Millainen tyyppi tod.näk. auttaa lastenvaunut bussiin? Ulkomaalaiset miehet ja äidit, ainakin mua auttaneet.

Vierailija

Suomalaiset jöröjussit liukenevat kuin saippua veteen.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

oliko se nyt 26... ehkä olet itse suhtautunut nuoriin tyttöihin huonosti? Kokemusteni mukaan suurin auttava ryhmä on noin parikymppiset naiset, sellaiset joilla ei varmaan ole vielä itsellään lapsia. Saattavat kysyä jo pysäkillä ennen bussin tuloakin että tarvitsenko apua.

Vierailija

yleensä kaikki. Paitsi usein noi keski-ikäset tädit ei ees katso muhun päin, etten vaan erehtys kysymään apua. Tosi usein auttaa yläasteikäiset poitsut ja sellaiset 20:n molemmin puolin tytöt. Mulla tosin on kevyet matkarattaat ja puolimataliin busseihin saan ne yksinkin. Ihan hiljan kyllä syöksyi sellainen eläkemummo apuun, ja sen vieressä ollut raavas mies oli kuin vainaa silakka paikoillaan...

Vierailija

Joskus olen sanonut vieraillekin miehille, että ehkä joku herroista jaksaisi nostaa tämän. Tehoaa yleensä. Joskus näyttää että miehet ovat häpeissään kun eivät ole itse tajunneet auttaa, mutta toisaalta myös vähän empiviä että kehtaako reippaita nykynaisia tulla auttamaan kun sehän voidaan tulkita niin että näyttää siltä ettei tuosta tule muuten mitään.

Vierailija

ulkomaalaiset miehet listaan minäkin ja tooosi vanhat papparaiset. sekä nuoret miehet.

naisista olen saanut apua äiti-ihmisiltä ja mummeleilta.

itse olen auttanut ihan teinistä asti vaunukansaa ja siksi tyttöjen/nuorten naisten " haist' vittu äiti" -asenne ottaa päähän!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija

Yleensä joku ilmaantuu auttamaan ennen kuin edes tarvitsee pyytää.

Mutta hieman toiselta kannalta ja hieman ohi aiheen. Odottaessani kolmatta lasta (ne kaksi jo syntynyttä oli mukana bussissa), oli eräs nainen vaunuineen nousemassa kyytiin. Siirryin heti auttamaan, kun siinä itsekin rattaiden kanssa olin. Tämä esikoisen (4 kk) äiti antoi minulle vaunut väärinpäin (siis niin, että itse piti alhaalla sitä käsiosaa ja niin, että minun piti nostaa sieltä vaunujen aivan pohjasta koriosasta). Pyysin naista kääntämään vaunut, jotta se olisi helpompaa, mutta hän kieltäytyi, sillä hän pelkäsi että kaadan vaunut! Sanoin, että en voi nostaa näin niitä, en voi kumartua tarpeeksi, että voisin nostaa sieltä pohjasta, sillä maha on edessä. Niinpä hän pyysi minua tulemaan sinne ulkopuolelle, jotta hän voi tulla ylös (edelleen pitäen kiinni " ohjaustangosta" ) ja voimme saada rattaat turvallisesti bussiin!

Vielä koko matkan ajan tämä nainen marmatti, kuinka hän pelkää liikkua bussilla, kun ei koskaan tiedä kuka auttaa vaunut bussiin (siis niinku juoppo tai selkävaivainen)!

Tällaiset ylihuolehtivat ja yliepäkohteliaat ihmiset kyllä varmasti vievät auttamishaluja!

Terveiset vaan Haukiputaalle.

Vierailija

Pari kertaa avusta on kieltäydytty. Pitänevätkö jotenkin pelottavana. Voisin kuvitella tosiaan, että ulkomaalaiset auttavat enemmän. Suomessa olen nimittäin saanut pari kertaa aika pahasti shittiä naamalle, kun olen avannut oven naiselle.

Tämähän on sitä äärimmäisen tasapäistävän tasa-arvokasvatuksen tulosta, eikä sitten mitään muuta. Kakkua ei voi sekä pitää että syödä. Nyt joku tietysti älähtää, että kohteliaisuus ei kuulu tasa-arvon piiriin. Ei tietysti kuulukaan, ei kukaan ole niin väittänytkään.

Joidenkin mielestä ovien availu ja muu auttelu ja ylitsevuotava kohteliaisuus on tietysti merkki implisiittisistä sukupuoliasenteista, ts. mitä machommasta kulttuurista mies tulee, sitä varmemmin hän tuo kukkia treffeille, avaa oven ja auttaa vaunujen nostamisen kanssa. Lähtökohtahan Suomessa aidosti on se, että nainen maksaa itse drinkkinsä baarissa ja selviää elämästään itse.

Sitä saa mitä tilaa. Tässäkin kolikossa on kaksi puolta. Minunkin mielestäni naiset jo Virossa ovat naisellisempia, ja siellä viedään jo kukkia treffeille ja availlaan ovia.

Vierailija

siitä, että se on kohteliasta ja kuuluu hyviin tapoihin auttaa toista, jolla näkee olevan vaikeuksia. Useimmissa busseissa nykyään on matala lattia, jonne vaunut saa helposti, mutta joskus on vielä niitä vanhoja, joihin on kyllä ihan mahdotonta ja turvatonta nostaa yksin vaunuja. Minulta on kerran kun yksinäni sitä yritin, meinannut vaunut kaatua. Sen jälkeen olen rohkaistunut todella pyytämään apua, siihen asti ajattelin juuri niin, että en voi toisia vaivata.... lapsen turvallisuuden takia kyllä voin.

Vierailija

Eli sellaiset nuoret, joilla on selkeä koululaukku/reppu mukana. Yleensähän opiskelijat juuri käyttävät bussia eniten ja he ovat huomanneet vaunullillisten ongelmat. Pääsääntöisesti auttajat ovat olleet miehiä. Mieluummin kyllä miehen apuun pyydänkin, meillä kun on tuplat. Ei mikään kepeä taakka siis nostaa ylös. Noin 4-kymppiset naiset eivät auta edes pyydettäessä, pelkäävät kai imagonsa puolesta tai jotain...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat