Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1v.:n syöminen muuttunut vaikeaksi...apua kaivataan!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Itsellä kaksoset, jotka täyttävät ensi viikolla vuoden (tosin syntyi 2kk ennenaikaisesti). Kummatkin ovat syöneet hyvin ja isoja määriä viisi kertaa päivässä. Kunnes muutama viikko sitten kaikki muuttui. Syöminen tuntuu olevan kauhea show, eikä ilman leluja siitä tule mitään. Poika nousee yhden ruokailun aikana syöttötuolista useita kertoja. Tuntuu tosi väsyttävältä tehdä ruokaa, kun sitä menee huonosti ja vielä tuntuu kuin olisi " sirkuksessa" ruokailun aikana.

Olenko ainoa saman asian kanssa painiva?? Syöminen huolettaa erityisesti, kun niin pienenä ovat tähän maailmaan syntyneet.

Kommentit (3)

Vierailija

Minkälaista ruokaa olet antanut? No, ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta ajattelin, että esim. sormiruoka voisi auttaa. Tämän ikäiset tuntuu tykkäävän siitä, että saavat " syödä ite" . Meillä tosin ruoka on kaikilla maistunu, että siinä mielessä en niin osaa auttaa. Mutta ajattelin vain, että meidän reilu 1v poika syö lähes kaiken itse käsin (ja pitää tärkeänä välillä lusikkaa kädessä, laittaen joskus harvoin silläkin jotain suuhun).

Tsemppiä! Toivottavasti tilanne helpottaa! Monesti sanotaan myös, että 1v iässä ruokamäärät pienenee, kun kasvutahtikin luonnostaan hidastuu,mutta en tiedä, onko keskosilla sama juttu. Varmaan neuvolasta kannatta myös pyytää tukea ja neuvoja.

T@hti ja kolme lasta

Vierailija

siltä minustakin välillä tuntuu. meillä on pikkupoika 11kk ja aprin kuukauden ajan on ollut vaikeaa syömisen kanssa. Sitä ennen aukoi vain suutaan ja söi ja söi ja söi. Nyt parin kuukauden ajan, kun on nähnyt lusikan lähestyvänkään itseään, on automaattisesti kääntänyt päänsä pois, vaikka kuinka olisi nälkä. Ei ole ollut innokas maistamaankaan...

mikä meillä on auttanut tähän asiaan, on se, että antaa itse nokkia ruokaa ja syödä itse. Meillä ei lusikka niinkään kiinnosta, mutta kaikki ruoka, minkä voi nokkia itse lautaselta, on uponnut hyvin. Niin meillä on syöty esim. makaronilaatikkokin, että olen antanut hänen käsin popsia ruokaa ja välillä pukannut lusikalla lisää. Kaikki ei tykkää, jos vauva syö käsin, mutta minua ei haittaa, pääasia kunhan syö...

Jos syötävä ruoka on esim. keittomainen (ei käsinsyötävä), olen laittanut pöydälle esim. leivänpaloja, maissia tai herneitä. Tai sitten sotken lapsen ajatusta kyselemällä ja juttelemalla koko ajan " missä lamppu" " näytä äidille lamppu" " missä sisko" " missä äiti" jne jne ja silloin lapsi ei helposti huomaa, kuinka aukaisee suunsa ja syö.

ettö konstit on monet... leluja en ole antanut, pöydässä saa tyytyä lusikkaan ja ruokaan.

tsemppiä teille, tää varmasti kuuluu tähän ikään!

Vierailija

Niin meilläkin, tosi ongelma. Neiti on nyt 11 kk + risat, ja huonoa syömistä ollut jo n. 3 kk. Vauva elää enimmäkseen tissimaidolla ja ilta- ja aamupuuroilla. Ne uppoaa kohtalaisesti, päivisin ei juuri mikään. Vaikka tekisin mitä ruokaa, kymmeniä sortteja on kokeiltu, ei kelpaa. Lämmin ruoka varsinkaan. Vain tuore tomaatti ja jokin hedelmäsose ehkä menee alas. Sopivia sormiruokia on vähän (pelkään tukehtumista koviin kappaleisiin), mitkään kokkareet eivät kelpaa, ja sotkua tulee enemmän kuin mitä suuhun lopulta edes päätyy. Ainut on laatupaakarin maissinaksut. Harmittelen, etteivät ne ole monipuolista ravintoa vaan itseasiassa pelkkää tyhjää, mutta sitä neiti järsii - siis syö - mielellään, siististikin. Mutta kun sillä ei elä! Taistelen joka ikinen päivä ties minkä sirkushuvien kera, että edes muutama lusikallinen ruokaa menisi ihan vatsaan asti. Esim. naksuilla hämättynä saattaa " erehtyä" nielemään pari lusikallista, mutta sitten alkaa sylkeä ulos. Ruokailu on niin toivottoman turhauttavaa ja epätoivoista hommaa, olen tosi neuvoton. Jos tissimaidolla pärjäisi, mikäs siinä, mutta on siitä uuvuttavan riippuvainen öisin.

Eihän tästä sinulle tietenkään apua ollut, vertaistukea vain.

Uusimmat

Suosituimmat