Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matteus nimeksi lapselle??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mitä ajatuksia teillä tulee nimestä Matteus? Noista evankelistojen nimistähän Markus ja Johannes ovat ajattomia suosikkeja ja Luukaskin on viime vuosina saavuttanut jonkinmoista suosiota. Matteuksen monet muunnokset kyllä jylläävät, mutta itse en ole yhteenkään Matteukseen koskaan törmännyt. Mikä lienee syy nimen vähäiseen suosioon? Herättääkö negatiivisia mielikuvia? Vai olisiko muuten vaan jäänyt paitsioon... Mietiskelee nimestä kovastikin pitävä... =)

Kommentit (11)

Vierailija

Itsekin olen miettinyt sitä jos vielä poikia siunaantuu. Meillä on kyllä jo Matias, että ehkä liian likeltä liippais. Mattu olis söpö lempinimi!

Vierailija

Nimen valitseminen ei meillä ole ihan akuutti juttu, sillä váuva vasta haaveen asteella =), mutta näitä nimíä on niin hauska pohtia. Matteus on itsestäni todella mukava nimi ja ihan positiivisia ajatuksia se tuntui teissäkin herättävän.

Nimen raamatullisuudesta sen verran, että meille se ei ole mikään ongelma vaan päin vastoin. Olemme vakaumuksellisia kristittyjä ja Raamatusta lähtöisin oleva nimi olisi ihan sopiva. Tosin isommilla lapsillamme etunimet eivät ole mitenkään raamatullisia, joten nimiasioissa tärkeintä on kumminkin se, miten nimestä muuten pidämme.

Noksulle sen verran, että, toivomme toki lastemme pysyvän uskovina kristittyinä läpi elämänsä, mutta tiedän, ettei näin välttämättä ole. Silti se ei mielestäni ole olennaista tässä nimivalinnassa. Antavathan monet nimiä Raamatusta, vaikkeivät omaa minkäänlaista omakohtaista vakaumusta.

Noksu:

[quote]

Mitä jos lapsi ei tunnekaan aikuisena itseään kristityksi? Todennäköisesti toivotte, ettei hän käänny, mutta voihan niin käydä.

Jäämme siis odottelemaan, pääsemmekö vielä joskus nimeämään pientä poikaa. Ehkä hänestä tulee Matteus tai sitten jotakin ihan muuta. Nimimakukin vaihtelee ajan kuluessa... =)

Vierailija

Yksi neljästähän tulee tietnekin mieleen, mutta so what?

Jos tykkäät, laita ihmeessä! :)

Luulen, että Matteuksen suosiota syö samansukuinen, kaunis ja sointuva Matias.

Vierailija

Nimenä oikein kaunis mutta minusta sisältää niin voimakkaan viestin perheen/vanhempien maailmankatsomuksesta, että en antaisi. Mitä jos lapsi ei tunnekaan aikuisena itseään kristityksi? Todennäköisesti toivotte, ettei hän käänny, mutta voihan niin käydä. Tai vaikkei kävisikään, niin haluaako hän elää niiden mielikuvien kanssa.

Minulle itselleni mielikuva on yhtä vahva kuin jos lapsi olisi esimerkiksi kristillisessä (yksityis)koulussa.

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että jos on todella kristitty ja haluaa sen vuoksi nimetä lapsensa Matteukseksi, niin nimi on hyvä valinta - ja myös todella kaunis.

Uusimmat

Suosituimmat