Voinko antaa maissivelliä 3-kuiselle?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Poikamme on tasan 3 kuukautta vanha ja syö edelleen öisin noin kahden tunnin välein. Painoa kaverilla on jo yli kahdeksan kiloa ja tähän saakka on menty täysimetyksellä. Voisikohan hänelle alkaa jo antamaan iltaisin maissivelliä? Ja paraneekohan sillä tavoin yöunet?

Pitääkö velliin totuttaa pikku hiljaa vai voiko heti antaa niin paljon kuin maistuu? Pojalla ei ole ollut koskaan erityisiä vatsa- tai muitakaan vaivoja.

Neuvoja kaipailee väsynyt Timjami

Kommentit (6)

Vierailija

Oon lukenut näitä monia velli keskusteluja ja niissä aina nostetaan esiin se ,ettei velli voi sen takia olla sen kummempaa kuin esim. korvike,koska energia määrä on suht sama..

Mutta näin maalaisjärjellä kun oon tätä miettiny,niin onhan se velli paksumpaa..

eli siis mahalla menee tavallaan kauemmin sen sulatuksessa kuin vaan pelkän maidon..onko teistä ihan hassu ajatus?

näin mä tätä naisen logiikalla pähkäilin..hmm...

Niin ja meillä on annettu velliä viikkoa vaille 3kk iästä asti..aloitin pienillä annoksilla (30-40ml/pvä) jota sit nostin kun huomasin ettei oireita tullut..

Maria ja Jyri 4kk

Vierailija

Hei

Meillä aloitettiin maissivellin antaminen iltaisin, kun poika oli n. 2,5 kk. Syöttövälit oli meilläkin yöllä 2 tuntia ja äiti väsynyt.

Maidolla lantrattuna menee iltavelli edelleenkin (100 ml velliä, 60 ml maitoa). Auttoi yöuniin, poika alkoi nukkua ilman yösyöttöä. Nyt on tosin aloittanut yöllä syömisen uudelleen (ikää viikko vaille 5 kk). Ihan tuurista kiinni, auttaako vai ei. Toisilla auttaa, toisilla ei.

Kokeile ihmeessä, ei siitä ole mitään haittaakaan. Toki täysimetyksen kannattajilla on tästä eriävä mielipide, mutta itse en ymmärrä, miksi äidin pitäisi kärsiä ja olla jatkuvasti väsynyt. Kaipa siitä sitten saa enemmän gloriaa ; )

Vierailija

Siellä taisi sanan säilä heilahtaa tähän suuntaan, jos oikein ymmärsin. En halua kenenkään äidin kärsivän tai olevan väsynyt, en itse ole kokenut imetystä kärsimykseksi enkä siitä odotellut itselleni mitään marttyyrin asemaa. Kerroin vaan oman kokemukseni kiinteiden aloittamisesta, eli meillä siitä ei ollut apua. Tottahan sitä täytyy kokeilla kaikenlaisia konsteja uupumisen estämiseksi, mutta ajattelin vellin ehkä olevan hyödytön ratkaisu tässä tilanteessa. Mene ja tiedä, voihan se vaikka toimiakin.

Vierailija

Vellistä en tiedä, mutta perunan voi aloittaa. Oltiin viime viikolla lääkärissä (Lasten Erikoislääkäri ja professori) Hän sanoi, että voi aloittaa kiinteiden antamisen pikkuhiljaa meidän pojille, jos alkaa yö syöminen olemaan niin tiuhaa, että äiti/isä ei saa nukuttua juurikaan esim. 2h syöttöväli. Meidän pojat on 7vko. ja korviketta saavat ruuaksi. Ennen vanhaan (1974 on vasta annettu maitoa 4kk pelkästään) kiinteät aloitettiin jo kaks viikkoisena. Joku oli kommentoinut, että vellin ravintoarvolla ei ole merkitystä vs. rintamaito niin ei tosiaan kannata imetystä lopettaa, mutta maitoakin tulee paremmin, jos äiti on levänneempi. Enemmän lapsi äidistään saa iloa ja hyötyä, kun äiti voi hyvin ja on levännyt, kuin jos äiti on väsynyt koko ajan. Itse yritän vielä siirtää kiinteiden aloittamista, mutta saa nähdä kuinka kauan pystyn. Esikoista pystyin imettämään ja kiinteät aloitettiin n. 4kk vanhana.

Hyviä vointeja ja voimia vauva-arkeen

ps. toinen keino väjentää yö syömisiä on antaa vauvan huutaa yöllä ja totuttaa pitempiin väleihin, tämä oli lääkärin toinen vaihtoehto, mutta mulla ei sydän salli sellaista :)

Vierailija

Alotettiin tosin peruna-porkkana vellillä. Mutta sillain että ensin maitoa (imetin) sen verran kun lapsi halusi ja lisäksi velliä, sen verran kun jaksoi syödä. Meillä se auttoi siihen että ilmavaivat väheni, lapsi sai mahansa kunnolla täyteen, koska iltaisin hänelle ei tuntunut mikään maitomäärä riittävän vaikka maitoa tuli tarpeeksi, joten ilta kiukuttelutkin loppu ja yöt nukuttiin hyvin. Vaikka ei meillä koskaan kovin paljon herätty öisin. Ja meillä oli sillon neuvolan th myös sitä mieltä että kannattaa kokeilla.

Vierailija

Velleistä ei ole tuossa vaiheessa kyllä mitään ravitsemuksellista hyötyä(vs.rintamaito). Teillä tuntuu vielä tosi mukavasti paino nousevan imetyksellä. Meillä ei ole ollut kiinteiden aloittamisella mitään vaikutusta yöuniin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat