Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

pari tyhmää kysymystä kestoista

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

rupes nyt kiinnostamaan noi kestovaipat enemmänkin, kun sain ottobre-lehden, jossa oli kuvia ja kaavat. Mietin vaan, kun siinä on sellaisen vaipan ohje, jonka päälle tulee vielä esim. villahousut niin onko minkä (nimisen) vaipan päälle ei tarvitse enää laittaa mitään pöksyjä? Onko sellaisia, ja pystyykö tekemään itse? sori on sekavaa tekstiä, mut aihe on niin laaja, et tuntuu etten pysy kärryillä ollenkaan.

Kiitos jos joku jaksaa vastata, oisi kiva päästä kestoilemaan edes osittain, vähenis toi roskajätekin sitten.

Tomera ja tytteli 1v1,5kk

Kommentit (8)

Vierailija

TSI kestoilijoilla on myös Yahoo group TSI-kestot . Siellä on taskuvaippojen teko-ohjeita ja vinkkejä vaikka kuinka paljon.

Ulkomaalainen sivu josta löytyy ohjeita tosi hyvin on:

http://sewdiapers.com/

Ei noita kaavoja tarvii välttämättä ostaa, mutta toimivia ohjeita ovat päädyit väsäämään millaisia vaippoja tahansa.

Itse tein juuri 12 " happy heiny" taskuvaippaa ja hyvin pelittävät ja aikaa vaippojen väsäämiseen ei mennyt nimeksikään kun oli hyvät ohjeet.

Vierailija

Ovat nimeltään a-i-o-vaippoja (=all in one). Noissa on päällimmäisenä kankaana PUL-kangas, joka pitää kosteuden vaipan sisällä. Esim. täyttövaipat ovat aika mukavia - niihin se vaippa kasataan kyllä osista, mutta kuivavatkin sitten huomattavasti nopeampaan! Ja sisukset voi vaikka rummuttaa kuiviksi (pul-kangas menettää kosteudenpitokykynsä rummussa).

Vierailija

Siis niin kuin nuo jo vastasivat, niin ns.all-in - one vaippoja ja taskuvaippoja on olemassa, mutta jos sinulla on jo jotkut kestovaippojen kaavat, niin mikään ei estä sinua ompelemasta vaippoja itse. PUL kangasta eli polyuretaanilla laminoitua polyester kangasta (saat sitä mm.kangastukku.com : ista) laitetaan päällimmäiseksi ja vaikkapa mikrofleeceä sisäkerrokseksi, sinne väliin tulee sitten vaikkapa vanhasta froteepyyhkeestä ommeltu imuosa ja nyt on sulla all- in one vaippa valmis. Voit myös tehdä tuolla idealla TASKUVAIPAN eli pul ulkokuoreksi, mikrofleece sisäpinnaksi ja jätät aukon vaipan täyttämistä varten ja teet irrallisia " kengänpohjan" muotoisia imuosia. Voit myös piirtää kaavan kertiksestä. Se ei ole vaikeaa. Meillä Hyvinkäällä toimii Hyvinkäänseudun kestoliinailijat, jonka sivuilta löydät kaikenlaisia linkkejä. Osoite on http://personal.inet.fi/yhdistys/kestoliinailijat Ja ei kun kestoilemaan. Tuolta löydät myös vaipattomuuslinkin, pottailu kannattaisi jo aloittaa...

Vierailija

Tuosta Ottobren kaavasta on ollut puhetta mm. tuolla Yahoon tsi-kestot -ryhmässä ja siellä aika moni on sanonut, että se on aika iso malli. Sekä tuo uudempi, että sitten vanhempi Ottobren kaava. Muuten kuulemma ihan hyvä. Itse olen käyttänyt Suuren Käsityölehden 01/05 vaippakaavaa ja meidän tytöllemme se on istunut hyvin. Olen tehnyt sekä sisävaippoja, että sellaisia taskuvaippoja, joissa ulkopinta on PULia ja sisäpinta fleeceä ja kiinnitys tapahtuu tarranauhalla. Sitten sinne sisälle laitetaan imu.

Kannattaa kuitenkin aluksi tehdä pari sisävaippaa, siis sellaista joihin ei tule tuota PULia, sillä PUL on aika arvokasta ja sääli jos sitä menee hukkaan jos harjoituskappaleet eivät toimikaan. ;) Itse nimittäin ainakin koin tarpeelliseksi harjoitella ensin vähän vaipan ompelua ja lisäksi se sopiva malli ja koko piti kanssa testailla ja mallailla. Kun tekee sisävaipan vaikka vanhoista froteepyyhkeistä ja sisäosan esim. flanellista, ei tule materiaalikulujakaan harjoituskappaleelle. :)

Vierailija

Nyt ei muuta kuin sitten sitä kangasta tilaamaan, sain anopin lupautumaan ompelijaksi, koska mun ompelutaidot on todella heikot (siis en edes muista miten se lanka siihen koneeseen laitettiin). Potta meillä onkin ollut käytössä jo kohta ½ vuotta, mutta nyt vasta alkoi todella kiinnostaa nämä kestovaipat... parempi myöhään kuin ei milloinkaan... kaiketi :)

Uusimmat

Suosituimmat