Vauvan 7 kk vaipat melko kuivia - lisämaidon tarve?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tyttömme syö nyt 2-3 kiinteää ateriaa päivässä: 1 liha-kasvissose, iltapuuro ja tarvittaessa hedelmäsose iltapäivällä. Muuten neiti saa pitkin päivää ja yötä pelkkää rintamaitoa.

Olen huomannut, että neidin vaipat ovat päivisin melko kevyitä ja pelkään, ettei hän saa tarpeeksi nestettä. Yön jäljiltä vaipat ovat tosi painavia, koska en vaihda yöllä vaippaa ja neiti tissittelee 2 h välein. Päivällä vaipanvaihtoväli n. 3 h.

Nyt mietinkin, kannattaisko mun ryhtyä antamaan neidille lisämaitona korviketta, eli onko rintamaitoni hiipumassa? Vettä olen yrittänyt tarjota hiukan ruuan päälle lusikalla/nokkamukilla/tuttipullolla, mutta neiti kakoo sen ulos. Muutenkin maitoahan pitäisi saada se tietty määrä vuorokaudessa, mutta mistäpä tuon neidin saaman määrän tietää, kun hän sitä rinnasta tissuttelee. Haluaisin jatkaa imetystä mahdollisimman pitkään, mutta en sillä uhalla, että neiti kuivuu tai ei saa tarpeeksi maitoa. Vinkkejä?

Kommentit (9)

Vierailija

Pari yötä takana, joissa neiti heräs huutelemaan tunnin välein... Tiedän että varmaankin pitäisi yrittää yöllä rauhoittaa jollain muulla keinoin kuin tissillä, mutta olen sen verran väsynyt, että tissi tuntuu helpoimmalta vaihtoehdolta, kun tyty siihen aina tyyntyy ja jatkaa uniaan heti (herätäkseen taas tunnin-kahden päästä). Tytsy ei siis syö tuttia.

Ajattelin kokeilla rinnan tuputtamista tiheämmin nyt päivällä ja kiinteiden määrän vähentämistä, josko neiti itsekseen ryhtyis vähentämään yökukkumista (toiveunta?). Itkuinen unikoulu ei tunnu hyvältä, vaikka sitä sitten viime kädessä täytynee kokeilla.

Sitä mä vaan ihmettelen, että neuvolan ohjeissa tän ikäisen pitäis syödä 5 x päivässä kiinteitä - mihin vatsaan hän sitten enää maitoa huolii?! Tietty kiinteiden määrää/kerta voisi rajoittaa. Nyt tytsy saattaa syödä kerralla esim. kasvis-lihasosetta n. 80-100 ml. Lisääkin saattas mennä, mutta en uskalla antaa, jotta menis edes jonkin verran maitoa päivän mittaan.

Taidan soittaa neuvolaan ja jutella asiasta. Palailen sitten kertomaan, mitä suositeltiin.

Vierailija

Myös meillä on 7 kk vauva. Myös minä olen miettinyt sitä, että saako vauvani tarpeeksi (rinta)maitoa, kun imettäessä sitä maidon määrää ei voi tietää.

Teillä vauva kuitenkin syö yöllä rintaa monta kertaa ja siihen päiväsyönnit lisäksi, joten tuntuisi että imetyskertoja ainakin on riittävä määrä. Muiden kanssa olisin samoilla linjoilla, että tankkaa yöllä kovasti, päivällä vähemmän ja saanee sitä kautta tarvitsemansa nesteen. Ja vähentäisin veden antamista minäkin (jos juo paljon vettä).

Yösyötöt on tietenkin jokaisen oma asia, jos se ei sinua haittaa niin mikäpä siinä sitten. Oletko neuvolassa ottanut asiaa puheeksi? Meillä nuo yösyönnit jäi onneksi itsestään pois, en tiedä olisiko minustakaan ainakaan vielä ollut " huudatus-unikoulua" aloittamaan.

Me äidit taidetaan murehtia ja pyöritellä mielessä liikaa noita asioita - iloinen ja hyväntuulinen vauveli lienee paras mittari?

Vierailija

Meillä kans tosi samanlainen tilanne. Neiti syö yöllä parin tunnin välein, mutta koska on pelkkään syöttöön tyytyväinen ja sen jälkeen ei yleensä tarvitse nukuttaa, olen antanut neitin syödä aina kun tissi maistuu. En jaksa unikouluja ajatella...ainakaan vielä. Päivällä saattaa mennä pitkiä välejä, ettei syö. Ehkäpä saa yöllä maitoa tarpeisiinsa. Vähän aikaan sitten neiti nukkui yönsä tosi levottomasti=itki, ja täytyi kantaa takas uneen. Silloin päätin, että syö vaikka 6 kertaa yössä, kunhan et itke... Yöt on mulle siis yhtä sumua ja puoli unissani vauvan syötän. Aamulla en tarkkaa syöntien lukumäärää edes osaa sanoa.. =) Nyt siis syödään tiuhaan, mutta olen silti tyytyväinen tilanteeseen. Vaippa on yön jäljiltä meilläkin ihan lähes " räjähtämispisteessä" .

Vierailija

En osaa lisämaidontarpeeseen kommentoida mitään, kun itsekin sitä täällä pohdiskelen. Mutta tilanne on tuttu, myös noiden yösyöntien osalta..

Kyllä meinasin kimmota seinille kun käytiin suuhygienistillä, ja täti sanoi että yösyönnit täytyy lopettaa kun on jo hampaita. Olisi tehnyt mieli sanoa että täti on hyvä vaan ja tulee meille lopettamaan ne yösyönnit!! Ihan kuin minä tietentahtoen haluaisin nukkua huonosti ja heräillä muutaman tunnin välein!

Ollaan kyllä yritetty vaikka mitä jotta tyttö jatkaisi uniaan yöllä herätessään, mutta kun ei niin ei. Minä en pysty huudattamaan lastani, ja jos vain tissillä rauhoittuu niin sitten saa tissiä.

Menipäs aiheen vierestä, mutta tämä lähinnä noille yösyöttöjen kauhistelijoille.

T.E. & tyttö 7½kk

Vierailija

Tuli vaan mieleen että jos ei ehdi pissata joka välissä niin paljoa päivisin? Vai olenko väärässä korjatkaa?

Yösyömiset kuulostavat tiheiltä kyllä mutta niitähän kommentoitiinkin tosi kivasti jo.

Vierailija

eli yöllä syödään tiheästi - välillä selvästi oikein tankataan, mutta välillä tissi on kyllä tuttina. Ja neidillä ikää tuo samat 7 kk. Olen ajatellut, että päivisin ei taida saada tarpeeksi maitoa, joten tankkaa öisin, eli tiedostan ongelman. Muttamutta: päivällä kun tarjoaa maitoa, ottaa kaksi hörppyä ja sitten ei jaksa enää kiinnostaa... Maailmassa on niin paljon muita, kivoja asioita, joten ei sitten millään malttaisi juoda tissistä. Pullosta menisi kyllä, mutta sitten pitää syöttää korviketta, koska en saa pumppaamalla irtoamaan mitään. Yöllä on sitten hyvää aikaa tissitellä unissaankin...

Meilläkään ei tuttia syödä, ja neiti on koko ikänsä ollut ihan hirveän tissiriippuvainen. Pullostakin suostuu syömään, mutta ei niin hirveän hanakasti. Öisiin heräämisiin ei ole oikein kelvannut tyynnyttäjäksi mikään muu kuin tissi. Nyt olen pari kertaa saanut tyyntymään yöllä ilman tissiäkin, joten toivo elää edelleen...

Yöheräily alkaa kyllä jo vähän rassata, vaikka yleensä kyllä nukahdan imetykseen ja nostan neidin sitten vasta vähän ajan päästä takaisin sänkyynsä. Mutta jatkuva unen katkonaisuus ei oikein ole hyvä juttu. PItäneekin tässä miettiä, olisiko kuitenkin syytä antaa päivällä pullosta korviketta vai jaksanko sittenkin vielä muutaman kuukauden yöheräilyjä, jos tuo päiväimeminen jatkuu noin huonona... Imetys kuitenkin sujuu mukavasti, joten sitä olisi kiva jatkaakin. Hmm. Suo siellä, vetelä täällä...

Mutta jaksamista kaikille yöheräilijöiden äideille!

Terkuin TEL ja pikkuneiti

Vierailija

Todellako 7-kuukautinen syö öisin kahden tunnin välein? Eikö asialle kannattaisi tehdä jotain? Jospa vauva juo tarvitsemansa maidon öisin ja myös pissaa nesteet tuolloin. Eli maitoa saa tuolloin tarvitsemansa määrän.

Kannattaisi varman yrittää lisätä imetystä päiväaikaan ja vähentää yöaikaan, jotta saisit nukkuakin välillä. Myös vauvalle on edullisempaa nukkua öisin kunnolla ja hoitaa tankkaus päiväsaikaan.

Vierailija

En suosittele antamaan vettä tai korviketta lainkaan, vaan imetä vauva vaikka puoli tuntia kiinteän ruuan jälkeen. Kaikki ylimääräinen neste vähentää äidinmaidon saantia, joka on kuitenkin ravitsemuksellisesti parasta ravintoa vauvallesi.

Vierailija

Kannattaisi tehdä asialle jotakin, ei 7-kuinen (yleensä) tarvitse yöllä maitoa 2 h välein... Tuputa päivällä lisää ja illalla etenkin ja yöllä yriotä keksiä jokin muu rauhoituskeino ja anna maitoa esim. vasta klo 03.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat