7kk 2 yötä hoidossa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kaipaisin kokemuksia reilu puolivuotiaan jättämisestä sinänsä tutun ja turvallisen mummin hoiviin, mutta kahdeksi yöksi.

Hiihtoretki olisi luvassa kevätpuolella, siinä vaiheessa täysimetys on jo varmasti ohi, mutta miten teillä on vastaavassa tilanteessa sujunut? Miten lapsi on reagoinut? Entä äiti :) ? Lapsi on nyt vasta 2kk, joten vähän vaikea arvioida näin esikoisen kohdalla. Kiitos kokemuksistanne!

Kommentit (5)

Vierailija

Tuossa vaiheessa tyttö oli jo kokonaan pulloruokinnalla ja söi kerran yössä. Kirjoitin päivärytmin heräämisineen, nukkumisineen, syömisineen jne. paperille ja tarkkaan sen mukaan oli tyttö elellytkin. Tyttö on tosi tyytyväinen tapaus ja itkee oikeastaan vain nälkää ja väsymystä, joten senkin puoleen voin olla luottavainen, että muukin hoitaja kuin minä itse osaa häntä tulkita. Isoäiti ja tyttö olivat tietysti totutelleet toisiinsa jo useita kertoja ennen yöhoitoon jättöä ja lisäksi isoäiti tuli meidän kotiimme, joten ympyrät olivat vauvalle tuttuja. Meillä sopeutumista helpotti varmasti vielä se, että isoveli (2 v) oli myös paikalla. Hyvin oli joka tapauksessa mennyt!

Mainittakoon vielä, että isoveikka oli selvästi vaativampi vauva ja hänet jätimme erinäisistä syistä yöhoitoon saman isoäidin luokse vasta lähempänä 1v-synttäreitä. Jo ennen sitä hän oli ollut muutamia kertoja päivähoidossa joitakin tunteja. Kaikilla kerroilla hoidot ovat menneet hyvin.

Vierailija

Meidän tyttö oli mumman hoidossa 2 yötä muutamaa päivää vajaa 3 kk:na ja hyvin oli mennyt. Mukana hänellä oli tuttuja leluja, oma sitteri ja leikkimatto. Ei ollut pahemmin isän ja äidin perään itkenyt, pientä mielenosoitusta oli ilmassa kun takaisin tultiin mutta sekin meni nopeasti ohi. Saattaa tietysti olla, että vanhempana tajuaa paremmin olevansa poissa kotoa ja hoidossa oleminen on vaikeampaa mutta kyllä me aiotaan jatkossakin laittaa vauva yöhoitoon jos tarvitsee.

Etukäteen ajattelin, että tulee olemaan todella vaikeaa olla erossa pikkuisesta niin kauan mutta yllättäen kaksi vuorokautta reissussa menikin ihan mukavasti ilman että jatkuvasti oli ikävä pikkuista. Kotiintulo ja vauvan haku kotiin oli kuitenkin ihanaa ja toki ikävä oli ollut mutta ei niin kova kuin etukäteen luulin.

Täytyy sanoa, että kyllä miehen kanssa ajan viettäminen ilman vauvaa on sekin tärkeää jaksamisen kannalta ja jos vain luotettavia hoitajia löytyy niin suosittelen pientä matkaa tms. aina silloin tällöin. En nyt tarkoita, että jatkuvasti pitäisi jossain ravata mutta kyllä kahdenkeskinen vapaa-aikakin on tärkeää.

Vierailija

Lentoliput onkin jo tilattu. Näen tämän tällaisena parisuhdetekona, ja toisaalta voihan se olla että pieni ero siinä vaiheessa on jo tervetullut. Ainakin pari " iltalomaa" ovat tuoneet elämälle ja perheelle kiitollisen äiti-ihmisen takaisin kotiin. Näkee, että oma pieni maailma on todella tärkeä :)

Vierailija

Kaksi yötä menee varmasti siinä missä yksikin (ellei vauva kovasti valvota öisin). Meillä vauva on ollut isovanhemmilla hoidossa jo moneen otteeseen, ikää nyt 5 kk. Viimeksi oli ensin yön hoidossa äidilläni ja sitten toisen veljeni perheessä, kun molemmat halusivat ehdottomasti oman osansa, ja kirjoitin heille ohjeet paperille. Siis vuorokausirytmin, syöttömäärät jne. Hienosti oli mennyt, vaikka ovatkin vauvalle hieman vieraampia. Oli käyttäytynyt paremmin kuin kotona ; )

Vierailija

otona sitten hoidon jälkeen " osoitettiin mieltä" siitä, että vanhemmat olivat jättäneet vauvan hoitoon. Mutta kovalla sylittelyllä päästiin aina mielenosoitusten yli. Ja vanhempien jaksamiselle on tehnyt tosi hyvää lapsesta erossa olo.

Nyt on meillä toinen lapsi kaksikuinen, ja eilen olin tyttöystävieni kanssa iltaa istumassa ilman vauvaa. Mieheni hoiti illan sekä vauvaa että esikoista. Teki minulle tosi hyvää olla ilta erossa lapsista, jaksanpa taas arkea kun pienellä erossa ololla jo huomaa kuinka rikasta elämä onkaan lasten kanssa.

Jos olisin sinä, jättäisin ennen tuota kahden yön eroa lapsen kerran ainakin yhdeksi yöksi hoitoon samaan paikkaan, niin tulee harjoitusta hoitajallekin. Ja tietysti vanhemmilekin erossaoloa on hyvä harjoitella. Mä olen muuten tehnyt sellaisen periaatteen, että en erikoisemmin soittele ja kysele kuulumisia; isovanhemmat soittelevat meille päin, jos ongelmia on.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat