Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten noin 2v lastenne potta/vessa/vaipattomuus(?) harjoittelu sujuu? Kuinka monen 1v8kk on jo päiväkuiva/ilman vaippaa?

Vierailija

Meillä 1v 7kk poika jonka kanssa harjoitellaan potalla istumista mutta saaliin kanssa on niin ja näin...... Pitäisikö istuttaa useammin ( nykyään aina aterian jälkeen/ ennen unia) vai ollako vieä puolisen vuotta stressaamasta asiasta? Missä iässä lapset yleensä jättää vaipat kokonaan pois?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Kerro minulle sen tutkimuksen nimi. Ole hyvä. Ai niin, mutta ei sinulla ole mitään tutkimusta, mihin vedota. Tutkimukset ei osoita yhtään mitään tuon kaltaista.

Jos pidättäminen on fysiologisesti mahdotonta, niin miten meidän lapsi on voinut pidättää? On sanonut puistossa, että pissattaa. On lähdetty heti kotiin ja potalle, potta on tullut suurin piirtein puolilleen, eli hätä on ollut. Tämä tapahtunut tuossa 1v8kk iässä suurin piirtein. Ja monta kertaa. Eri paikoissa.

Väitätkö, että lapseni on jotenkin poikkeuksellinen fysiologialtaan? Entä kaikki muut lapset, jotka ovat kuvia ennen tuota ikää? Ja ihan oikeasti ovat kuivia, osaavat sanoa hädän ja pidättää, kunnes vessaan pääsevät.

Vierailija:

Lainaus:

Tutkimukset osoittavat, että alle 2-vuotiaan on fysiologisesti mahdotonta osata pidättää pissaa. Pissojen ja kakkojen osuminen pottaan on siis silkkaa sattumaa ja vanhemmat ylpeilevät tällä. Ja tottakai se pissa tulee helposti sinne kun potatetaan aina ruuan ja unien jälkeen. Eiköhän se ole niin, että sitten kun lapsi itse osaa sanoa että nyt on pissahätä, hän tajuaa siitä hommasta jotain ja on vasta oikeasti kypsä luopumaan vaipoista.

Vierailija

kuivaksi ja pottaan kakat sai tehtyä vasta just 3v täytettyään. mut siitä saakka siis täysin kuiva, yö ja päivä. Kaverin poika oppi kuivaksi 1v mutta vielä nytkin yövaippa, poika on 3,5v

Vierailija

poika nyt 2v 8 kk. Pissatettu on vuoden verran pytyllä ja viimeiseten 6:n kk:n ajan ainakin 10 kertaa päivässä. Mutta ei vaan poika tunnista pissahätää, vaan pissat tulee heti housuun, vaikka vartti sitten olisi pytylle pissannut. Nyt on 3 viikkoa ilmoittanut kakkahädästä ja se sentään tulee pytylle.

Että niin olen laiska, kun en saa poikaa vaipasta vieroitettua...

Vierailija

Täällä 1v7kk tyttö, joka ei tee oikeastaan mitään potalle. Hyvin satunnaisesti pöntölle...enpä ole stressannut. Joutaahan tuo kuivaksi opettelemaan :)

Vierailija

Pottatreenit aloitettiin jo reilusti alle 1v. iässä. Kakka tuli vain pottaan 1v. eteenpäin, osasi siis sanoa " kakka" josta tiedettiin mennä potalla. Tuossa vuoden iässä alettiin käydä potalla aina vaipanvaihdon yhteydessä (aamulla, lounaan jälkeen, päikkäreiden jälkeen, päivällisen jälkeen ja ennen nukkumaan menoa) ja tällä tavoin vaippa säilyi usein kuivana vaipanvaihdosta seuraavaan.

Kun vaippa tosiaan oli ja pysyi kuivana, niin se jätettiin kokonaan pois sisällä, sitä käytettiin vain ulkoillessa, päikkäreillä ja automatkoilla. 1v8kk iässä vaippa jäi ulkoilusta ja päikkäreiltä. Pitemmillä automatkoilla pidettiin vielä varmuuden vuoksi. Silloinkin lapsi kyllä huusi pissahätää, mutta ei välttämättä jaksanut pidättää niin kauan, että huoltamolle päästäisiin. Nyt kun poika on tasan 2v. niin ei ole päivällä ikinä vaippaa.

Ekan kerran poika itse ilmoitti pissahätää 1v7kk iässä. Siihen asti siis oli menty potalle " hoitajan tahdissa" . Kun poika tuon hädän tajusi ilmoittaa, niin ei tosiaan mennyt kauaa päiväkuivuuteen.

Tällä hetkellä poika itse huolehtii pissalla käynnistä. Itse käsken häntä pissalle vain jos ollaan menossa jonnekin tai ennen päikkäreitä. Muuten siis lähinnä vetää housut kinttuihin ja toteaa " mulla pissahätä" ja juoksee vessaan.

Vierailija

koska jos aina istutetaan potalla ja tarpeet tulee sinne vahingossa, ei luonnollisesti vaippaa tarvitse. Ihan eri asia on kuitenkin se, osaako lapsi pidättää vai ei. Tutkimukset osoittavat, että alle 2-vuotiaan on fysiologisesti mahdotonta osata pidättää pissaa. Pissojen ja kakkojen osuminen pottaan on siis silkkaa sattumaa ja vanhemmat ylpeilevät tällä. Ja tottakai se pissa tulee helposti sinne kun potatetaan aina ruuan ja unien jälkeen. Eiköhän se ole niin, että sitten kun lapsi itse osaa sanoa että nyt on pissahätä, hän tajuaa siitä hommasta jotain ja on vasta oikeasti kypsä luopumaan vaipoista.

Vierailija

Kysymme häneltä usein, haluaako potalle, ja yleensä ei halua. Emme ole pakottaneet. Olen niitä laiskoja äitejä, jotka mielellään ostaa vaippoja ja ajattelee, että kyllä se sitten oppii, kun se on valmis siihen.

Yritän ajoittain kannustaa pottailuun, mutta mitenkään en halua pakottaa. En halua lapselleni traumaa pottailusta. Jossakin vaiheessa olisi varmaan hyvä ottaa vain vaippa pois ja opettaa lapsi siten. Ensi kesänä sitten viimeistään, kun lapsi on 2 v. 4kk.

Vierailija

Muualla tarvii vaipan, kun rakko on niin pieni, että pissailee vartin välein. Ei oikein tulisi kaupustelusta tai ulkoilusta mitään ilman vaippaa... :) Mutta meillä on pottailtu siitä asti, kun lapsen sai istuma-asentoon laittaa, joten ei ehkä kannata verrata näitä lapsia keskenään.

Vierailija

nyt, kesällä oppi kuivaksi. yöllä vaippa. menee itse vessaan, heittää housut ja pissii. kerralla vaan vaippa pois niin selkeää lapselle. vahinkoja ei satu juuri lainkaan.

Vierailija

Potatus on alotettu varmaan vuos sitten pikku hijaa. Tossa noin kuukausi sitten oppi kuivaksi eli meni itse vessaan teki hätänsä ja kaatoin pönttöön ja veti. Ilmoitti vaan että pissa/kakka hävis. Tietty minun piti sit vielä pyyhkiä, mutta muuten kaikki meni hyvin. Vaippa oli vain öisin ja päiväunilla. Sitten yks aamu päätti kun heräs että potta on ihan tyhmä. Sen jälkeen pottaan on tullut vain vahingossa hätä. Yleensä kaikki tuli housuun/lattialle. Sain tytön potalle vain houkuttelemalla ja joskus puoli väkisin. Eniten pelkäsin että jättää potan kokonaan jos häntä pakottaa. No nyt meillä on sitten taas vaippa koska olen yksin kertaisesti kyllästyny siivoomaan pissaa ja kakkaa lattioilta. Meillä on muutenkin menossa tosi paha uhma ja joka asia on ei. Eli meillä puetaan huudon kanssa, vaihdetaan vaippa huudon kanssa ja syödään huudon kanssa. Siis lapsi huutaa että ei halua. Ite en ota stressiä vaipasta sanokoot muut mitä sanoo. Ja meillä ei ole tapahtunu mitään mullistavaa, mikä olisi johtanu tähän housuun pissaamiseen. Meillä on myös säännöllinen päivärytmi ja muutenkin vietämme normaalia perhe-elämää. Meillä ei ole mikään " armeija kuri" , mutta kuri kuitenkin eli meillä ei lapset hypi miten sattuu. Pottaillaan kohta uudestaan kunhan toi uhma vähän hellittää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat