Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arrggghhh - Taitoluistimista ja kiekkoluistimista - jäkätystä....

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Paloi taas päreet totaalisesti jäähallilla...

Taitoluistelua harrastava poikamme ja eräs toinen taitoluistelua harrastava poika joutuivat taas (jälleen kerran...) kuuntelemaan vierestä, kun eräs äiti valisti kiekkoluistimia kinuavalle tyttärelleen, kuinka kiekkoluistimet ovat " poikien luistimia kun pojat harrastavat jääkiekkoa" ja " taitoluistimet ovat tyttöjen luistimia kun tytöt harrastavat taitoluistelua" .

Kun äiti kolmatta kertaa suureen ääneen asiaa selvitti, en voinut muuta kuin ärähtää ja palauttaa hänet ruotuun, mistä sain tietysti osakseni (jälleen kerran...) tuimia katseita ja " niin, niin,..." -kommentteja.

Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, että luistimet tai harrastukset EIVÄT OLE sukupuolisidonnaisia juttuja. Pojat voivat harrastaa taitoluistelua ja tytöt jääkiekkoa, eikä siinä ole mitään kummallista - ja molempiin lajeihin on omanlaisensa luistimet. Jos haluatte lapsenne luistelevan vain yhdenlaisilla luistimilla, niin se on teidän ongelmanne...

Opettamalla lapsillenne näitä roolijuttuja kylvette kuitenkin samalla kiusaamisen siemenen pieniin ihmisiin. Ei lapsi välttämättä ymmärrä ja hoksaa, että äiti tai isä onkin ollut väärässä, vaan hän menee laukomaan näitä " totuuksia" toisille lapsille päin naamaa ja aiheuttaa ehkä elinikäisiä traumoja, jotka saattavat aiheuttaa jopa hyvän ja mieluisan harrastuksen loppumisen. " Viattomasta" kommentista saattaa seurata kiusaamista jne...

Kommentit (3)

Vierailija

Olet kyllä oikeassa ja oikaisu kyseiselle äidille taisi olla tarpeen. Taitaa meissä vanhemmissa olla aika monella sukupuolirooliajattelua juuri harrastus- ja pukeutumisasioissa. Itsekin olen huomannut itsessäni näitä piirteitä, jotka kieltämättä hävettävät minua itseänikin. Tosin yritän pitää suuni supussa jotten suoraan sano niitä lapsille, valitettavasti taitavat nuo lapset hieman imeä niitä asenteita sanomattakin.

Vierailija

Ja luulen, että paremmin oppi niillä kuin kaunoluistimilla. Jos siskollani ei aikoinaan olisi ollut, niin en varmaan hokkareita olisi ajatellukkaan.

Itse vetosin miehelleni silloin kun 4 vuotiaalle luistimia katsottiin, että hokkarit on ostettava. Ei sen takia, että myöskin piikittömiä kaunareita on olemassa, vaan sen takia, että hokkarit on leveämmät lestiltään ja niinhän siinä kävi, että kun äitin jalat väsyi puristavissa kaunareissa niin neiti mennä porskutti, eikä ollu jalat kipeet luistelun jälkeen.

Eskariin mennessä halus kaunarit(jotka myös ostettiin), mut sanoin että jos kaunarit tuntuu ilkeiltä jalassa niin heti kyllä ostetaan hokkarit. Siskoni vielä aikuisenakin luistelee hokkareilla.

Vierailija

jäätanssiin jne???

Itselläni ei vielä ole kokemusta luistinten ostosta. Mulle tosin vakuutettiin että lapselle kannattaa ostaa ensin hokkarit, on kuulemma pienen helpompi opetella ja oppii potkut oikein. Meillä 3-vuotiaalle luistinten osto on tänä talvena edessä. Käyvät kuulemma päiväkodin kanssa luistelemassa.

Uusimmat

Suosituimmat