Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten muuttaa pikkuvauvan unirytmiä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä on 6 viikkoinen pikkutyttö, jonka unirytmi on päälaellaan. Tyttö valvoo yöt, siis n. klo 24.00-8.00 ja nukkuu sitten siitä jopa viiden kuuden tunnin pätkän, jonka jälkeen syö ja nukkuu vielä kolme ja neljä tuntia. Siis nukkuu ihan pitkiä pätkiä, mutta vain päivisin. Itse alan ollu aika väsynyt tuohon yövalvomiseen. Tuntuu, että tyttö on vaan pirteimmillään yöllä ja jonkin verran hänellä on myös öisin mahavaivoja. Olen kokeillut disflatyliäkin, mutta jonkinlaisia kipristelyjä tuntuu öisin olevan. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Kaipaisin kovasti vinkkejä siitä, miten noin pienen vauvan unirytmiin voisi vaikuttaa? Olisi kiva saada itsekin nukkua edes muutama tunti öiseen aikaan.

Kommentit (3)

Vierailija

yöhön. Minä kyllä herättäisin vauvan neljän tunnin välein päivällä. Pienempiä vauvoja joutuu kolmen tunnin syöttöihin herättämään, joten ihan hyvin voi näin hieman yrittää siirtää nukkumisjaksoa yötä kohti. Minua neuvottiin vähentämään vaateita, jos vauva on kovin uninen. Imetin ja tein

sen jälkeen vaipanvaihdon( joskus vain valevaihdon) jotta vauva virkistyi ja jaksoi vielä hieman imeä. Jos voit niin nuku itsekin päivällä.

Vierailija

koska raskasta sekin on jos menee kaikki rytmit ihan totaalisesti pieleen! Enemmän olen ton kannalla, että yrittää tehdä vauvalle selväksi että kun on yö, niin nukutaan ja kun on päivä, niin seurustellaan. Eli yöllä ei jutella, ja ei vaihdella vaippoja jos ei ole pakko, ei valoja päälle. Ja tosiaan jos vauva on hereillä sängyssään, mutta ei nyt ihan silmittömästi huuda, niin anna olla siellä vaan jos nukahtais uudestaan. Ja illalla koitat saada vauvan syömään hyvin, että ei nälän takia heräis heti. Ja mä ainakin teen niin että kun vauvalle on illalla vaihdettu vaippa ja yöpuku, niin viimeisen syötön syötän pimeässä huoneessa, ovi on auki että toisesta huoneesta tulee hiukan valoa, mutta makuuhuoneessa ei ole valoja, en tiedä onko sillä oikeesti mitään vaikutusta mutta meillä sitten vauva ainakin nukahtaa helposti illalla.

Vierailija

Noin pienellä vuorokausirytmi on niin vakiintumaton, että siihen on hankala vaikuttaa. Muutamia juttuja toki voit kokeilla:

- luo selkeä ero yön ja päivän välille, yöllä ei valoja eikä seurustelua. Jos vauva ei itke, hänen voi antaa ihan hyvin olla sängyssään itsekseen vaikka olisikin valveilla

- aloita iltarutiinit, jotka toistuvat illasta toiseen. Pikkuhiljaa vauva alkaa yhdistämään rutiinit siihen, että on aika käydä nukkumaan.

- jos masu tuntuu vaivaavan, kokeile maitohappobakteereita tai lämpimästi suosittelen myös vyöhyketerapiaa.

Tiedän, että ei paljon auta, mutta sanon sen silti; ajan kanssa helpottaa. Viimeistään 3-4 kk iässä vauvoille alkaa syntyä selkeämpi vuorokausirytmi ja pisin unijakso alkaa ajoittua yöhön.

Uusimmat

Suosituimmat