Millaisia kokemuksia ratsastustunneilta pikkulapsille?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kaipaisin kommentteja ja muiden kokemuksia niiltä, joiden lapset käyvät ratsastustunneilla, että oliko kokemani normaalia käytäntöä ratsastustallilla.

3,5-vuotias poikani aloitti syksyllä talutusratsastustunnit kotikaupunkimme ainoassa pieneille lapsille talutusratsastusta tarjoavassa ratsastuskoulussa. Kyseessä on Ratsastajainliittoon kuuluva ns. hyväksytty talli, jolla on kaikkinensa moitteettomat puitteet harrastukselle. Tallin omistaja houkutteli poikani mukaan, vaikka itse pidin häntä hieman pienenä. Halusin kuitenkin tarjota hänelle mahdollisuuden ratsastaa pienellä ponilla, koska ratsastan itse muualla yksityisesti isolla hevosella.

Poikani ratsastustunti oli kerran viikossa ja aika oli 30 min. Hänen ryhmänsä oli päivän ensimmäisenä ja oli säännönmukaista, että kun ratsastustunnin olisi pitänyt alkaa, ponit olivat vielä karsinoissaan satuloimatta. Varusteiden laittoon, jalusteiden säätöön, unohtuneiden talustusnarujen hakemiseen jne turhaantui aikaa poikkeuksetta niin, että varsinaista ratsastusta/selässä istumista oli lopulta 15-20 min. Käytäntö oli toistuva. Lisäksi koskaan ei voinut olla varma, että lapsi ratsastaisi sillä ponilla, jonka hänelle oli varannut, koska tallin omistaja vaihtoi poneja oman halunsa mukaan. Koska oma poikani oli lapsista nuoresta iästään huolimatta rohkeimpia, hän joutui poikkeuksetta isomman ponin, jopa hevosen selkään.

Eilen sitten kuulin muidenkin lasten vanhempien puhuvan samoista epäkohdista ja sanoin, että eiköhän nyt olisi paikallaan antaa palautetta asiasta tallin omistajalle. Esitin asian omasta mielestäni aivan asiallisesti ja sanoin, että olisi mielestäni ihan kohtuullista, että ponit olisivat ajoissa valmiina, kun tunnin pitäisi alkaa, kun maksamme kuitenkin 60% kokonaisen ratsastustunnin hinnasta. Tallin omistaja kimpaantui palautteestani totaalisesti: hän alkoi paasata, miten tytöt (8-10v) tekevät parhaansa varusteiden laitossa, kuinka ratsastaminen hänen tallillaan on täysin vapaaehtoista eikä siellä tarvitse käydä, ellei toiminta miellytä, eivät lapset huomaa, että he ratsastavat vain vartin jne. Yritin hillitä naista enkä saanut hämmästykseltäni edes sanotuksi, että itse asiassa ne pikkuiset tytöt ehkä kaipaisivat jonkun aikuisen apua varusteiden laitossa. Loppujen lopuksi tallin omistaja loukkasi minua mielestäni syvästi sanomalla, että tuon lapseni sinne valmennettavaksi ja valmennan häntä itse huippuratsastajaksi! Sain vaivoin sanotuksi, että mepä jätämme tämänkin kerran välistä ja lähdemme tästä tallista ulos.

En ole koskaan halunnut mitään muuta kuin, että hevosista perin innokas poikani saisi mahdollisuuden olla hevosen lähellä, tutustua hevosiin ja ratsastaa pienellä ponilla, koska en uskalla antaa hänen nousta oman ratsuni selkään. Kuitenkin olen sitä mieltä edelleenkin, että jos maksan jostain palvelusta, on minulla myös oikeus saada rahoilleni vastinetta. Varsinkin koska kyseessä ei ole mikään halpa harrastus.

Millaisia kokemuksia muilla on ratsastusharrastuksen aloittamisesta ja millaisia käytäntöjä muilla talleilla on? Olisi kiva tietää, ennenkuin edes harkitsen lapseni viemistä jollekin muulle tallille.

Kommentit (9)

Vierailija

kyllä olisin itsekin maininnut asiasta jos se on jatkuvaa. itse olen joskus pikkutyttönä käynyt oikein tunneilla, ja sillon hevoset laittoi valmiiksi joko hevosen hoitaja tai minä itse, mutta jos olitte päivän ensimmäinen ryhmä niin tuskin voi olettaa että pieni lapsi laittaa yksin ponin kuntoon.

jos tunnit olivat noin vajaamittaisia niin olisi kohtuullista esim että ensi kerralla olisi mahdollisesti aloitettu hieman aikaisemmin tai muuta.

jos itse pitäisin ratsastustallia, siellä pitäisi olla joku tallivastaava joka katsoo että kaikki olisi mahdollisimman valmiita ja että homma toimisi, jos ponin oma hoitaja olisi esim myöhässä, miksei joku muu hoitaja sitä voisi laittaa valmiiksi.

tuo hevosten vaihtelu varmasti on ihan ymmärrettävää, jos hän on rohkea ja pysyy selässä niin kai hänelle voi antaa vähän isomman ponin, tai jopa hevosen kun sitten taas pienimmät ja lauhkeimmat porukan pienemmille ja ehkä ujommille lapsille.

voithan kysyä jostain muualta tallilta että onko siellä mahdollista saada talutusratsastusta luotettavalta ponilta. itse en kyllä menisi enää tuohon paikkaan jos mitään hyvityksiä tai edes anteeksi pyyntöä tule.

minusta on myös törkeää että ratsastuksenopettajat monesti puhuvat kännykässä suurimman osan tunnista, kun oppilaat kaipaisivat ohjausta. eikö kännykkää voi jättää esim toimistoon ja vastaaja päälle että olen pitämässä tuntia, jätä viesti.

toivottavasti harrastuksenne jatkuu.

Vierailija

Ihan aluksi, hauska tuo " lukihäiriösi" : Vaappuliina :-)) Ihan hyvin sekin nikki kuvaisi... Juu, täytyy sanoa, etten tyytyväisempi voisi olla. Valitettavasti taitaa teillä olla liian pitkä matka Tampereelta tänne meidän suunnan talleille. Toivottavasti löydätte jonkin yhtä ihanan paikan!!

Vierailija

Voi että, kyllä kuulosti Vaappuliina todella hyvältä, juuri tuota mekin etsimme!!! Itse asumme Tampereella, ettette vain hyvällä tuurilla asustelisi täälläpäin myös ja saisimme vinkkiä noista hyvistä talleista? :)

Vierailija

Suosittelisin lapsen hevosharrastuksen aloittamista jollain yksityistallilla jossa saisi kaikessa rauhassa tutustua poniin ja eläinten kanssa oloon yleensäkin. Varmasti lähistöltä löytyy paikka jossa kenties jo omille lapsille pieneksi jäänyt poni asustaa seuraneitinä ja kaipaisi virikkeitä. Lapselle vain asianmukainen varustus ja vakuutus! Itselläni ei vielä ole omia lapsia mutta ikäni hevostelleena omistan nytkin siitostamman seuralaisia 2kpl(shetlanninponeja) ja olisin erittäin iloinen jos jostain löytyisi pikkuihmisiä niillä ratsastamaan sillointällöin. Muitakin eläimiä täältä löytyy,eli elämys on taattu=) Valkeakoskella asutaan jos joku lähistöllä kaipaa ponitalutusta,itse olen toiminut ratsastuksenopettajanakin aikanaan eli voinen luvata edullisesti ihan asiallista sisältöä. Säpoon voipi laittaa kysymyksiä nch71@netti.fi

-eternal pp11-

Vierailija

jos talli on laillinen, olisi oikein ilmoittaa siitä liitolle ja sanoa, että siellä kuvaamasi 8-10 vuotiaat lapset laittavat hevosia kuntoon. Käsittääkseni laillisilla talleilla on työntekijöiden oltava täysi-ikäisiä ja alan koulut käytynä. Lisäksi heidän on täytynyt ilmoittaa toiminnastaan lääninhallitukselle.

Todella ihmettelen omistajan käytöstä. kyllä hevoset on oltava tunnille valmiina ja oletan myös että ratsastajat ovat myös ajoissa, eivät 5minuuttia ennen tunnin alkua. ja taluttajina vähintään 15-16 vuotiaita.

Vierailija

Oma lapseni ei (vielä) käy ratsastamassa, mutta toivottavasti jonkun vuoden päästä alkaa hevoset kiinnostamaan.

Mutta ihan pakko sanoa että olipa todella törkeää käytöstä ratsastuskoululla! Ja vielä suuttua jos joku huomauttaa epäkohdista. Olen ehdottomasti sitä mieltä (ja varmaan muutkin) että tunti alkaa sillon kun se on sovittu alkavan ja hevoset pitäisi olla valmiina mielummin jo pikkasen ennen tunnin alkua, että ehtii nuosta selkäänki ym. Ja kannattaa mennä itsekkin sinne tallille hyvissä ajoin ennen tunnin alkua että saa varmistettua sen että poni todella on kunnossa kun tunti alkaa. ja jos itsekkin käyt kerran ratsastamassa ja osaat varmasti laittaa ponin kuntoon niin mikset sillon itse laita sitä jos muuten myöhästyy. eri asia tietty et meettekö sinne enään. Ite en ainakaan maksaisi selvästi vajaasta puolituntisesta. Ja on kyllä melkonen tallinpitäjä kun alkaa maksaville asiakkaille nuin raivoaan. aika tyhmä ihminen täytyy olla et huijaa pikkulapsia sen varjolla et ei ne huomaa et kuinkauon ne oikeesti sais ratsastaa. vaikkei ne lapset sitä huomaiskaan ni kyllä se silti aikuista tympäsee kun kerran joutuu maksaan täyden hinnan.

Niin et jos ei asiat muutu, niin kannattaa ihmeessä vaihtaa tallia.

toivottavasti löydätte jonku paremman tallin (ja varmasti löydätte). ja jos ei semmosia talutus tunteja ole niin voihan sitä mennä muutenki itsenäisesti.

Vierailija

Talleja ja tallienpitäjiä on tosiaan moneen lähtöön! Itselläni on lasten ratsastuksesta todella hyviä kokemuksia. Olen itsekin ratsastaja, ja tietty katson talleja silläkin silmällä. Meidän lapsi on käynyt parissa paikassa ratsastamassa (talutuksessa) ja molemmissa homma on toiminut erittäin hyvin. Kummallakin tallilla saa osallistua hevosten/ponien hoitoon, jos haluaa, mutta löytyy myös auttavia käsiä ja ratsut ovat ajoissa tunneilla valmiina. Jokaiselle on varattu taluttaja ja opettaja on sitten se, joka pitää tuntia, ei taluta hevosia! Tunnit ovat olleet myös tosi mielenkiintoisia: lapset ovat saaneet jumpata hevosten selässä, leikkiä tms, eli tosiaan lapsille suunnattua toimintaa ja silti on harjoiteltu hevosten käsittelyä ja ratsastuksen perustaitoja. Nyt olemme vaikean valinnan jälkeen päätyneet jatkamaan toisella näistä mukavista talleista. Toivottavasti löydätte yhtä ihanan tallin kuin nämä, missä me olemme käyneet!

Vierailija

tervehdys! meidän 5,5 vuotias lapsemme aloitti kanssa tänä syksynä talutustunneilla käynnin. alusta saakka olemme olleet hieman pettyneitä tuntien järjestelyihin ja itse opetukseenkin. lapselle varattu poni on ollut muutaman kerran vielä vailla varusteita pilttuussaan kun toiset jo asettelevat jalustimia oikealle korkeudelle. on ottanut päähän. kerrankin juuri tuo puolituntinen hupeni 15 minuutin ratsastukseksi. itse opetus on välillä vähän " sitä sun tätä" , kentällä saattaa olla kerralla 10 ponia, joten opettaja ei kyllä pääse yksilöllistä valmennusta antamaan oikeastaan laisinkaan. usein hän myös itse taluttaa samalla... olen toki itsekin sitä mieltä, että pienet lapset lähinnä ottavat tuntumaa ja tutustuvat vasta poniin tuossa iässä, mutta kyllä se mielenkiinto alkaa lapsillakin hiipua jos ei mitään uutta oikeasti opeteta tai opetella, istutaan vaan ponin selässä ja katsellaan maisemia... olemme harkinneet myös tallin vaihtoa jossain vaiheessa.

Vierailija

Tyttöni - 01/03 eli pian 3-vuotias - istui hevosen selässä ekan kerran 7kk ikäisenä. Sitten ekan kerran " ratsasti" n. 9kk ikäisenä maneesista talliin ja vuoden ikäisenä oli ekan " ratsastustunnin" 15min. Ilman kiinnipitäjää alkoi pysyä hevosen selässä noin 2-vuotiaana.

Nykyisin hän käy ratsastamassa n. kerran - pari kertaa kuukaudessa ja tykkää kovasti. Tasapaino riittää ravailemiseen ja pieniin esteisiin. Ratsastustunnit kestävät myös 30min. Jalustimien säätöön saattaa alusta mennä maksimissaan 5 minuuttia, mutta selässä istuminen on sen sovitun ajan.

Oman kokemukseni mukaan äiti pelkää enemmän kehän laidalta kuin se pikku ratsastaja, joten isot hevoset eivät välttämättä ole huono ratsuvalinta. Vuosien hevoskokemuksen myötä olen huomannut, että usein isot ovat jopa luotettavampia kuin ponit (HUOM! Yksilöissä on eroja!). Ponien huumorintaju on välillä hieman omalaatuista. Jotkut hevoset taas jostain kummasta tietävät, että pieniä ratsastajia pitää varoa!

Sitä mitä en hyväksy on teidän tapauksessanne tuo 8-10 vuotiaiden vastuu laittaa hevosen tunnille valmiiksi!!! Sen ikäinen on vielä lapsi ja tarvitsee aikuisen valvontaa! Mielestäni tuosta voisi ilmoittaa jo ratsastajain liittoon! Kyllä maksavan asiakkaan kuuluu saada rahoilleen täysi vaste, oli se asiakas sitten kuinka kakara hyvänsä. Tallilla jossa itse käyn tyttäreni kanssa on aina nimetty tuntiavustaja (AINA täysi-ikäinen, kokenut henkilö), joka pitää huolen, että kaikki hevoset ovat ajoissa valmiina. Välillä huvittaa, kun itse olen harrastanut hevosia n. 20vuotta ja vielä tullaan tarkistamaan tarvitsenko apua, mikä on välillä tosi hyvä asia. Kyllä sitä voi iskeä tässäkin iässä vessa hätä ennen tunnin alkua!

Koita ihmeessä löytää toinen talli, jossa poikasi voisi jatkaa harrastusta! Eläimillä kun on todistetusti terapeuttinen vaikutus lapsen kehitykselle.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat