Kaukojunassa matkustaminen 2,5kk vauvan kanssa?!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Auttakaa te keillä on kokemusta matkustamisesta kahestaan vauvan kanssa! Pitäis lähtee kaukojunailee ilman miestä ja nyt onkin epätietoinen olo, miten selviämme... Luin VR:n sivuilta, että vaunujen kuljetus ei maksa mitään, jos itse nostaa vaunut konduktöörivaunuun. Onko vinkkejä siitä, miten tämä onnistuisi parhaiten 2,5kk vauvan kanssa? Ja miten matkustamme junassa.. Tavallisilla paikoilla vai jossain lastenvaunussa ja sylissä pitäen vai miten..? Missä olette hoitaneet vaipanvaihdot ja imetyksen matkan aikana? Kaipaamme tosi kipeästi vastauksia. Olemme lähdössä alkuviikosta reissuun ja matkanteko jännittää aivan mielettömästi. Tekisi mieli perua koko reissu, vaikka maiseman vaihdos tekisikin hyvää jatkuvasti kotona olleelle..

T. Elomamma ja tyttö 2,5kk

Kommentit (7)

Vierailija

Ainakin InterCityissä on invapaikka, jonka viereen vaunut mahtuvat hyvin. Junavaunussa on matalalattia, joten vaunut oli helppo kärrätä itsekin sisään. Ja ihan invapaikan vieressä oli tilava wc, jossa oli seinästä alas laskettava hoitotaso.

Olin alunperin varannut paikan perhehytistä, mutta sinne ei saanut vaunuja kovin lähelle (vaikka vr:n myyjä väitti että sai). Lisäksi hytissä oli jo kolmen hengen perhe, joten matkustaminen siellä pienen vauvan kanssa ei olisi ollut kovin mukavaa. En tiedä, voiko koko hyttiä varata vain itselleen ja mitä maksaa, mutta minä ainakin matkustin mieluummin invapaikalla. Tosin koko junavaunu oli lähestulkoon tyhjä.

Vauva nukkui joko vaunuissa tai oli sylissäni, turvakaukaloa ei ollut mukana. Matkaa tosin kesti vain pari tuntia.

Eli ainakin siis Intercityissä matka sujui helposti yksinkin vauvan kanssa. En tiedä, miten on laita vanhoissa sinisissä junissa.

Vierailija

Itse olen matkustanut aikoinani suunnilleen samanikäisen kanssa intercity junalla ja reissut ovat menneet tosi hyvin. Olen matkustanut invapaikalla tavallisessa vaunussa, jolloin vaunut saa ottaa aivan viereen ja vauva voi nukkua siellä. Olen ollut myös perhehytissä, jolloin vaunut olivat niille varatussa lokerossa saman vaunun eteistilassa. Invapaikalla matkustaminen oli mielestäni helpompaa, mutta silloin tietysti oli muita matkustajia samassa vaunussa. Mukanani oli myös vauvan turvakaukalo, jossa myös pystyy vauvaa pitämään matkan aikana niin ei tarvitse koko aikaa sylissä pitää. Mieheni auttoi saamaan vaunut junaan, sillä tavaraa oli paljon.

Itse imetin ihan omalla paikallani. Vaipanvaihto onnistuu helposti vessassa, jossa saa pöntän päälle laskettua hoitopöydän. VEssassa oli myös pullonlämmitin, jos sellaista tarvitsee.

Omat kokemukset ovat siis hyviä. Rohkeasti vaan matkaan ja kaikki menee luultavasti tosi hyvin!

Vierailija

Paljon kiitoksia siis kokemuksistanne. Vaunujen kärrääminen itse IC-vaunuun rohkaisi kovasti. Meillekin on varmasti parempi se tavallisen vaunun invapaikka.. On kokemuksia intercityn lemmikkivaunuista, jotka lienevät samanlaisia perhevaunujen kanssa. Ei yhtään hyvä matkustaa niin ahtaasti naamatusten. Ei mahu lemmikitkään olee lattialla! Nyt siis vain aikatauluja katsastelemaan ja paikkaa ostamaan! Kiitos vielä :-)

Elomamma ja tyttö 2,5kk matkalle lähdössä..

Vierailija

Saattaa tulla liian myöhään nämä vinkit, mutta kerronpa kuitenkin. Me ollaan matkustettu aika paljon junalla siitä asti ku tyttö oli 4 viikon ikäinen (aina vanhoilla junilla), ja hyvin se sujuu. Vaunut menee tavaravaunuun eli konduktööriosastolle, konnarit ottaa ne sinne vastaan. Meillä on aina ollu turvakaukalo mukana nukkumista varten, aina ei oo kylläkään tarvittu ku on tyttö nukkunu sylissä. Vaipanvaihto onnistuu hyvin junan penkilläkin. Lasten puuhavaunussa on vessassa vaipanvaihtomahdollisuus, joissakin junissa myös toinen lastenhoitovessa jossain kohtaa. Puuhavaunussa on myös kivoja perhehyttejä. Ruokien lämmityksestä en oo varma ku ei oo tarvittu, mutta käsittääkseni ravintolavaunussa voi käydä lämmittämässä.

En tiedä ehtiikö alkuperäinen kirjoittaja enää lukea tätä ennen matkaa, mutta rattoisaa reissua joka tapauksessa! :)

Vierailija

Sinne muuten mahtuu rattaatkin! Ne tosin joutuu nostamaan muutaman porrasaskelman siitä eteisestä, mutta itse olen matkarattaiden kanssa pärjännyt yksinkin. Perhehytissä on rauhallisempaa (ellei satu kovin riehakkaita hyttikavereita), vauva pystyy paremmin nukkumaan.

Ja meille kyllä virkailija sanoi, ettei invapaikkaa voi varata rattaiden kanssa. Ehkä siitä vierestä voi ja jos sattuu olemaan tilaa niin sitten saa rattaat laittaa.

Vierailija

Helpointa on, jos voitte käyttää IC- tai Pendolino -junia. Ovat hiukan kalliimpia, mutta ainakin joissain uudemmissa junissa on tosi hyvät lastenhoitohuoneet hoitoalustoineen, pullonlämmittimineen yms., ja joskus olemme matkustaneet semmoisessa perhevaunussa, jossa saa olla ihan ylhäisessä yksinäisyydessään. Vanhemmissa junissakin on sellainen osasto, jonne lastenvaunut saa hyvin mahtumaan, mikä lienee isoille matkatavaroille alunperin tarkoitettu vaunu. Me olemme matkustaneet sekä kaukojunissa että pitkänmatkan busseissa jo yksikuisen kanssa ja hyvin on mennyt. (Meillä kun ei omaa autoa ole eikä tule - monet autoilemaan tottuneet on aivan kauhuissaan, että kuinka ihmeessä te ollenkaan pärjäätte ilman omaa autoa!) Lapsi on nukkunut osan matkasta joko sitterissään bussissa tai sitten vaunuissaan junassa. Ravintolavaunukin on sitten hiukan isomman kanssa mukava paikka visiteerata.

Hyvää matkaa!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat