta kysyn nyt kuitenkin. Tiedän, että kotihoidontukea haetaan kelalta ja hoitovapaalle jäämisestä pitää ilmoittaa työnantajalle 2kk ennen äitiysloman loppumista. Mutta mulle on epäselvää, soitanko töihin ja ilmoitan että jään hoitovapaalle vai pitääkö se ilmoittaa kirjallisesti? Vai haetaanko Kelalta päätös kotihoidontuesta ja kiikutetaan se lappu työnantajalle. vai pitääkö mun saada joku lappu työnantajalta kelalle, että olen ilmoittanut jääväni hoitovapaalle.

Toisin sanoen mitä mun pitää nyt tehdä kun aion siis jäädä hoitovapaalle ja kohta on äippälomaa jäljellä enään se kaksi kuukautta?

T. Tosiaan olen tässä asiassa näin auttamattoman tietämätön =)

Kommentit (5)

Vierailija

mutta ainakaan Kelaan ei työnantajalta mitään tarvi, koska sitä kotihoidontukeahan saa kaikki alle 3 vuotiaiden äidit/isät jos lapsi ei ole päivähoidossa, eli töissähän voi käydä hoitovapaalla, jos joku esim. perheenjäsen hoitaa lasta, sitten vaan pitää kelaan ilmottaa tulonsa, kun ne mahdollisesti pienentää sitä hoitolisää. Ja työnantajalta kannattaa kysyä haluaako hän ilmoituksen kirjallisena vai suullisena, mä oon ainakin kuullu että tutut on ihan puhelimitse ilmottanu työnantajalle. Ja mun käsityksen mukaan se työnantajalle ilmottaminen ja Kelasta kotihoidontuen hakeminen ei oo riippuvaisia toisistaan eli työnantajallehan vaan pitää ilmottaa 2kk aikasemmin ja kotihoidontukea pitää hakea viimeistään 6kk kuluttua hoitovapaan alkamisesta.

tuolta löytyy jotain tietoa:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument

Vierailija

Mullakin oli aluksi vähän hukassa, haetaanko sitä hoitovapaata jotenkin Kelasta vai miten... mutta siis

HOITOVAPAATA haetaan työpaikasta, eli haet vapaata virasta tai toimestasi, jotta voit hoitaa omaa lastasi. Varmasti kannattaa kirjoittaa ihan simppeli kirjallinen hakemus, jossa pyydä hoitovapaata ajalle xx.xx.2005 - xx.xx.2006. Hoitovapaata pitää hakea työpaikasta 2 kk ennen vapaan aiottua alkamista.

KOTIHOIDONTUKEA haetaan Kelasta. Kotihoidontukea sulle maksetaan siitä hyvästä, että lapsesi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Näin ollen jos sulla on töistä esim. vanhoja vuosilomia, joita pidät ennen hoitovapaan alkua, saat kotihoidontukea myös tältä loman ajalta.

Esimerkki:

- Vanhempainvapaa loppuu 16.12.

- pidän vanhat kesälomat pois 19.12.2005 - 25.1.2006. Tältä ajalta työnantaja maksaa mulle palkkaa, mutta samalla voin hakea Kelasta kotihoidontukea, koska hoidan lastani kotona.

- olen hoitovapaalla 26.1.-xx.xx.2006, jolloin elän pelkällä Kelan kotihoidontuella. Jos perheen tulot ovat pienet, voit saada tältä ajalta myös hoitolisää. Lisäksi jotkut kunnat maksavat kotihoidosta kuntalisää, mutta oma kuntani ei tätä maksa.

Vierailija

Moi!

Itse olen tällä hetkellä hoitovapaalla.Minä soitin töihin ensin n.3kk aikaisemmin ja sieltä pyysivät kirjallisesti ilmoittamaan asiasta.Kirjotin vapaamuotoisesti,koska hoitovapaa alkaa ja kuinka kauan aion sitä pitää ja vein sen paperin sitten allekirjoitettuna töihin...En tiedä,voipi olla eri työpaikoissa eri lailla,mutta näin meillä.Ja Kelalle en vienyt mitään lappua.Ehkä joku muu voi kertoa jotain muuta,miten asiat ovat menneet,mutta näin minulla...Joka tapauksessa,hyvää hoitovapaata,sitten kun sille jäät;)antoisaa aikaa;)

Aivantotta:

Lainaus:

Kysymykseni on ehkä monen mielestä vähän tyhmä, mutta kysyn nyt kuitenkin. Tiedän, että kotihoidontukea haetaan kelalta ja hoitovapaalle jäämisestä pitää ilmoittaa työnantajalle 2kk ennen äitiysloman loppumista. Mutta mulle on epäselvää, soitanko töihin ja ilmoitan että jään hoitovapaalle vai pitääkö se ilmoittaa kirjallisesti? Vai haetaanko Kelalta päätös kotihoidontuesta ja kiikutetaan se lappu työnantajalle. vai pitääkö mun saada joku lappu työnantajalta kelalle, että olen ilmoittanut jääväni hoitovapaalle.

Toisin sanoen mitä mun pitää nyt tehdä kun aion siis jäädä hoitovapaalle ja kohta on äippälomaa jäljellä enään se kaksi kuukautta?

T. Tosiaan olen tässä asiassa näin auttamattoman tietämätön =)

Vierailija

Minulla myös hoitovapaa ajankohtainen ja kävinkin asiaa Kelasta tiedustelemassa. Ajattelin, että kun vanhempainvapaani loppuu joulukuussa, olisin pitänyt heti perään vuosilomani ja sen perään hoitovapaata 3 kk. Mutta Kelasta sanottiin, että tuolta vuosiloma-ajaltahan saa palkkaa, niin se katsotaan tietysti perheen tuloihin, jolloin en saisi hoitolisää enkä näin ollen kuntalisää eli ainakin minun on kannattavampaa pitää vanhempainvapaan perään suoraan 3kk hoitovapaata ja sen perään vuosilomat ja siitä sitten töihin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat