Toistuvat/jatkuvat rintatulehdukset

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko kenelläkään kokemusta toistuvista ja jatkuvista rintatulehduksista? Itselläni on rintatulehdus kuukausittain, onneksi olen saanut ne useinmiten kaalinlehdillä pois, antibiootteihin olen joutunut turvautumaan kolme kertaa. Miten tästä kierteestä pääsee?

Kommentit (7)

Vierailija

Mulle oli jo lääkäri soittanut puhelinreseptin apteekkiin antibiootteja varten, mutta sitten mun neuvolatäti antoi viimeisen vinkin, millä voisin yrittää vielä hoitaa kivikovia, punaisia, kuumottavia ja särkeviä rintojani ja välttää antibiootit. Hän neuvoi laittamaan rintojen päälle kunnon kerroksen maitorahkaa ja hautomaan kääreiden alla vartin verran. Sitten huuhtelin kauan kuumassa suihkussa ja ihanuus, muutaman tunnin päästä kipu alkoi helpottaa, pystyin hieromaan rintoja (niitä kovia möykkyjä niissä) kovemmin ja seuraavana aamuna tulehdus oli tiessään! Kannattaa kokeilla eri juttuja, ei sitä ikinä tiedä mikä sulle sopii!

Vierailija

että olisin jo ottanut opiksi tulehduksistani...Tyyni sää ja tuulta pitämätön lämmin takki yllä ja jo taas kivisti tulehdus rinnoissani. Eli vaikka tuntuisi, että ei ole tuulen hitustakaan niin on pakko olla tuulen pitävä lämmin takki päällä. Saunaan ei voi mennä koska aiheuttaa suuren lämpötila vaihtelun ja taas kivistää, kylmään suihkuunkaan ei voi mennä. Täytyy pitää rinnat tasalämmössä ilman pienintäkään tuulen vierttä (edes ikkunasta) niin selviän tästä imetyksestä.

Vierailija

Minulla oli ekan 3kk aikana synnytyksestä myös rintatulehdus 3 kertaa. Sen jälkeen ei ole enää ollut (kop kop puuta :) eli kun maidontulo tasaantui niin ei ole ollut enää tulehduksia.

Minulla kaikki tulehdukset ovat tulleet tuulesta/viimasta, vaikka olen koittanut suojata rintoja, joten nykyään en mene ulos ilman kunnon villaista rintasuojaa. Kaalinlehdet auttavat tosiaan myös ja kuumassa suihkuttelu. Samoin maidon pumppaaminen eli että rinnat eivät olisi niin täynnä maitoa. Toivottavasti saat tulehdukset kuriin!

Vierailija

Sitä vielä piti kysyä, että onko kyse samasta rinnasta vai vaihteleeko rinta, jossa tulehdus on? Jos vaihtelee, niin se on " parempi" eikä tällöin ole mitään " vikaa" rinnoissa (näin sanoi mulle eräs lääkäri).

Vierailija

Itsellani hieronta auttoi ehkaisemaan muutaman tulehduksen eli heti kun tunnet oireita (kyhmy, punoitus, aristus jne) ota lammin suihku rinnoille, sitten ota vaseliinia tai jotain mietoa oljya (manteli, oliivi) ja aloita hieromaan pienilla pyorylaliikkeilla ympari rintaa, aloittaen aina kaukaa, pyorittele sormenpaita iholla kohti nannia ja paattymalla lahelle nannia, sektori sektorilta ikaankuin kellotaulua ympari (tulehdus kun on jossain tiehyessa jotka ovat ' sektoreittain' rinnassa), sitten lattealla kammenella (sormet suorina) ylhaalta rintaa alaspain nannin yli muutaman kerran, sitten rinta kammeneen ' kuppiin' ja ravistele rintaa ), koeta lypsaaa muutama pisara maitoa, ja sitten viilea kaare. Toista hieronta muutaman tunnin valein ennen tai jalkeen imetyksen.

Jos on imetysongelmia, rinnan tyhjennyspumppaus muutaman kerran paivassa auttaa myos, jos vauva on pieni eika ime rintaa tyhjaksi ym ym.

Lampo auttaa avaamaan tukkeutuneita tiehyita, kylma taas auttaa tulehdukseen. Tulehdussarkylaake (ibuprofeeni yms) kannattaa ottaa myos.

Vierailija

Mulla oli kanssa ensimmäisinä kuukausina vauvan syntymän jälkeen toistuvasti rintatulehduksia, ensimmäinen jo kun vauva oli n. viikon ikäinen. Ihan pienimmästäkin alkoi oireilla, kerran tuli kauppareissulla kun viivyin liian kauan pakaste osastolla=) Tulehduksia oli kaiken kaikkiaan vissiin 8kertaa ja vain ekaan sain antibioottikuurin, muut hoidin itse. Eli heti kun tuntui kuumottavalta niin pumppausta ja imetystä ja jotain lämmintä rinnalle(mulla oli sellaiset villastakudotut läpät=) ja kuumia suihkuja. Jossakin vaiheessa tulehdukset onneksi jäivät pois eikä nyt ole moneen kuukauteen enään ollut (kop kop) vauva siis nyt jo 7kk.

Niin ja mulla ei ole mitään ruoka-aine allergioita tai muuta vastaavaa......joillekin toimii nuo kaalin lehdet mutta itse en ikinä sitä kokeillut, lähinnä siksi että sitä kaalia olisi pitänyt lähteä ostamaan=)

Kannattaa varmaan laittaa aina rintojen ympärille vaikka kaulaliina kun lähdet ulos, mulla auttoi yleensä=)

Vierailija

sen kuulleista naurettava. Ilmeisesti ohjeen antaneen tai kirjaan lisänneen (tämä ei kyllä tarkoita, ettei Kuusiston: Imetä ja hoivaa kirjassa olisi muitakin asiavirheitä) tarkoitus oli pilkata Suomessakin tunnettua ohjetta asettaa haavan päälle ratamonlehti(=on muuten paha allergiakasvi, joskaan en itse siitä saanut oireita sillä lapsena haavoja hoitaessani. Ratamoallergia liittyy palkokasvi-ja vilja-allergiaan, joista en itse enää leikki-iässä kärsinyt).

Lehden otaksuttu toimivuus perustui tietenkin lehdessä oleviin homeisiin, jotka toimivat antibiootteina.

Vastaavaa kirjojen turmelua on esiintynyt varsinkin lääketieteellisten (ja myös teoreettisen fysiikan) kirjojen ja artikkelien kohdalla yleisesti viime vuosikymmeninä, kuten jokainen aiemmin tieteellisinä lehtinä pidettyihin sittemmin turmeltuihin lehtiin ja tiedekirjastoihin tutustunut voi havaita.

Jos rintatulehdukset ovat toistuvia, on syytä käydä lääkärillä selvittämässä omat ruoka-aineallergiat.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat