Tuleeko Cipralexista riipuvaiseksi?Onko auttanut ketään?

Vierailija

Olen napsinut niitä panikkiin ja ahdistukseen nyt 1/2 vuotta.

Välillä olen jättänyt jonkun tabun väliin, kun en ole muistanut ottaa .

Noin 3 tabua olen jättänyt kuussa vahingossa ottamatta ja seuraavana päiväna olen entistä ahdistuneempi ja masentuneempi.

Jotenkin tuntuu että ne ei auta mulle. Ei panikkiin eikä ahdistukseen.

On vain semmoinen tunne että lääke on pakko ottaa jos päivä olisi helpompi.

En huomannut oireiden edes lievittyvän 4 ekaan kuukauteen.

Ja nyt tuntuu että ne taas pahenee.

Mulla annos on 20 mg per päivä.

Lisäksi musta on tullut täysin frigidi seksin suhteen.

En tunne mitään, eikä edes huvita.

Onko kokemusta tästä lääkeestä, kertokaa miten teillä ne sopii ja vaikuttaa?

Kiitos

Kommentit (6)

Vierailija

riippuvuus on määritelmän mukaan sellaista, että tekee mieli ottaa ja aina vain isompia annoksia. huumaavat aineet ovat tällaisia, myös rauhoittavat lääkkeet esim.

mielialalääkkeet eivät ole määritelmän mukaan sellaisia. Mutta, elimistö kyllä tottuu niihin ja niistä tulee " vieroitusoireita" . Siksi mielialalääke tulee lopettaa usean kuukauden aikana (useimmat lääkärit eivät tätä kerro). ainakin kaksi viikkoa tulisi syödä samaa pikkasen pienennettyä annosta.

mielialalääkkeistä on vaikea usein sanoa, auttavatko ne. ap, syötkö siis cipralexia ahdistukseen? onko sulla ollut yhtä ahdistavaa kuin ennen lääkettä? jos unohtaa lääkkeen välistä ja tulee paha olo, niin ne on niitä vieroitusoireita, eivät vielä kerro, että lääke auttaa.

mielialalääkkeet eivät ole mitään onnennappuloita. ei niistä tule kuin tasaisempi olo (monilta katoaa myös huippuhyvät hetket).

cipralex on vaikuttavalta aineeltaan yksi vanhimmista lääkkeistä. On paljon muita laajakirjoisempia lääkkeitä, jotka voivat auttaa, jos tuo ei tehoa.

Vierailija

yhdessä keskusteluterapian kanssa (sairaanhoitaja, noin kerran kuussa) ja on auttanut TODELLA paljon. Annoksesi saattaa olla liian pieni, minullakin meni suurempi annos pahimpina aikoin ja nyt sitten pärjätään pienemmällä. Kai sinä jossain käyt keskustelemassa? Minusta on outoa jos määrätään mielialalääke ja ihminen jää yksin asioidensa kanssa. Sinun kannattaisi pian ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriisi jos et tunnu saavan apua lääkkeestä.

Kyse on lääkkeestä, johon ei tule riippuvaiseksi kuten esim. rauhoittaviin jne. Lääke on kuitenkin sellainen, joka on lopetettava erittäin varovasti (sanottiin jo apteekistakin!) koska muutoin saattaa tulla voimakkaat oireet.

Cipralex on uudempi ja " puhtaampi" versio Cipramilista (serotoniinilääke) joka on turvallinen ja itse esim. käytän nyt raskauden aikana sitä. Nämähän ovat näitä amerikassa kutsuttuja " Onnellisuuspillereitä" jotka tosin eivät mitään ONNEA tuo :)) Totta kai paremman olon.

Minulle sanottiin että kun on oireeton noin 1-2 vuotta, voi lääkkeen käytön hiljalleen lopettaa. SInulla kuitenkin tuntuisi oireet jatkuvan.

Sulla on TOIVOA päästä noista ahdistuskohtauksista mutta ilman hyvää keskusteluterapiaa tuskin saavutat kovinkaan nopeasti ja hyvin mitään! Tärkeintä olisi nyt läpikäydä sun tunteita, mistä ahdistus tulee jne. Useinhan masennus oireilee ahdistuksena ja paniikkioireina.

Niin ja mullahan noi lääkkeet antoivat huomattavan helpotuksen noin 2 kk kuluttua aloituksesta, tosin annosta jouduttiin jossain vaiheessa nostamaan mutta sitten laskettiin :)

VOIMIA!

Vierailija

ainakin kerran viikossa puolen vuoden ajan ja johan alkoi helpottaa. :D

Seksuaaliseen haluun ei vaikuttanut laisinkaan, toimintatarmo nousi ja laihduinkin.

3

Vierailija

Niin siis ja tuohon halukkuuteen ei lääke ole vaikuttanut - päin vastoin :) Seksuaaliseen halukkuuteen ja orgasmikykyyn voi sen sijaan sinullakin vaikuttaa pohjalla oleva masennus joka oireilee ahdituksena. Eli sen takia keskusteluilla olisi TOSI tärkeä sija paranemisessa!!

Vierailija

Hän on kyllä saanut siitä apua, mutta nuo mainitsemasi sivuvaikutukset (haluttomuus, ja hänellä myös orgasmikyvyttömyys) ovat tuttuja. Ehkä sinun pitäisi käydä lääkärissä keskustelemassa asiasta, ja miettiä josko jokin toinen lääke sopisi sinulle paremmin.

Kaikki tuon tyyliset lääkkeet aiheuttavat riippuvuutta jonkin verran, mutta lääkäri kyllä osaa neuvoa lopettamisessa.

Vierailija

Auttoi mua ainakin ihan hyvin. Käytin sitä jotain 9-10kk, käytön lopetin lääkärin valvonnassa 1,5v sitten. Yhdistettynä terapiaan sai mut syvältä masennuksen suosta ylös. Onneksi. Nykyään nautin elämästä todella paljon.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat