Jos lapsella siitepölyallergia niin miten lemmikkieläinten kanssa?

Vierailija

Lapsellani on jo nyt toista kertaa selkeitä oireita siitepölystä. Käytössä nyt antihistamiini. Meillä on kotona 2 kissaa (sisäkissoja) ja mietinkin, että herkistyykö lapsi iän myötä myös niille :( Onko kellään kokemusta? Muita allergioita ei lapsella 3v. tietääkseni ole.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

jostakin olen lukenut että jos on pienestä asti ollut eläinten kanssa tekemisissä, ei tule niin herkästi allergiaaa kuin esim ne jotka ovat putipuhtaassa ympäristössä koko ajan.

itselläni on ollut koiraa, kania ja ties mitä karvaista pienenä.

nyt vanhempana ei eläimiä ole mutta on siitepöly allergia, huonepöly allergiaa sekä lievä kissa allergia.ym pieniä. jotka ilmeni vasta muutama vuosi sitten ja oireita tuli vasta kun ei eläimiä ollut lähelläkään.

tänä vuonna ei siitepölyt (ainakaan vielä) ole vaivanneet, ja muutenkin on ollut vähän erilaisia keväitä siitepölyallergian kanssa.

Vierailija

vaikuttaako altistuminen eläinpölylle allergiariskiin pienentävästi vai suurentavasti? Lapsilla ei ole allergioita ja kissan hankinta mietityttää, kun olen joskus kuullut varoitteluja että pitkäaikainen altistuminen olisi aiheuttanut allergian.

Vierailija

hänestä tulikin tosi allerginen ja astmaattinen :( En siis usko että eläinten hankinnalla olisi ennaltaehkäisevä vaikutus. Ja toki ennen vanhaan oli eläimiä, mutta harvemmin niitä pidettiin sisällä pienissä asunnoissa. Nykyaikana pienessä kerrostalokämpässä saattaa olla useampikin koira tai kissa ja eläinpölyaltistus on siis VALTAVA....

En missään nimessä hankkisi siitepölyallergiselle lemmikkiä ja harkisisin vakavasti eläinten antoa muualle, jos lapseni altistuisi yhdellekään pölylle.

Vierailija

myös eläinallergiat :/ Parivuotiaana alkoi oireilemaan jatkuvalla nuhalla, kiukkuisuudella ja pitkittyneellä yskällä ensin siitepölyihin ja sitten perheen kissaan. Nyt 4-vuotiaana saa pahan astmakohtauksen kun onkin samassa paikassa missä on kissoja. Eli ei kannata leikitellä asialla. Vaadi allergiatestit, vaikka ne eivät välttämättä vielä herkistymistä näytäkään. Jos yhtään edes epäilet kissa-allergiaa niin selvitä asia pian, että ei tule pahoja oireita (kuten meillä kävi).

Vierailija

Monessa tutkimuksessa on todettu kuinka maatiloilla eläin-, heinä yms pölyssä elävät lapset ovat terveempiä. Toiset ovat taas sitä mieltä että elukat ovat kaiken sairastelun alku ja juuri.

Omalla kohdalla voin todeta että ex-mieheni oli allerginen siitepölylle mutta ei kissoille.

Vierailija

Hänellä on erittäin paha heinänuha ja testien mukaan myös kissa-allergia. Ne testattiin pojan ollessa 4-vuotias. Meillä on kuitenkin kissa ollut n. 7 vuotta, ja poikakin jo 20-vuotias. Koskaan ei ole kissasta mitään oireita tullut. Noihin allergiatesteihin ei kyllä tosiaan kannata luottaa.

Vierailija

niin helpommin herkistyy myös vaikka sitten kissoille. odottele nyt rauhassa kun ilmeisesti kissoista ei mitään oireita tule vaan siitepölystä. mä olen itse aika allerginen vaikka lapsena oli vain erittäin lievä siitepöly.

Vierailija

niin kuin edellinen jo sanoi, suurempi alttius on. Mutta meillä esim. minä olen eläimille allerginen mutta vain hyvin hyvin lievästi (tänä keväänä pärjännyt noin kolmella silmätipalla, siis oikeasti) koivulle allerginen. Mies taas on siitepölyille kunnolla allerginen mutta ei eläimille. Meillä kyllä allergiat tulleet vasta aikuisena.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat