--JOULULAHJOJEN SUNNUNTAIPINO--

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

itse kullekin. Vastailenpa sunnuntain iloksi galluppiin:

1.) Mikä on fyysinen ja henkinen vointi tällä hetkellä?

Tällä hetkellä ihan hyvä. Pinnallinen puoleni harmittelee pari päivää sitten alamahaan ilmestyneitä raskausarpia, vaikka kaiken oikeen harmin rinnalla ne on tietysti pientä. Arpia tuli yhtäkkiä melko paljon, ja olin haaveillut arvettomasta loppuraskaudesta... aargh. Onko muille ilmestynyt noita?

Muuten sairasloma on tehonnut hyvin sekä fyysiseen että henkiseen puoleen: mitään pelottavia supistuksia ei ole tullut ainakaan vielä.

2.) Jännittääkö joku asia?

Välillä jännittää suunnattomasti se, meneekö kaikki hyvin, sillä jouduin tosiaan silloin muutamia viikkoja sitten verenvuodon takia sairaalaan. Jännittävää on se, jaksavatko istukka ja vauva odottaa suunniteltuun sektioon asti (joka tehdään ilmeisesti jo melko aikaisin, noin viikolla 37). Pelkään samalla hätäsektioon joutumista ja sitä, että vauvalle tapahtuu jotakin.

3.) Oletko jo laittanut vauvan tavaroita kuntoon?

Vaatteet on jo aseteltu lipastonlaatikkoon, mutta aion hankkia vielä muutamia ihan pieniä (50-56 cm) vaatekappaleita. Vaunut, turvakaukalo ja osa kestovaipoista on tarkoitus käydä ostamassa marraskuun alussa miehen kanssa. Eli ollaan melko myöhäisessä vaiheessa liikkeellä ilmeisesti...? Olen ehkä ollut hivenen taikauskoinen, enkä ole " uskaltanut" hankkia varusteita liian aikaisin.

Mutta mutta, jaksamista kaikille! Piti vielä sanomani, että olen itsekin kuullut tuollaisia verkkosukkahousutasoisia kommentteja, jotka välillä ottaa päähän, välillä menee toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Joopa joo, onhan se hauskaa, jos tuottaa olemuksellaan hupia toisille :)

Ja niin, raskausviikkoja ja -päiviä on 31+3.

Vierailija

Ihan ok molemmat. Liitoskivut vaivaa välillä, mutta eivät häiritse onneksi normaalia elämää. Nukkuminen on vähän vaikeaa, mutta yleisesti ottaen olo on ihan hyvä ja mieli iloinen :)

Hmmm...no, vähän jännittää se, miten nopeasti synnytys mahtaa edistyä. Esikoinen syntyi reilussa seitsemässä tunnissa, tällä kertaa olen ajatellut pysyä kotona mahdollisimman pitkään - vaan mikä on jo liian pitkään? Entä onko isovanhemmat kotosalla just silloin kun lähtö tulee, vai täytyykö miehen jäädä esikoisen kanssa kotiin heitä odottelemaan. Ja jos jää odottelemaan ja tulee perässä sairaalaan, ehtiikö ollenkaan mukaan synnytykseen? Sitäkin mietin miten iso/pieni tämä vauva mahtaa olla, mutta se selviää painoarvioultrassa minne ihana terkkari lupasi mut lähettää, vaikkei siihen mitään " oikeaa" syytä olekaan, ihan vaan mielenrauhani takia :)

Tuplarattaat on olleet eteisen tukkeena jo muutaman kuukauden ajan. Turvakaukalon päällisen pesin juuri, ja kaukalo on eteisen kaapin päällä käyttöä odottamassa. Esikoinen siirtyi tänään pinnasängystä isojen lasten sänkyyn, ja pinnis vietiin makuuhuoneeseen vauvaa odottamaan. Vaatteita on valmiina monta pahvilaatikollista, pienimmät täytyy vielä pestä ennen vauvan syntymää. Ja rintapumput sekä sitteri on kaivettava vintiltä+pestävä. Muuten kaikki on ihan valmista, puuttuu vaan vauva :)

-Aleyna rv 31+2 ja esikko 1v10kk-

Vierailija

Fyysinen vointi on ihan hyvä, vaikka välillä nukun huonosti kun on niin vaikea löytää hyvää asentoa, lonkkia kolottaa jne.

Henkinen vointi on ok. Tosi tasapainoinen olo - ne kuuluisat raskaushormonit ovat jättäneet minut täysin rauhaan.

Ei raskauteen liittyen oikeastaan. Synnytys käy usein mielessä, mutta ei sekään oikeastaan jännitä. Todennäköisesti en tiedä tarpeeksi jännittääkseni ;) Sitä kyllä vähän jännitän, että millainen epeli vatsassani kasvaa, ja millaiseksi arki muotoutuu syntymän jälkeen.

Tällä hetkellä jännitän muutamaa työjuttua jotka eivät ole vielä kohdallaan, vaikka kuukauden päästä jään jo äitiyslomalle.

Jonkin verran. Hoitopöydän laitoimme paikalleen muuton yhteydessä äskettäin. Vaatteita lapselle on jonkin verran odottamassa, vähän uusia ja aika paljon sukulaisilta saatuja käytettyjä. Vaunut ja turvakaukalo odottavat käyttäjäänsä :)

~amidaalia~

rv 30+5

Vierailija

Kiva gallup :)

Pääosin hyvä, kuten koko raskausajan. Ajottainen närästys, öiset liitoskivut ja raudanpuutteesta johtuva väsymys ovat pieniä vaivoja, jotka " kannan" ihan mielelläni. Henkisesti olo on käsittämättömän hyvä, vaikka välillä ikävä entiselle kotipaikalle iskeekin.

2.) Jännittääkö joku asia? Hmm. Synnytys ei jännitä, mutta synnytystapa kylläkin - hoksaako vauva kääntyä raivotarjontaan, pitääkö se kääntää vai tuleeko eteen sektio. Jännittämisen sijaan minua hieman stressaa miehen ja omien vanhempieni " kinastelu" vauvasta. He eivät varsinaisesti kinaa, mutta molemmat hiljaisesti vaativat meiltä niin paljon. Molemmat vanhemmat esimerkiksi odottavat selvästi, että heistä tulee ensimmäiset, jotka näkevät lapsenlapsen jne. Jo nyt pelkään, että jommat kummat loukkaantuvat miehelleni ja minulle, jos olemme vahingossa toisten luona enemmän kuin toisten. On toki hienoa, että tulevat isovanhemmat välittävät tulevasta lapsenlapsestaan, mutta he eivät juuri kysele sitä, mitä me tulevina vanhempina haluamme.

3.) Oletko jo laittanut vauvan tavaroita kuntoon? Eilen kokosimme hoitopöydän eli tästä se alkaa! Vaatteita, niin ostettuja, lahjaksi saatuja, äitiyspakkauksen vaatteita, on jo paljon ja ensi viikolla aion aloittaa pyykkäämisen.

Olo on hieman väsynyt, koska appivanhemmat lähtivät juuri ja muutaman tunnin kuluttua meille tulee uusia vieraita.

SnowApple 32+4

Vierailija

1.Fyysinen puoli aika ikävää.Joka päivä on jotain vaivaa.Joko vauva on niin ylhäällä että henki ei kulje tai sitten niin alhaalla ettei voi pöntöllä istua.Jalkakipua(edelleen tuossa oikeassa jalassa)Henkisesti olo ihan ok.Hieman malttamaton olo ja odottava.Yksi ilta tuli aivan outo olo kun oli niin tasainen rauhallinen ja seesteinen olo.Ihana tunne=)

2.Vauvan syntymäpäivä hieman jännittää kun la 25.12.Ajatus siitä että menee kaksi viikkoa yli tuntuu ahdistavalta.

3.Vaatteet on haettu varastosta.Pinnasänky kasattu(patja ostamatta)ei edes purettu esikoisen jälkeen =)Kaukalo ja kantokassi ostettu.

Nukuttiin taas tänään esikoisen kanssa pitkään.Vähän ennen kymmentä herättiin kun on niin pimeää ja sateista.Ei yhtään huvita ulos lähteä,mutta pakkohan se on kun lapsen pitää ulkoilla päivittäin=)Inhottaa kun on jäänyt jostain näitä pakollisia lapsen hoito-ohjeita takaraivoon esim.ulkoilu,ruoka-ajat, nukkumisajat.Pitää kyllä opetella hieman joustamaan kun ei se välttämättä aina kahden lapsen kanssa onnistu.Ja ei kai se nyt maailmaa kaada jos nukutaan hieman pidempään tai ei yhtenä päivänä käydä ulkona?Ei se minusta huonoa äitiä tee!Lapsi on kuitenkin tyytyväinen ja iloinen oma itsensä.

Että tällaisia täällä taas pohdiskelen=)Mitäs olen niin järjestelmällinen joissain asioissa.Tein jo listaa päiväohjelmasta kuinka pitäisi mennä=9 No se ei kyllä sitten ole käytäntöön vielä päässyt...

Rvko31

Vierailija

1. Olotila on hyvä, ei kolotuksia, ei särkyjä, valloittavaa/vallatonta potkintaa vaan. =D

2. Jännittää se, miten päin tuo pikkuinen oikeasti on ja toivon, että keisarinleikkaukseen ei jouduta... Inhoan kaikkia leikkauksia.

3. Sänky jo makkarissa, samoin vaatteista pienimmät pesty. tekis mieli jo pedata sänky, mutta en suo sitä nautintoa mun kissoille :D Toivon vaan, että pysyisivät poissa sängystä, tähän mennessä ihan hyvin onnistunut, kun pohja ollut vasta yhden yön.

Vierailija

Fyysisesti voin hyvin ja paksusti.. Vaikka miehen suku kauhistelee kun maha on niin pieni.. (Ihan sama sanotaanko isoksi vai pieneksi; varoa kannattaa..) ..Kuten tuosta ehkä näkee, henkiset voimavarat eivät ole enää rajattomat. Iloa tuo kitaransoitto johon pieni aina reagoi; ei tarvitse murehtia onko kaikki kunnossa, näpyttelen muutaman soinnun niin bongo on hereillä ja liikkuu pirteästi..

Kaikki; onhan kyseessä esikoinen. Jännitys on raha-asioita lukuunottamatta positiivista; jopa synnytys on innostavaa ja kiinnostavaa ajateltavaa, pelkoja ei juuri ole

Meillä ei ole juuri mitään valmiina. Mies teki kehdon pienelle mutta se ei ole vielä kotona, äitiyspakkaus ei ole kotiutunut, vaippaharsot on yhä kaupassa ja vaunutkin harkinnassa kantoliinojen kera..

Onneksi todennäköisesti on vielä aikaa..

Vierailija

Aloitanpa pinon, vaikka täällä saattaa joku viikonloppupino ollakin.

Tässä muutama gallupkyssäri kaikille:

Vastaanpa itsekin :)

1.) Fyysinen on huono. Alaselkä, toinen kylki ja iskias vaivaavat niin että kävely sekä muu on erittäin kivuliasta. Öisin sängyssä kääntyminenkin sattuu :( Henkisesti voin suht ok, tietty noi kivut alkavat jo vaikuttaa omaan jaksamiseeni siten että hermot on kireellä helpommin. Muuten odottavainen ja positiivinen mieli.

2.) Jännittää ehkä se että milloin vauva syntyy ja MITEN. Toivoisin ehkä hieman ennen Jouluaattoa mutta ei tietty liian aikaisin.

3.) Hyllyssä on laitettu pieniä vaatteita, äippäpakkauksen vaatteet on pesty. Sängyn laitan vasta ihan viimeisillä viikoilla.

Jeps. MUKAVAA sunnutaita kaikille!!!

t. beal rv 31+1

Vierailija

ensin vastaan galluppiin kun vielä kysymykset muistan;)

1: Olotila on, hmm... henkisesti kyllästynyt, kun ei voi eikä saa juurikaan mitään tehdä:(! Muuten kyllä ihan suht hyvä olo (henkisesti), ei siis masennusta tms ilmassa;). Fyysinen olo onkin sitten eri juttu... Supistuksia satelee, vaikkei mitään tekisi, sekin kun tuolilta/ sängystä nousee, ni vetää vatsan kovaksi. Tosin supparit ei ole niitä kipeimpiä, mutta menkkakipu on seurana koko ajan niin vatsan kuin selänkin puolella. Siis myös ilman noita suppareita jomottaa:/. Ja selkä on huonona muutenkin, ja jalat puutuu. Onneksi vauva liikkuu kyllä, että tietää että sillä on kaikki hyvin:). Palailen kohta näihin mun vaivoihin, vietettiin nimittäin pe-la yö sairaalassa...

2:eipä oikein mikään pahemmin jännitä, tosin siis se että jos vauva syntyykin jo kohta, saisi vielä mielellään 2-3vko pysyä mahassa. Paitsi sit kun kolmen viikon päästä käyn odottamaan että saa jo syntyä, ni si ttietty meneekin reilusti yli...

3: heh, vieläkään ei ole valmiina juuri mitään, nyt viedään hoit0opöytä kotiin ja sit vois alkaa pestä vaatteita.

No, nyt en ehdi kirjoittaa tosta sairaalareissusta, mein pitää lähteä, mutta palailen illalla!!!

T:H-H rv 33+6

Vierailija

Voisinpa kerrankin pinoutua joulukuisiin, välillä näitä pinoja käyn lueskelemassa, mutta harvemmin sitten itsen uskaltaudun kirjoittamaan;)

Selkä on tosi kipeä ja samoin liitoskivut vaivaavat. Joten fyysisesti en todellakaan voi kovin hyvin. Tosiaan minullakin on nukkuminen hankalaa ja kääntyminen ja sängystä nouseminen jne. Ja kävely on välillä hankalaa, tulee olo että olisi joku mummo... Henkisesti voin paremmin, vaikkakin tuo fyysinen olo toki vaikuttaa myös henkiseen hyvinvointiin. Voisin huomattavasti paremmin myös henkisesti jos olifin fyysisesti kunnossa.

Jännittää...nimittäin se että tämäkin lapsi päättää syntyä yliaikaisena kuten esikoiseni(rv41+2). Ja se että tämä on kauhean iso(olen nähnyt jo painajaista) ja että taas murtuu häntäluu(kuten ekassa synnytyksessä). No onneksi olen pääsemässä rv37 painoarvioon ja jos on kauhea jättiläinen tulossa niin sitten käynnistystä mietitään, pahimmassa tapauksessa kai leikkausta, mutten sitä tahdo. Ja siis siksi jo 37viikolla se painoarvio niin sitten ajoissa keretään käynnistää jos vaikuttaa että olisi iso tulossa...

En ole laittanu vielä mitään. Hoitopöytä tuli muutossa makkariin valmiiksi, mutta on tällä hetkellä vielä rojujen kerääjänä vain;) Tossa marraskuun aikana varmaan alan laittaa vauvan kamppeita, ihan jo senkin takia että esikoinen vähän osaisi valmistautua vauvan tuloon. Että esim sängyn laitan kans jo ajoissa.

No, siinä tuli mun kuulumisia aika lailla, ja hieman taustatietoja samalla, kun ette mua yhtään tunne:)

Edellisessä raskaudessa (sillon LA oli marraskuussa, eli siis esikoinen täyttää nyt 2v), niin siis sillon olin tosi ahkera palstailija ja pinoutuja silloisissa marraskuisissa, ja se oli tosi kivaa kun meni muitten kanssa samoilla viikoilla jne ja sai seurata muiden vointia. Ehkä siis nyt yritän ryhdistäytyä ja tässäkin pinoutua enemmän, koska varsinkin siinä ihan loppuvaiheessa täältä saa kummasti tukea.

Kuinka teillä muilla supistelee? Ton voisi vaikka tuohon galluppiin lisätä?!

Mulla supistelee sillai kivuttomasti(maha mene pinkeeksi ja tulee hieman tukala/hengästynyt olo) aika paljon. Ja monessa tilanteessa, melkein aina kun jotenkin rasittaa itseään ja välillä muutenkin. Pari kertaa on supistanu menkkajomotuksen kera, mutten usko niitten olleen mitään sen kummempaa, eli tuskin ovat mitään saanu aikaan.

Ei tällä kertaa muuta. Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille teille kanssasisarille, joulukuisille!

Oksaska rv 32+5

Vierailija

vastaanpa ees tähän,muuten ei jaksa oikein kirjoitella...

1)no,kamala flunssa päällä että olo vetämätön ja kipeä...fyysisesti selkä on ollut kipeä jo todella kauan(sairaslomalla sen takia ollut jo rv24),supistelee välillä mutta kivuttomasti,vauva painaa päällä tonne alas kovasti ja vihloo ym.ja henkeä ahdistaa senkin takia kun vauva tuntuu olevan niin ylhäällä,flunssa ei auta sitä yhtään...=(Henkisesti olen malttamaton ja tahtoisin jo vauvan syliin(kuitenkin toivon että olis ainakin rv36-37 vähintään kun syntyisi).

2)Synnytys jännittää ja pelottaa!!Vaikka se mulla luultavasti suunniteltu sektio mutta tietty sekin pelottaa ja se että yhtäkkiä vauva lähtis vaan pikaisesti syntymään...!Joskus hetkellisesti tulee pelkotiloja että " milloin se vauva onkaan potkinut viimeksi?" yms.Mutta tämä potkii kyllä aikas usein vieläkin.

3)esikoisesta oli liki kaikki jo tähän mennessä valmiina.Nyt on vauvan vaatteet pesty ja laitettu hoitopöydän laatikostoon valmiiksi.Eilen pakkasin vauvan kotiintulovaatteet,sairaalakassin aion pakata kunhan olo tästä kohenee,pian.Pinnasänky ja hoitotaso ovat varastossa vielä eikä mies aikonut vielä niitä hakea(nyyh,mä niin haluisin heh).

Rattaat ovat valmiina,niistä pitää vaan irroittaa rattaiden turvakaari,meillä on niihin pehmeä kantokassi joka on vaatehuoneessa.Sitten pitää ostaa vaippoja ym.Vauvalle ostin jo tutteja pari ja pari tuttipulloa varalta.Ja hakenut olen rintapumpunkin esille=),viimeksi vain lypsin kun ei imetys onnistunut.

no,meen nyt räkänokkani kans huilaamaan ennenkuin lähdetään äidille kylään...en jaksa enää istua sisällä...ensilumi täällä muuten ja siitäkös neiti 4-vee riemastui=)

äitiliini rv 34+2

Vierailija

Täällä olikin varhaista väkeä,vastailempa kans galluppiin...

1. Fyysinen olo on ollut ihmeen hyvä viime viikon,sitä aikaisemminn olikin vaivoja vaikka kuinka.Nyt ei ole selkäkään yhtään kipeänä.Alamahan menkkakivut vaivaa,mutta neuvolassa niitä ei ainakaan pidetty vaarallisina. Näin kun pääsisikin loppuun asti,mutta taitaa olla turha toivo.Henkinen puolikin on ollut huomattavasti parempi.Ei enään niin kovasti ahdista ja itketä koko aikaa,vaan jaksaa jotain tehdäkkin.

2.Synnytystä olen pelännyt/jännittänyt koko ajan (toinen synnytys).Sitä enemmän tuntuu pelottavan vauvan terveys.Vaikka neuvolan ja lääkärin mukaan kaikki pitäisi olla hyvin,eihän sitä koskaan tiedä.kaikkea voi sattua.

3.Vauvan tavarat on kokolailla valmiina.Petivaatteita en vielä laittanut pölyyntymään,eikä sairaalakassi ole pakattuna.Olenkohan mokannut,en pessyt äitiyspakkauksen vaatteita,silitin vain.Tuntuu ettei niitä juuri ihan alkuun käytäkkään,kun ovat aika isoja.Jotain pieniä 50cm on ostettu,mutta lisää tarvitaan.

Yöt menee jotenkuten,parin tunnin välein on noustava vessaan.Jotenkin nyt tuntuu muutenkin pärjäävän paljon pienemmällä yöunella,kun aikasemmin.Kai tässä harjoitellaan tulevia yönousuja. Nyt on kaikki herkut alkanut maistua liiankin hyvin,viime neuvolareissulla oli paino noussut 1kg/vko!.Yhteensä kuitenkin 7kg.enään ei paljoa tarvitsis tulla,kun on tuota lähtöpainoa aikas runsaasti.

Mukavaa sunnuntaita kaikille!Meillä on ensilumi pihassa.

-liinuksi rv 33-

Vierailija

1.) Henkinen olo ihan ok, vaikka välillä jo kyllästyttää tämä möhömaha. Fyysinen olo enimmäkseen hyvä räkätautia lukuunottamatta. Yöt alkaa olla hankalia vessareissujen ja asento-ongelmien takia. Närästys pysyttelee myös mukavasti läsnä 24/7. Supisteluja ei juuri oo ollu.

2.) Lähinnä lapsen terveys ja syntymän ajankohta. Toivoisin tulevan ennen LA:ta ettei tulis mailmaan kovin isona ja saisin alateitse synnyttää.

3.) Vaatteet kaikki pesty mitä on tullut ja ostettu. Sänkykin vintillä valmiiksi laitettuna, pitää vaan sitten miehen kantaa se alas jahka laps saadaan mailmaan. Hoitopöydäksi tulevaa lipasto aodottelen edelleen puusepältä että saisin ne vaatteet ja vaipat ym. tarvikkeet laiteltua paikoilleen. Sairaalakassi on kutakuinkin pakattuna mutta ne vaavin kotiintulokamppeet on edelleen pusseissa pakattuna muiden seassa.

Nyt lähen äänestämään kun meillä on täällä kunnallisvaalit.

-Samo ja pikkuneiti, rv 34+2

Vierailija

1. Fyysinen vointi tällä hetkellä suht hyvä, mitä nyt liitoskivut vaivaa ja vattanahka kipee, mut muuten on ihan jees olo:) Ihme ettei selkäkipuja oo viel tullu vaik esikoisesta oli, tai olihan mulla niitä jo tuol aiemmin, mut nyt ne on hävinnyt (ONNEKS). Hemkisesti voin tosi hyvin, oon ihmeen pirtsakka ja hyvän tuulinen kokoajan;)

2. Jännittää kuinka synnytän, kun en millään haluis leikattavaksi, mut taitaa olla aika fifty-fifty mahdollisuudet, riippuu kuinka nuo tytöt tuolla vielä pyörivät. Ja sit jännitän tuleeko pitkä keskola-aika, toivottavasti EI!

3. Vauvoille on kaikki oikeestaan valmiina, pinnasänky vaan pitää siirtää varastosta makkarin puolelle, mut vaatteet on kaikki jo valmiina omassa kaapissa ja vaunut hommattu yms.

Nyt on muuten jännä vihlontaa tullut tuonne alapäähän kävellessä, taitaa liittyä noihin liitoskipuihin?! Vain onko sit toinen jo niin alhaalla, kun ei ultrassa sanonut mitään siitä ovatko vauvat laskeutuneet tms.

Ihanan tuntusta oli kun toisella oli hikka heti aamusta (itseasiassa molemmilla, mut toinen vasta kun olin heränny) kun istuin vessassa ja hänellä on pää tällä hetkellä tuossa mun kylkiluitten alla niin näky niiiin selvästi, VOI;)

Mulla kivutonta supistelua on päivittäin ja joskus väliin mahtuu myös kipeitäkin. Mutta ei viel niin kipeitä et jalat menis alta:)

Jos tästä menis sit kutomaan vauvoille myssyjä, ilmakin on synkkä, mut vähän näyttäs et lunta tupruttelis, KIVAA!!!!

Pirtsakka Rölli- peikko ja tyttelit 30+1

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat