Kliininen raskaus

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kysyn nyt näin ihan yleisesti ja julkisesti tunnustan tyhmyyteni: eli mille viikoille asti lasketaan se kliininen(?) raskaus? Onko se rv4?

Kun itsekin olen nyt tikuttanut oviksen ja tiedän aika tarkkaan hedelmöittymisen hetken ja näin ollen mahdoliset (pyh!) raskausviikot ja aloin sitten miettimään että jos plussaan (tupla pyh!) ja pystyn laskemaan raskausviikkoja itse ja jos meneekin kesken, niin mistä lähtien se olisi sitten " oikea" keskenmeno? Eikä vain klininen raskaus? Siis saako tästä kukaan mitään selkoa? En näköjään taas osaa tänään kirjoittaa selvästi ja fiksusti.. Mutta lyhykäisyydessään vielä, mihin asti raskaus on niin sanotusti kliininen (?) ?

Kommentit (6)

Vierailija

2Jenni2:

[quote]

Mutta yksi asia jäi vielä epäselväksi eli: " JA raskausviikothan lasketaan raskautumiskierron ekasta päivästä eli ekasta vuotopäivästä." (että kehtaankin myöntää tyhmyyteni *häpeää*), tuo ei aennut minulle..

Jos joku viitsii, niin vääntäisikö tuon lauseen minulle vielä oikein rautalangasta, tänään kp 26/28-36, ja ovis kp 17/28-36.

Moi!

Tuo tarkoittaa sitä, että riippumatta siitä, tiedätkö varmasti hedelmöitymisen tapahtumapäivän vai et, niin raskausviikot lasketaan edellisten kuukautisten alkamispäivästä, eli sinun kohdallasi varmaan se on ollut aika lähellä (pikaisella laskutoimituksella) 27.9. eli siitä aletaan viikkoja laskemaan. Vaikka itse hedelmöittyminen ei varmasti ole tapahtunut kuin pari viikkoa myöhemmin, niin se ei laskuihin vaikuta mitenkään.

Selvensiköhän tämä nyt yhtään, mutta tulipa yritettyä.

-Iitu-

Vierailija

Siis kemiallinen, aivan oikein, eikä tosiaan mikään kliininen.. (hyvä minä!)

Mutta yksi asia jäi vielä epäselväksi eli: " JA raskausviikothan lasketaan raskautumiskierron ekasta päivästä eli ekasta vuotopäivästä." (että kehtaankin myöntää tyhmyyteni *häpeää*), tuo ei aennut minulle..

Huomaahaan että olen jo yhden lapsen saanut..? :D:D

Jos joku viitsii, niin vääntäisikö tuon lauseen minulle vielä oikein rautalangasta, tänään kp 26/28-36, ja ovis kp 17/28-36.

Kiittäen todella paljon vaivannäöstä: Jenni

Vierailija

Eli tarkoittanet varmaankin: " kemiallinen" raskaus? Mun mielestä kemiallinen on sellainen, että testi tehdään tosi herkällä testillä (acon10 esim) jo muutamaa päivää ennenkuin menkkojen pitäisi alkaa, ja testi näyttää heikkoa plussaa, ns. haamua.

Kiinnittymisessä tai jossain on jotain mennyt pieleen, ja alkanut raskaus vuotaa ulos normaalin kuukautisvuodon mukana. Ja ilman tuota liian aikaista testausta ei edes tietäisi olevansa raskaana. Tuolloin ei voi siis puhua varsinaisesta keskenmenosta.

JA raskausviikothan lasketaan raskautumiskierron ekasta päivästä eli ekasta vuotopäivästä.

Toivottavasti selvisi, ja korjatkaa joku viisaampi, jos olen väärässä! :)

Vierailija

Kiitos, tuo lisäyksesi selvensi täydellisesti kemiallisen raskauden määritteen! *kiittää ja kumartaa* Mutta voisitko vielä erittäin paljon fiksumpana ihmisenä selventää sen lauseen minkä yllä jo mainitsen?

Kiitos, kiitos, kiitos kovasti!

Vierailija

Kyllä, todella paljon! Nyt ymmrärsin aivan täydellisesti.

Olen itse laskenut viikkoja vasta oviksesta lähtien kun se tikuilla bongasin, ja varmaan olisi sitten lähempänä totuutta jos nyt olen raskautunut. Mutta esim neuvolassakin lasketaan juuri viimeisten kuukautisten mukaan niinkauan kun ultrassa sitten selviää todelliset viikot.

Kiitos vielä kaikille suuresta vaivannäöstä :D <3

Vierailija

että raskaus on kemiallinen siihen päivään asti, kun menkkojen vasta pitäisi alkaa, siis jos suht säännöllinen kierto. Keskenmenosta puhutaan vasta sitten, kun menkat on ainakin viikon myöhässä, ja toiset lääkärit ei silloinkaan pidä sitä vielä " oikeana" km:na.

Plussaonnea sinullekin!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat