Miten tehdään aito kreikkalainen salaatti? Olenko oikeilla jäljillä?

Vierailija

Ainekset: kurkkua, kalamata-oliiveja, paprikaa, sipulia (mitä sipulia?), tomaattia, fetaa, oliiviöljyä. Mikä on hyvää fetaa Suomesta ostettuna, entä mitä mausteita, pippuria, oreganoa vai mitä?

Kommentit (13)

Vierailija

Mainitsemiesui ainesten lisäksi tietysti salaattia pohjaksi. ;)

Paprikaa en yleensä laita, se ei käsittääkseni myöskään kuulu alkuperäiseen versioon. Kasviksina siis salaatti, kurkku ja tomaatti.

Sipulina käytän punasipulia ohuina renkaina.

Itse pidän Apetina 8% fetakuutiosta, tai jos rasvaprosentilla ei ole väliä, Apetinan 20 % fetakuutiosta. Huom, nimenomaan KUUTIOT, joista itse leikataan palat, ovat hyviä. Valmiiksi liemessä lilluvat fetapalat ovat useimmiten puisevia, ja mitä vähempirasvaisia, sitä mauttomampia. Tämä tietenkin saattaa olla makuasia, mutta itse olen viime vuodet suosinut Apetinaa ihan siitä syystä, että syön fetasalaattia mielelläni usein, enkä silloin voi käyttää jatkuvasti täysrasvaisia tuotteita. Apetinan 8 %:sta ei kukaan ole koskaan erottanut, että kyse on vähärasvaisemmasta. Itse en huomaa eroa.

Mausteina käytän oliiviöljyn lisäksi mustapippurirouhetta ja mieluiten TUORETTA basilikaa + hiukan oreganoa. Tuoreilla yrteillä varsinkin näin kesäaikaan tulee ihan paras salaatti. Yleensä salaatti saa kovasti kehuja. :) Niin, ja kivelliset, kunnon kalamataoliivit tietenkin kuuluvat asiaan.

Vierailija

Vanha ketju, mutta googlella tuli heti kun etsin oheisella otsikolla.

Ja porukka taas vastannut miten itse tekee salaatin... mutta ei mikä on aitoa. Sen verran minäkin tiedän, että kreikkalaisille ruoka ei ole mikään salaatti eli salaatinlehtiä ei todellakaan tule mukaan. Aloittajan ainekset olivat täysin oikeita, tarkennuksena vielä että paprika on vihreää, sipuli on punasipulia ja feta on kreikkalaista fetaa vuohenjuustosta ja isoina paloina ei minään kuutioina. Mausteista sopii kiistellä, mutta oliiviöljyä runsaasti ja yrttien puuttuessa hieman mustapippuria rouheena.

Vierailija

nyt on oikea ja aito, tuskin sitä enää kukaan tietää...

Mutta kreikassa salaatti on aina minulle tarjottu ilman salaatinlehtiä; punasipulia yleensä ja vihreää paprikaa on ollut mukana. Feta isona viipaleena salaatin päällä tai isoina paloina ja sen päällä yrttimaustetta. Oliiviöljyä tietysti, mutta muita kastikkeita ei ole ollut.

Vierailija

Lainaus:

Mainitsemiesui ainesten lisäksi tietysti salaattia pohjaksi. ;) Paprikaa en yleensä laita, se ei käsittääkseni myöskään kuulu alkuperäiseen versioon. Kasviksina siis salaatti, kurkku ja tomaatti. Sipulina käytän punasipulia ohuina renkaina. Itse pidän Apetina 8% fetakuutiosta, tai jos rasvaprosentilla ei ole väliä, Apetinan 20 % fetakuutiosta. Huom, nimenomaan KUUTIOT, joista itse leikataan palat, ovat hyviä. Valmiiksi liemessä lilluvat fetapalat ovat useimmiten puisevia, ja mitä vähempirasvaisia, sitä mauttomampia. Tämä tietenkin saattaa olla makuasia, mutta itse olen viime vuodet suosinut Apetinaa ihan siitä syystä, että syön fetasalaattia mielelläni usein, enkä silloin voi käyttää jatkuvasti täysrasvaisia tuotteita. Apetinan 8 %:sta ei kukaan ole koskaan erottanut, että kyse on vähärasvaisemmasta. Itse en huomaa eroa. Mausteina käytän oliiviöljyn lisäksi mustapippurirouhetta ja mieluiten TUORETTA basilikaa + hiukan oreganoa. Tuoreilla yrteillä varsinkin näin kesäaikaan tulee ihan paras salaatti. Yleensä salaatti saa kovasti kehuja. :) Niin, ja kivelliset, kunnon kalamataoliivit tietenkin kuuluvat asiaan.

Sinun kreikkalainen salaattisi on suomalainen versio. Kaikkein "pahin" moka on kuvitella, että tanskalainen Apetina on fetaa. Aitoon kreikkalaiseen salaattiin tulee kreikkalaista, alkuperäsuojattua fetaa eikä mitään hieman jogurttia paksumpaa Apetinaa, joka kaiken kukkuraksi säilyykin huoneenlämmössä.

Vierailija

>Ainekset: kurkkua, kalamata-oliiveja, paprikaa, >sipulia (mitä sipulia?), tomaattia, fetaa, >oliiviöljyä. Mikä on hyvää fetaa Suomesta >ostettuna, entä mitä mausteita, pippuria, oreganoa >vai mitä?

Söin Kreetalla kyseistä salaattia useana päivänä. Siinä oli kurkkua, kalamataa, punaista tai/ja vihreää paprikaa, tomaattia ja öljyä. Päällä iso kimpale oikeaa fetaa. Oikea aavistuksen hapan feta tekee salaatin, osta siis kreikkalaista fetaa.

PS. Pirkka feta on myös kreikkalaista.

Vierailija

aika monta hutia tässä jo tullut, mutta jos ihan se aito fetasalaatti kiinnostaa, niin:

Isoina paloina kurkkua, tomaattia ja vihreää paprikaa, suikaleina punasipulia, ja sitten päälle iso pala oikeaa fetajuustoa (K-ketjun kaupoista ainakin saa Dodoni-merkkistä fetaa, joka on erittäin hyvää (ja aitoa kreikkalaista). Öljyä voi ripsiä annoksen päälle, mutta ei uiteta etukäteen öljyssä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat