Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttia vai ei?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kuusiviikkoinen vauvamme ei ole vielä oppinut syömään tuttia yrityksistä huolimatta. Viime aikoina emme ole jaksaneet edes yrittää, kun siitä tulee pelkkää huutoa. Kaikki erilaiset tutit on kokeiltu. Kannattaisiko mielestäsi vielä yrittää tuttia vai pärjätäkö ilman?

Esikoisella tutti on edelleen käytössä (1v 8kk) ja kohta olisi ajankohtaista luopua siitä. Hänellä se on tuntunut auttavan paljon juuri rauhoittumiseen, kun on menossa nukkumaan tai muissa hankalissa tilanteissa.

Kaipaisin kokemuksia erityisesti tutittomista vauvoista. Miten olette pärjänneet ilman tuttia? Onnistuuko tuttipullon syöminen? Myös tuttipulloa olemme kokeilleet kerran, ja huutohan siitäkin tuli. Miten kannattaisi yrittää?

Kommentit (9)

Vierailija

Tuttia olemme kokeilleet tarjota mutta ei meidän neidille kelpaa. Ei edes kaipaa sitä. Tuttipullosta syö/juo kyllä ihan hyvin. Mitä nyt välillä menee pullotutin kans pelaamiseksi (jos ei ole enää nälkä).

Vierailija

ja parempi niin. Eipä tarvitse kärsiä " sivuvaikutuksista" . Kokeiltiin kyllä tarjota 1-2kk iässä kun ei nukkunut lainkaan päiväunia. Mutusteli aina vähän aikaa ja sylki pois. Neuvolantätikin totesi , että ei ole tutisyöjä, sen kun näkee siitä kuinka intensiivisesti vauva sitä imee. Pullovauva tyttö on ollut 1kk lähtien. Oli kyllä alkuun yhtä taistelua kun ei huolinut mitään pulloa, ja usko pois meillä on ne kaikki. Loppujen lopuksi onneksi Mamin Ultivent on kelvannut hyvin.

Vierailija

Hyvin ollaan pärjätty ilman tuttia ja vauva nyt 9 kk. Ei huolinut pikkuisena tuttia joten siksi ilman, en myöskään jaksanut sitä aktiivisesti tarjota koska en nähnyt tutin syömisessä mitään erityistä plussaa. Tuttipullo ei kelvannut, tosin en sitäkään jaksanut kovasti tyrkyttää, vähän ennen puolta vuotta aloin opettamaan nokkamukille. Ainoat hetket kun olisin tuttia kaivannut on ne kerrat kun oltiin ihan pikkuvauva-aikana ruokakaupoilla ja vauva huusi kuin syötävä, sen jälkeen ei tarvetta ole ollut.

Vierailija

Eli siis itse en syönyt tuttia pienenä ja äiti pärjäsi kuulemma ihan hyvin kanssani siitä huolimatta;). Tytär 9kk ei ole syönyt tuttia ja hänenkin kanssaan esim. nukahtaminen sujuu ihan ongelmitta joko rinnalle tai pinnasänkyyn unirätin kanssa. Sylissä on varmaan kannettu enemmän kuin tuttilasta, kas kun se on ollut sitten rinnan lisäksi ainoa lohdutuskeino. Mutta en ole pistänyt pahakseni, kyllähän sitä omaa lastaan kanniskelee. Eikä sitäkään hommaa ole enää pariin kuukauteen tarvinnut tehdä.

Olen nähnyt lähipiirissäni, miten lasta " opetetaan" syömään tuttia ja se on ollut mielestäni karmeaa katseltavaa. Huutavalle ja vastaanpyristelevälle vauvalle pakotetaan tuttia suuhun niin kauan, että vauva lannistuu eikä lopulta enää jaksa laittaa hanttiin. Sitten vauva oppii imemään tutista lohtua, koska mitään muutakaan ei ole tarjolla. Että tutitta vaan, hyvin pärjää.

Vierailija

Ei mielestämme olla tuttia tarvittu. Mässyttelee tissillä kyllä joskus, muttei haittaa mua :) Olen lukenut, että kaikki vauvan imutarve on tarkoitettu maidontuottamiseen/tissille. Niin tai näin, niin pärjätty on ja toivottavasti pärjätään edelleenkin ilman.

Vierailija

... eikä tutti ole oikein maistunut kunnolla missään vaiheessa. Tosin juuri nyt hän leikkii sillä antaumuksella ja imeskelee sitä vähän miten päin sattuu. Se on kuitenkin lelu (ja varsinkin tuttiketjun kanssa todella mielenkiintoinen). En ole huomannut mitää pahoja haittavaikutuksia. Ehkä joskus hän olisi saattanut rauhoittua paremmin tutin kanssa, eipä muuta. Toisaalta tutin tippuminen ei ole vaarana! Yhdessä vaiheessa hän imi peukkua, mutta sekin vaihe meni itsestään ohi. Tuttipullo hänelle ei tällä hetkellä maistu mutta en usko sen liittyvän tuttiin, sillä aiemmin tuttipullon käytössä ei ollut ongelmia. Yritämme totuttaa häntä nokkamukiin.

En antanut pojalleni tuttia pienenä, koska pelkäsin sen haittaavan imetystä. Imetys onkin sujunut hyvin alusta alkaen.

Vierailija

esikoisella oli tutti n.5kk-9kk ikäisenä ja jälkeenpäin ajateltuna ilman tuttiakin hänen kanssaan olisi pärjätty. Kuopuksella taas on tutti ollut alusta asti ja on hänelle tarpeellinen. Hänelle tutti ei siis ole lohdutuksena eli minä tai mies kyllä lohdutetaan ihan muilla konstein itkevää vauvaa, mutta vauvalla on kova imemisentarve, enkä halua että hän syö käsiään koko aikaa mitä tekisi ilman tuttia. Eli mun mielestä jos lapsi ei tarvi tuttia, tai varsinkaan jos ei sitä huoli, niin ei sitä opettamalla kannata opettaa, mutta jos lapsi tarvii selkeästi tutin, niin sillon se on ihan ok.

Vierailija

Mulla on täällä kaksikuinen tyttö, jolle ei tutti maistu, enkä jaksa tarjotakaan. Kolem edellsitäkin lasta selvinneet ilman.

Uusimmat

Suosituimmat