Raskausmyrkytyskokemuksia?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tervehdys!

Olo on ollut pari päivää todella outo, etova ja väsyttävä. Epämääräistä huonoa oloa on. Nyt on alkanut takaraivossa kummittelemaan ajatus alkavasta pre-eklampsiasta. Googlella hain infoa, mutta en löytänyt yhtään sellaista lähdettä, missä olisi puhuttu äidin subjektiivisesta voinnista. Eli mitä oireita esiintyy? Päätinpä siis turvautua tuttuun oljenkorteen ja kysellä, josko täältä heruisi informaatiota :) Onko jollakin ihan omaa tai vaikkapa vain tutuntutun kautta kokemuksia?

Täplä 26+5

Kommentit (5)

Vierailija

Oireita pre-eklampsiasta ovat verenpaineen nousu, rajana 140/90 (joka ei vielä hälyttävä, lääkitys aloitetaan yleensä jos taso 100/150), valkuainen virtsassa, otsalla tuntuva päänsärky, kova ylävatsakipu, pilkut silmissä tai valonarat silmät sekä suhteellisen nopeasti (parissa päivässä) ilmaantuva turvotus painottuen ylävartalon alueelle eli lähinnä kasvoihin ja käsiin.

Lisäksi on joitain veriarvoja jotka saattavat viitata pre-eklampsiaan. Jos epäilee itsellään kyseistä vaivaa kannattaa käväistä ä-polilla.

Sankku

Vierailija

Soittelin neuvolaan ja kävinkin siellä antamassa pissinäytteen. Leukkarit oli koholla ja proteiinit vähän eli ilmeisesti virtsatietulehdus. Vien nyt huomenna vielä labraan viljelyyn kunnon näytteen, jotta saatas homma pakettiin. Mulle oli kyllä ihan täys yllätys, miten kokonaisvaltasen huono olo voi tulla pissatulehduksesta. Mulle ei tullu mieleenkään mikään noin " vähäpätöinen" vaiva, vaan heti olin varma että raskausmyrkytys iski ;) Tylsää vaan, että tulokset saa aikasintaan torstaina eli antibioottikuurinkin saan vasta sillon. Siihen saakka sitten vaan huilailen. Hb ja verenpaine olivat siis oikein hyvät.

Täplä rv tasan 27

Vierailija

oli raskausmyrkytys. Rutiinineuvolakäynnillä jäin kiinni korkeasta verenpaineesta ja valkuaisesta pississä. Samana päivänä sitten äitipolin kautta osastolle ja seuraavana päivänä syntyi vauva kiireellisellä sektiolla. Viikkoja 32+5. Jälkeenpäin mietin oireita, ja olihan niitä ollut jos vain olisi ymmärtänyt tulkita... Silloin tällöin kovaa päänsärkyä (erityisesti yöllä) johon ei auttanut panadol. Pissaa tuli tosi vähän ja sekin lähes ruskeaa, vaikka join ja join litratolkulla. Yöllä sitten turvotukset hieman laskivat ja pissaa tuli reilummin! Näköhäiriöitä parina viime päivänä, eli kun huoneessa oli kirkkaat valot, ne tosissaan häikäisi ja en pystynyt keskittämään katsetta lukeakseni vaan näin vain valopalloja tekstin tilalla. En vaan tajunnut yhdistää oireita myrkytykseen!

Ja kun jouduin osastolle, olo oli tavallaan ihan terve ja toivoin pääsyä kotiin. Seuraavana aamuna aloin oksentaa ja sitten sain jo lääkkeet estämään kouristuksia yms. Pissa kerättiin talteen valkuaisen määrän selvittämiseksi ja sitä valkuaista oli tosi reilusti. Verenpaine oli luokkaa 160/110. Turvotusta oli myös. Illalla sitten tehtiin sektio minun vointini takia, vauvalla ei ollut vielä hätää masussa. Enkä minäkään siis tuntenut oloani erityisen sairaaksi mutta eklampsiariski oli aika suuri kun leikkaus jo tehtiin. Terve ja virkeä vauva onneksi syntyi :)

Ylämahakipu on myös tyypillinen oire mutta minulla tätä ei ollut lainkaan.

Vierailija

Mulla oli pre-eklampsia 05/05 eikä ollut mitään muita oireita kuin korkeat paineet ja valkuaista virtsassa. Outo, epämääräinen olo ei yksin kerro totuutta, mutta se voi olla oire. Verikokeet varmistavat tilanteen. Aina tarkkaillaan montaa asiaa epäiltäessä pre-eklampsiaa. Mutta ko " tauti" on salakavala ja sehän on tila, jossa koko elimistö voi huonosti ja lakkaa toimimasta normaalisti. Puhu ihmeessä tuntemuksistasi neuvolassa. Voit soittaa terkkarille ja kysellä mielipidettä. Omiin tuntemuksiinsa kannattaa reagoida ja parempi varmistaa asia kuin pohdiskella, mikä voi olla vialla. Ei vara venettä kaada, kuten sanotaan. Jos sulla epäillään pre-eklampsiaa tutkimusten perusteella (mikäli niihin on tarvetta), olet hyvin pian äitipolin seurannassa. Älä " pompi seinille" , oireita tarvitaan jonkin verran ja niitä on yleensä jonkin aikaa. Mutta jatkotutkimukset kertovat tilanteen. Mulle kävi niin, että RR kohosi rv34+4 ja silloin oli myös valkuaista virtsassa. Yleensä pre-eklampsia on vasta loppuraskauden tauti. Olin äitipolin asiakas siitä lähtien ja kävin kontrolleissa, verikokeissa. Rv36+4 sain verenpainelääkityksen. Rv37 vauva oli vaisu ja rv37+1 niin vaisu, että soitin kätilölle (oli lauantai), joka käski tulla tarkistukseen. Kolme tuntia sairaallalle menoani myöhemmin meillä oli poika. Hän syntyi kiireellisellä sektiolla korkeiden paineiden vuoksi. Poika oli todella vaisu ja sydänkäyrässä häikkää. Kuitenkin synnyttyään oli todella virkeä ja täysin terve eikä oireiluun löytynyt syytä ennen kuin maanantaina, jolloin verikokeet kertoivat mulla olleen pre-eklampsian. Ja mulla ei ollut oireita, närästystä kyllä ja todella korkeat paineet. Mun tuntemuksiani kyseltiin jatkuvasti ja ihmeteltiin, miten mulla ei ollut ollut edes outo olo. Ainoa asia, mikä mut sai ajattelemaan ettei kaikki ole ok oli vauvan liikkumattomuus.

Siinä siis mun tarinani. Mutta en halua pelotella. Kannattaa jutella asiasta terkkarin kanssa. Hän tietää sun paineesi ja tilanteesi jne ja osaa kartoittaa tilanteen. Väsymys jne. kuvailemasi oireet voivat olla ihan normaaleitakin tossa vaiheessa raskautta, mutta kuten sanottu, omia tuntemuksiaan kannattaa seurata.

Charlotte ja poika 5kk ja rv8+5/6?

Vierailija

niin tänään sanoi neuvolan täti kun kävin.minulla edellisessä raskaudessa oli sitten raskausmyrkytys ja nyt hiukka oireet ovat alkaneet sinne suuntaan menevän.vaikka sanovat et on vain yleensä ensisynnyttäjällä mut olempa kaverini kans sit poikkeustapauksia.

onneks minulla itsellä ei vielä ns hätää ole kun paineet on suhtkoht kurissa ja pissakin oli puhrasta.mut pääkipu se vaan on alkanut taasen voimistumaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat