pohdintaa ramadanista

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

tai oikeastaan vaan yksi ajatus:)

mietiskelin tässä että miksiköhän ramadan on yksi niistä viimeisistä asioista joista maallistunut muslimi pitää kiinni. Hyvin monet muslimit jotka eivät rukoile eivät lue Koraania käyttävät alkoholia jne silti pitävät kiinni ramadanista. Mistähän se johtuu?

Tai voisiko joku jopa kysyä puolisoltaan joka on maallistunut muslimi mutta viettää silti ramadania. Tai jos täällä on joku sellainen muslimi.

Kommentit (2)

Vierailija

minun mieheni asian esitti niin että se on oikeestaan sama juttu kuin joulu minulle. Eli en ole kristitty, mutta jo näin lokakuussa jo kovasti odotan joulua.

Hän odottaa samalla tavalla sitä Ramadania. Siinä on joku se sama taika ja totta kai kun koko muukin perhe sitä viettää niin olishan se hassua jos hän yksin kävisi päivällä syömään muiden vieressä katsoen ;)

Muistan myös sen ajan kun hän ei niin tarkka Ramadanista ollut ja lähdimme käymään Marokossa. Missään julkisilla paikoilla ei voitu hörppästä vesipullosta tai laittaa mitään muutakaan suuhunsa. Hän " pelkäsi" niin paljon toisten reaktioita......

Eli olen tätä myös itsekin silloin tällöin pohtinut ;) varsinkin kun ei sillä Ramadanilla ole virkaa ilman rukouksia. Onneksi hän on löytämässä uskon takaisin elämäänsä! Pikku hiljaa.......

Vierailija

mamadza:

Lainaus:

mietiskelin tässä että miksiköhän ramadan on yksi niistä viimeisistä asioista joista maallistunut muslimi pitää kiinni.

Olen mietiskellyt samaa katsellessani sivusta muslimiystävieni elämää ja huomannut, että ramadan on monelle uusi mahdollisuus. Se lopettaa vuoden kierron ramadanista ramadaniin, ja puhdistaa pöydän. Vähän samaan tapaan kuin me teemme uuden vuoden lupauksia, moni muslimi aloittaa ramadanina " uuden elämän" . He lopettavat tupakanpolton joko kokonaan tai ramadanin ajaksi, ja usein pidättäytyvät ainakin alkoholin käytöstä. Baarit hiljenevät paikallisista. Joku aloittaa kevyemmän ruokavalion (aika moni ei, sillä varsinkin Turkissa on mammojen iftar-pöydässä varsin hyvät sapuskat . :))

Paasto on sellainen konkreettinen voimain koitos, josta tulee itselle voittajafiilis. Sopii siis hyvin " uuden elämän" aloittamiseen.

Ramadanina hiljennetään tahtia, monet käyvät varsinkin silloin moskeijassa, jos ei muuten tule käytyä. Tai sitten vähintään bayramina, joka päättää ramadanin. (Turkissa seker bayram - mikä sen nimi teillä on?)

Ramadanina on sallittua palata " ruotuun" , ja sitä maallistuneempikin muslimi sydämessään kaipaa. Niinhän se on kristityilläkin: jouluna on lupa herkistyä myös hengellisten asioiden äärelle, laulaa melankolisia joululauluja, eikä tarvitse kenellekään selitellä kirkkoon menemistä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat