ihanaa, mutta apua!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Semmoisessa asiassa tarvitsisin pikaista tietoa että kuinka mielialalääkkeet vaikuttavat. Olen tehnyt raskaustestin 19 tuntia sitten ja olen tähän asti syönyt mielialalääkkeitä. Nyt siis olen raskaana, aivan alussa tietty kun menkat oli viikon myöhässä! (IHANAA) mutta miten mun tulee toimia kun niitä lääkkeitä ei saisi lopettaa kertaheitolla. Haluaisin tietty heittää ne romukoppaan. Kertokaa joku mulle että olenko jo ehtinyt tehdä vahinkoa tai jotain. Huomenna menen terveyskeskukseen mut mä olen tätä koko vuorokauden nyt miettiny...

Kommentit (5)

Vierailija

kiitos ihanat ihmiset vastauksista ja neuvoista! Mä rauhoituin heti ja nyt kaikki tuntuu ihan kirkkaalta. On se ihmeellistä miten tuntuu kuin joku olisi vetänyt verhon silmien edestä: näinhän sen pitääkin olla!

Vierailija

tms ehkä soittoajan tai jotain. Lääkärisi sitten kertoo sinulle onko tuo käyttämäsi lääke semmoinen mitä voit käyttää tai pitääköse mahdollisesti lopettaa tai vaihtaa toisen merkkiseen lääkkeeseen.

Vierailija

Cipramil on ilmeisesti turvallinen, tosin laajempia tutkimuksia ei ole tehty. Fluoksetiinin (esim. Orionin kauppanimi Seronil) ei ole laajoissa tutkimuksissa tuhansilla odottavilla naisilla havaittu aiheuttavan keskenmenoja tai epämuodostumia. Se on kaikkein turvallisin mielialalääke raskauden aikana. Näin sanoi psykiatri minulle, kun yritimme lasta vaikean masennukseni aikana. Vaihdoin lääkkeen silloin Cipramilista fluoksetiiniin. Raskaus tosin sai alkunsa vasta kun olin jo ehtinyt lopettaa lääkityksen, mutta se on toinen juttu.

Kannattaa muistaa, että lääkityksen ottaminen on pienempi paha kuin vaikea masennus, jossa voi pahimmassa tapauksessa vahingoittaa sekä itseään että vauvaa. Jos/kun päätät lopettaa lääkityksen, muista levätä paljon raskauden aikana ja pitää huolta itsestäsi. Unen tarve kasvaa todennäköisesti entisestään, ja hyvä uni pitää mielialaa korkealla. Ota vaikka saikkua jos et muuten ehdi levätä.

Ja lämpimät onnittelut raskaudestasi. :)

Lene rv 26+5

Vierailija

Tiedän odottajia, jotka on syöneet niitä koko raskauden ajan. Riippuu tietty lääkkeestä ja annostuksestakin, mutta ainakin yks tuttava söi cipramil-nimistä valmistetta odottaessaan ja yks toinen tuttavani jotain lääkettä kanssa, nimestä en oo satavarma mutta oisko ollu seromil tai seronil? Lääkäreitä on sit kanssa moneen menoon, että varmimman tiedon saat lääkkeen turvallisuudesta Väestöliiton teratologisesta tietokeskuksesta. Laita toi nimi nettihakuun niin löydät niitten sivut ja puh.numeron. Itte soitin sinne allergialääkkeistäni ja palvelu oli loistavaa, siellon asiantuntijalääkäri vastaamassa joka päivä klo 9-12.

Vierailija

Olen jo helmikuussa synnyttävä tuleva äiti ja olen syönyt lääkärin määräyksestä Cipralex nimistä mielialalääkettä koko raskauden ajan ja tulen jatkossakin syömään. Mitään vaaraa ei ole ainakaan tämän lääkkeen kohdalla. Joudun myös käyttämään muita vastaavan tapaisia lääkkeitä ja ongelmia ei ole ollut. Ultrassa näkyi terve ehkä tytön alku ja raskaus on mennyt mainiosti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat