Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Kauanko kesti episitomia-haavan paraneminen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Milloin pystyit istumaan yms?

Itselläni tehtiin eppari synnytyksessä 9 pv sitten ja vieläkin on olo melko vaikea. Olisi kiva kuulla miten kauan muilla on mennyt toipumisessa.

Precious

Kommentit (9)

Vierailija

Minulle tehtiin melko iso eppari. Pari viikkoa oli selkeästi kipeä (hankala istua kovilla alustoilla) ja reilun kuukauden ajan kireä/arka. Seksiä uskalsin ajatella vajaa 2 kk synnytyksestä ja kun siihen 2 kk kohdalla päästiin niin ei sattunut.

Vierailija

MOi, minulla meni ainakin kolme kuukautta ennen kuin pystyin liikkumaan suht normaalisti.. valitettavasti näin kauan, ainakin minulla.. se on kuitenkin yksilöllistä ja riippuu siitä miten paha/iso haava on yms. Minulla oli ihan normaali episitomia, ei mitenkään erityisen paha, mutta haavatulehdus ja matala hemoglobiini pitkittivät parantumista.. Toivotaan että sinä toivut nopeammin! Tsemppiä ja voimia+äitiyden onnea!

Vierailija

itselläni tehtiin episiotomia (2 eri leikkauskohtaa) + että repesin lisäksi melko pahasti vauvan tullessa maailmaan kovalla tohinalla. Tällä hetkellä olo jo oikein hyvä, istumaan ja liikkumaan pystyy jo hyvin ilman apuvälineitä. Kovin on ilmeisesti yksilöllistä tuo paraneminen..

Vierailija

Esikoinen syntyi syyskuussa ja nyt olen jo niin hyvässä kunnossa ettei muistakkaan synnyttäneensä. Poika oli iso 5600g ja 56 cm eli aika iso eppari leikattiin ja sitten vielä repesin (II-aste). Repeämä tuli onneksi leikkauskohtaan. Kahden viikon päästä synnytyksestä istuin jo ilman rengasta ja kävelin ihan normaalisti.

Mullakin hemppa putosi 70 hujakoille, mutta silti paranin nopeasti.

Aluksi kannattaa muistaa suihkuttaa leikkauskohtaa joka vessa käynnillä sehän edistää paranemista !!!!

Vierailija

2 viikkoa synnytyksestä pystyin istumaan ilman uimarengasta ja ehkä 6-7 viikkoa synnytyksestä pystyin kävelemään kunnolla... mulla meni aika kauan siis, vaikka ihan normaali eppari tehtiin.

Vierailija

Ekan kohdalla 2½ viikkoa, kipua 5 kk.

Tokan kohdalla 2 viikkoa (muutama ommel)

Kolmannen kohdalla ei ollut, mutta jälkisupistukset uutena kokemuksena olivat kivuliaita ja laittoivat itkemään voimakkuudellaan.

Uusimmat

Suosituimmat