Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esikoinen ja vauva: missä vauva " turvassa" ?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

meillä on nyt ajankohtainen tämä esikoinen ja vauva -asia, kun ikää on toisella 1v11kk ja toisella vajaat kolme viikkoa, ja pikkuhiljaa alkaa tuo valveillaoloaika lisääntyä kakkosella.

Missäs ihmeessä sitä vauvaa voi pitää, kun esikoinen häärää kovasti ympärillä, että hirvittää. Osaa huolehtia ja olla kyllä hienostikin pikkuveljensä kanssa, mutta saattaa mennä syöttämän jotain väärää, tai istua päälle tai heittää jotain lelua päähän tai vaan vahingossa juosta päälle. tms. Lattialla ei uskalla kyllä hetkeäkään valvomatta ihan vieressä koko aika varmaan pitää vielä vähään aikaan. Esikoinen makasi lattialla hienosti lelumatollaan jumppailemassa esim. ruoanlaiton ajan aina. Jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi kantoliinassa kanniskelu? Esikoista kanniskelin kyllä mutta siinä tuli selkä pidemmän päälle kipeäksi eikä kaikkea voi tehdä vauva kantoliinassa kuten wc-käyntiä vaikkapa... ;)

Leikkikehäkö pitäs hommata, tai matkasängyssäkö tuota vaavia pitäisi pitää turvassa? Onko jotain muita ideoita, vai pitääkö vaan uskaltaa jättää aina kun vaan voi siihen lattialle " suojatta" ...?

Kommentit (4)

Vierailija

kerran kyllä tiskatessani vauvan ollessa sohvalla esikoinen käänsi vauvaa, ja jos olisi vielä tehnyt toisen käännöksen, olisi vauva tippunut lattialle. Mutta lähellä olin, ja vilkaisen tiskatessanikin (ei ole suoraa näköyhteyttä sohvalle) vähän väliä, että vauvalla kaikki on ok. Joskus esikoinen silittaa vauvaa aika kovakouraisesti, mutta silloin olen vain opastanut hellempään silitykseen. Meillä sattuu olemaan aika rauhallinen esikoinen, joten meillä ei ole ollut asiasta pahempaa ongelmaa.

Tehdessäni ruokaa esikoinen on aina " auttamassa" minua. Hänelle on tuoli nostettuna korokkeeksi ruuanlaittotason viereen, ja hän saa tiskata muoviastioita minun tehdessäni ruokaa, tai sitten esim. " pestä" perunat, ja nostella vaikka tomaatinpaloja salaattiin tms. Tällöin usein vauva on turvakaukalossa katselemassa puuhiamme.

En nyt tiedä olenko liian luottavainen; olen käynyt jopa suihkussa (vessan ovi tietysti auki ja sikanopeasti, mutta kuitenkin) niin, että lapset ovat olleet kahdestaan sillä välin. Meillä kyllä esikoinen seuraa minua tosi paljon, ja usein suihkussa ollessanikin esikoinen " kuivaa" vessan lattiaa samalla aikaa. Tällä tavoin näen, että vauva on turvassa esikoisen kujeilta.

Vierailija

Tilanne muuttui helpommaksi, kun vauva oli yhden-kahden kuukauden ikäinen: isoveli (2 v) oppi varomaan vauvaa ja minä opin tuntemaan esikoisen liikkeet ja vauvaa uskalsi yhtäkkiä jättää paljon paremmin lattialle köllöttelemään. Sen jälkeen vauva oli paljon jumppamatolla. Sen kaaret " suojaavat" lasta jollain tavalla, kun isompi lapsi kiertää ne muutenkin ympäriinsä juostessaan. Mutta milläs sitä vauvaa nyt suojellaan, kun ryömintä on vauhdikasta ja hujauksessa päästään paikasta toiseen, ovien taakse ja pöytien alle, jossa saattaa saada kovankin tömäyksen jos ei isompi osaa varoa? : )

Vierailija

isommilla leikit tosi rajuja välillä, enkä voisi kuvitellakaan jättäväni vauvaa lattialle sitteriin tai peiton päälle!jalkoihin kyllä jäisi!ja muutenkin käyvät vauvaa silittelemässä, välillä melko rajusti!meillä vauva siis " majailee" pöydällä sitterissä ne hetket milloin en voi olla vieressä vahtimassa!

Vierailija

Samanlaisia mustasukkaisuuden osoituksia ollut ilmassa täälläkin, esim. ensin silitetään päätä nätisti ja sitten yhtäkkiä läpsästäänkin kovemmalla kädellä. Kuopus viihtyy lattialla hienosti, mutta kyllä minä olen pitänyt häntä silmällä käytännössä koko ajan. Ruokaa laittaessa meillä on usein niinkin, että kuopus pyörii minun jaloissani ja esikoinen leikkii omia leikkejään omassa huoneessaan. Tai kun menen suihkuun, vien kuopuksen lattialle olohuoneeseen ja esikoinen on jälleen omassa huoneessaan ja kylppärin ovi raollaan, jotta kuulen äänet, ja lisäksi käyn välillä katsomassa, että kaikki OK + suihku hoidetaan kaikkiaankin vain parissa minuutissa. Jos olisin väänkään pidemmän aikaa pois lasten luota, laittaisin kuopuksen leikkikehään. Ei nämä järjestelyt minua ole toistaiseksi haitanneet. Olen vain tyytyväinen, että kuopus viihtyy lattialla pitkiäkin aikoja leikkimässä, esikoisen kohdalla kun ei ollut lainkaan näin, vaan häntä piti kantaa ja viihdyttää.

Uusimmat

Suosituimmat