Onko vajaa 4-vuotiaamme normaali tyttö?

Vierailija

.

Kommentit (9)

Vierailija

Minua on alkanut mietityttää vajaa 4-vuotiaamme käytös. Onkohan tytöllä joku vika vai onko hän ihan normaali uhmaikäinen?

Tyttö on todella avoin ja seurallinen. Menee juttelemaan ihan kenelle vaan ja mitä vaan. Enimmäkseen hakee toisten lasten seuraan, siis saman tien kun näkee jonkun menee kysymään että "hei leikitäänkö?". Ei siis mitään ujostelua ikinä. Hänen on välillä vaikea odottaa vuoroaan, ja keskeyttää usein puheen. Odottaa kuitenkin välillä ihan normaalistikin kun käskee. Hän osaa keskittyä rauhassa johonkin asiaan niin halutesaan (esim. piirtäminen) mutta monesti suhaa vain nopeasti jotain sotkua paperille.

Tyttö on erittäin huono opettelemaan asioita, esim. oman nimen kirjoitus ei onnistu koska raivostuu ja alkaa huutaa että "minä osaan kirjoittaa ihan itse". Ja ei siis kuitenkaan ollenkaan osaa, vaan piirtää vaan sellaisia koukeroita riviin. Mutta häntä ei saa opettaa tai jos laittaa mallin eteen niin tyttö heittää sen pois. Samaten värien kanssa on ihme vaikeuksia. Siis välillä tuntee kaikki värit, saattaa todeta ihan ohimennen että "vihreä auto", tai "hieno lila hame". Eli siis osaa värit mutta kun kysyy että sanopa minkä värinen talo niin vastaa menlekin aina "en tiedä" tai sitten sanoo väärän värin.

Onko lapsemme normaali?

Vierailija

Ei tuon ikäisten todellakaan tarvitse vielä osata kirjoittaa omaa nimeään. Sosiaalisten tilanteiden vaihtelukin kuulostaa ihan normaalilta. Jos ohimennen tuntee värit niin sehän on hyvä. Värien kyselyt tuntuvat ehkä hänestä typerältä eikä hän jaksa niihin vastailla. :)

Ihan ihanalta tyttäresi vaikuttaa :) Meillä on loppukesästä 4 v. täyttävät kaksoset ja kovin tutulta kuulostaa.

Vierailija

mutta ehkä stressaat ja kyttäät liikaa. Anna kasvaa rauhassa, ei tuon ikäisen vielä tarvitse osata kirjoitaa nimeään tai jaksaa keskittyä aina esim. piirtämiseen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat