Mitä odottaja voi tehdä, jos ei halua, uskalla synnyttää yli nelikiloista?

Vierailija

Jos edellisen yli nelikiloisen synnytys oli vaikea ja lapselle vamma. Onko minulla mitään oikeuksia?

Neuvolassa ehdottivat sektiota, mutta en halua sitä, kun jos on vauvan henki vaarassa. Voinko mitenkään vaatia käynnistystä?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Lapseni sai elinikäisen vamman ja itse repesin hyvin pahasti. En kai nyt huvikseni vaan käynnistyksestä puhu.

Kerroin pelostani ja kuulemma sektion saisin heti, mutta kun en uskalla. EN ymmärrä miksi joudun ehkä taistelemaan käynnistksen puolesta, uskon kuitenkin, että "paikkani" ovat jo aika kypsät, koska jo nyt on kanavaa jäljellä 1 1/2 cm ja auki pari cm.

Vierailija

kun pyydät neuvolasta lähetteen synnytyssairaalan äitiyspoliklinikalle.

Siellä käytte asiat läpi lääkärin kanssa. Neuvolalla ei juurikaan ole sananvaltaa näissä asioissa.

Minulle on "myönnetty" pelkokäynnistys rv 39. Enkä todellakaan pelkää helvetillisiä kipuja. Kohdunsuu on jo nyt kypsä ja rv 32 on menossa. Kolme lasta kuudesta olen synnyttänyt käynnistyksellä.

Vierailija

Lainaus:

saada lasta käynnistyksellä? Siinä ne kivut on helvetilliset ja yleensä synnytys etenee niin nopeasti ettei mitään kivunlievityksiä anneta. Se alkaa kuin pommi ja räjähtää jos näin voin kuvailla käynnistettyä synnytystä.

Minulla käynnistys (41+3, vedet alkoivat lorahdella) oli kyllä kipeä ja supistelut tiheitä, mutta EI EDENNYT. TOsi masentavaa huomata, että monen tunnin kipeän kärvistelyn tulos oli edelleen "sormelle auki".

Onneksi tipan lopettamisen jälkeen kroppa jatkoi hommaa ja lapsi syntyi muutamassa tunnissa.

Muuten samaa mieltä siitä, että käynnistys ennen aikojaan on hankalaa ja haitallistakin. Siis silloin, kun ei ole lääketietteelistä syytä tehdä sitä. Mutta olen kyllä aika varuillani pelkosektioidenkin suhteen, niistä pitäisi ainakin puhua huolella ammattilaisten kanssa. Sektio on kuitenkin iso leikkaus, josta voi tulla komplikaatioita.

Vierailija

Kyllä silloin vielä ajatellaan, että lapsen olisi hyvä kypsyä. Ja Ei noilla viimeisillä viikoilla tule painoa lisää välttämättä kuin joku 150 g viikossa - eipä se paljoa synnytystä helpota.

Vierailija

Lainaus:

saada lasta käynnistyksellä? Siinä ne kivut on helvetilliset ja yleensä synnytys etenee niin nopeasti ettei mitään kivunlievityksiä anneta. Se alkaa kuin pommi ja räjähtää jos näin voin kuvailla käynnistettyä synnytystä.

Ei kyllä kuulosta yhtään tutulta. Kyllä ne kivut kesti ilman kivunlievitystä

Ponnistusta ennen alapäähän pari piikkiäja taas oli lähes kivuton synnytys

Vierailija

juuri sen vuoksi ettei vauva kasvaisi enempää. Edellinen synnytys päätyi kiireelliseen sektioon (rv 39+6,vauva 4170g) lantio kuvattiin tuon jälkeen ja minulla on pyöreä yläaukile sekä lantion mitat aika rajoilla.

Sektionkin olisi saanut suoraan toisella kertaa, mutta sitä kohtaan jäi kammo esikoisen kohdalta niinpä toivoin että alatie synnytys onnistuisi. Mutta viikon käynnistelyn jälkeen pädyttiin kuitenkin taas kiireellieen sektioon ( rv 39+3,vauva 3600g) Molemmilla kerroilla olen auennut 5cm.

Toinen sektio kokemus oli paljon "kivempi" kuin ensimmäinen. Tai ihan saman kaavan mukaanhan ne meni, mutta kun tiesi mitä odotaa niin ei se niin kamalaa ollutkaan. Alateitse olisin kuitenkin mielummin loppuun asti synnyttänyt.

Sinuna pyytäisin pääsyä käynnistykseen, kyllä ne sen täällä ainakin mielummin tekevät kuin sektion. Tosin varaudu siihen että tuo käynnistys kestää pitkään, jos paikt on ihan kypsymättömät (minulla siis neljättä päivää kovia säännöllisiä supistukisa ennen kuin synnytys edes lähti käyntiin ja sain epiduraalia.) Ja nuo käynnistämällä aikaan saadut supistukset ovat tosi rajuja. Jotenkin paljon terävämpiä kuin luomuna alkaneet.

Vierailija

Lainaus:

Joten mietin hyvä nainen sitä sektiota, se ei satu. Säästyt todella raastavilta supistuksilta. Sektiossa on tietysti kovemmat kivut jälkikäteen, mutta sillon onneksi voidaan jo lääkitä morfiinilla.

T: käynnistyksen ja sektion kokenut

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat