Miksi rakennatte uusia hienoja taloja jos ette osaa sisustaa?

Vierailija

Tuli vaan mieleeni, kun käytiin kylässä tuttavaperheessä. Ovat rakentaneet uuden 120-neliöisen talon. Me taas asumme vanhassa himpun verran pienemmässä noin 100 neliöisessä talossa.

Vähän kademielellä (tunnustan) läksin tätä uutta taloa katsomaan. Mutta tunsin enemmänkin sääliä kierrellessäni onnellisen emännän perässä huoneesta toiseen. Ei mitään värisilmää! Ei pienintäkään tyylitajun hiventä!

Esimerkkinä makuuhuone: vaaleanpunaiset tapetit, vaaleanvihreä sängynpeitto, erivärisiä ja erityylisiä valokuvakehyksiä, ristipistotöitä seinällä, halpoja etelästä tuotuja tauluja seinällä, viulu seinällä, tietokone nurkassa. Ja tätä rataa.

Vessassa oli niin vimosen päälle nätit kaakelit, mutta eri värisiä pyyhkeitä, ja aivan kaakeleiden väriin sopimaton matto. Käsisaippuapurnukat ja hammasmukit, oi voi... Käytännöllisiä varmaan joo, mutta sanottakoon, että ne kaakelit näyttäis hieman kivemmilta jos esim pyyhkeet ja hammasmukit soveltuisi niiden sävyyn.

Kysymys teille uuden talon rakentaville: minkä ihmeen takia ryhdytte rakennusprojektiin kun teillä sitten ei ole kanttia viedä sitä loppuun eli myös sisustaa nätisti? Siinä menee uusi talo ihan hukkaan. Sisältä on kuin mikäkin työttömien tai matalapalkkaisten koti.

Kyllä sieltä kotiin tullessamme taas osasin arvostaa omaa 40v vanhaa taloamme entistä enemmän. Ei ainakaan käy silmiin koskemaan, kun katsoo sisustusta!

(PS. Ei tämä vuodatus ei koske niitä uuden talon rakentaneita, joilla ON väri- ja tyylisilmää. Teille sanon: respect! )

Sivut

Kommentit (103)

Vierailija

Jonkun mielestä meidän sisustuksemmen on varmaan aivan karsea, mutta pääasia on että me viihdymme.

Mitäs piditte Taina Upan sisustustyylistä? Sitä on esitelty Suomela-lehdessä muutamaan otteeseen.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Toisekseen kun änkeätte toisten itse rakentamaan uuteen taloon heti muuton jälkee, niin älkää todellakaan kuvitelko menevänne sinne niin kuin asuntomessuille. Monilla on asiat sillä mallilla, että hyvä että on edes saatu talo jonkinlaiseen asumiskuntoon. Talossa on varmasti vielä paljon kesken ja sisustuksia suunnitellaan ja ostetaan sitten kun on aikaa ja rahaa.

Vierailija

ja jotkut tykkää mauttomasta. Mulla ei esim ole sisustamiseen erityisesti intoa, kun kaikki energia menee normaaliin taaplaamiseen. Eikä sisustus ole intohimo.

Vierailija

Samaa lastulevy mömmöä on kaikki huonekalukaupat pullollaan. Itse pidän kokopuisista huonekaluista. Sisustukseen on sekoitettu vanhaa ja uutta, myös joukkoon noita haukuttuja virkattuja tekstiilejä.

Vierailija

Sen sijaan jos joku on rempannut vanhan esim 1900-luvun alussa rakennetun puutalon ajan tyylin mukaisesti, niin sitten kyllä vähän kirpaisee.

Mielestäni meidän talomme, siis tuo noin 40-vuotias, on liian uusi.

En haaveile lainkaan rakentavani uutta taloa, vaan muuttavani vieläkin vanhempaan.

Miksi ihmeessä jotkut ihmiset olettavat, että kaikki haaveilevat UUDESTA TALOSTA? En minä ainakaan.

Vanhassa vara parempi!

-ap

Vierailija

Sen sijaan jos joku on rempannut vanhan esim 1900-luvun alussa rakennetun puutalon ajan tyylin mukaisesti, niin sitten kyllä vähän kirpaisee.

Mielestäni meidän talomme, siis tuo noin 40-vuotias, on liian uusi.

En haaveile lainkaan rakentavani uutta taloa, vaan muuttavani vieläkin vanhempaan.

Miksi ihmeessä jotkut ihmiset olettavat, että kaikki haaveilevat UUDESTA TALOSTA? En minä ainakaan.

Vanhassa vara parempi!

-ap

[/quote]

Jaiks! Tätä et halua tietää!

Sukulaisemme ostivat muutama vuosi sitten keskisuomesta aivan ihanan maatilan, johon kuuluu iso kartano, varmaan 1900-luvun alusta,

luulisisin. Itse olimme suorastaan kateellisia tuosta löydöstä. He olivat kuitenkin laittaneet kaikki sisäpinnat uusiksi vaikka ei olisi tarvinnut, kaikki vanhat hirsiset kattorakenteet piiloon, keittiö viimesen päälle rosteria ja tekniikkaa, kaikkialla näkyi raha!!!!! Mutta ei tyyli. Suru tuli, kun ajattelin että itse olisin halunnut tuollaisen talon hengen säilyttää, menivät sitten pilaamaan

Vierailija

kun ihmiset kokevat esteettisyyden eri tavalla. Toisten mielestä kovinkin esteettisen näköinen on hirvityksen kauhistus. Makuasioista kun voi kiistellä mutta kenen maku on sitten paras?? Vaikea sanoa!

Vierailija

samoin kaikki huoneet pitäisi olla samassa yhtenäisessä linjassa. Sull on kyll tosi kammottava sisustus.

Toisekseen kun änkeätte toisten itse rakentamaan uuteen taloon heti muuton jälkee, niin älkää todellakaan kuvitelko menevänne sinne niin kuin asuntomessuille. Monilla on asiat sillä mallilla, että hyvä että on edes saatu talo jonkinlaiseen asumiskuntoon. Talossa on varmasti vielä paljon kesken ja sisustuksia suunnitellaan ja ostetaan sitten kun on aikaa ja rahaa.

Vierailija

jotkut ei tykkää ajatuksesta että vanhaa käyttökelpoista heitetään menemään ja ostetaan uutta tilalle, jätettä van tuotetaan enemmän ja kulutetaan turhaan luonnonvaroja.

toisille taas toisiinsa sointuvat pyyhkeet ei kerta kaikkiaan ole tärkeitä.

joillekin taas se vanha karmean värinen riepu on rakas jostain syystä, vaikka lapsena saatu tms, edesmenneen mummin ostama tai jotain.

jotkut voi ajatella että maksellaan pahimpia lainoja alata pois ja sisustellaan vasta sitten.

tai ostetaan jouluksi uutta.

oli miten oli - mitä väliä? jokainen elää tavallaan ja hyvä niin.

Vierailija

Siinä sanotaan että uusi ongelmaryhmä yhteiskunnassamme ovat kohtuullisen hyvin ansaitsevat lapsiperheet, jotka tekevät kaiken velaksi. Eli varaa on taloon, mutta otetaan sisustus siihen päälle jollain kulutusluotolla ja päälle matkailua ym. jotta ulospäin kulissi on puhtoinen. Ehkä kaverisi ovat viisaita ja varovat liiallista velkaantumista!

Vierailija

asia kuin että jotkut osaavat pukeutua tyylikkäästi ihan luonnostaan ja toiset eivät.

Lisäksi tyylikkäästi voi pukeutua monella eri tapaa.

Itse koen sisustamisen helpoksi. Meillä on vähällä rahalla toteutettu meidän näköinen, kodikas ja yhteen sopiva sisustus.

Sopivia huonekaluja on keräilty pitkinmatkaa ja uusia hankintoja tehdään huolella. Me ei koskaan osteteta huonekaluja, ellei ne näytä meiltä.

Pukeutumisen suhteen mä taas olen ihan tumpelo. Näytän aina harakanpesältä vaikka kuinka yrittöäisin. Mulla ei vaan ole silmää!

Vielä korostaisin sitä, että itse olen lämpimien värien ja yksinkertaisten linjojen kannattaja. Silti olen nähnyt tyylikkäitä talonpoikaiskoteja, askeettisia moderneja koteja ja käsityöläisen kodin, jotka ovat kaikki olleet kaukana MINUN maustani, mutta jotka ovat selkeästi kaikki toteutettu hyvällä maulla.

Tämä näytti joillekkin olevan hankala pointti ymmärtää ap: jutuista.

Vierailija

samoin valokuvakehykset ja itse tehdyt ristipistotyöt yms. yms. jos muuttaa uuteen kotiin? Oletko ap nyt ihan tosissasi? Oletko itsekään muistanut hävittää kaikkia kodin tekstiilejä kun viimeksi muutit uuteen osoitteeseen?

TÄrkeintä on että tuo talon emäntä itse viihtyy asunnossaan ja että hänen valintansa miellyttävät hänen värisilmäänsä, eikö totta? En itsekään ottaisi noin rohkeita sävyjä että vaaleanpunaista seinää... ehkä verhot tai muutama tyyny vois olla vaaleanpunainen mutta seinä on mun makuun liian iso vaaleanpunaiseksi... :) Mutta kukin tyylillään.

Ja hammasmukit ja saippuakotelot, nekinkö pitäis nakata kaatopaikalle muuton yhteydessä? Taidatpa vain olla niin hirveän kateellinen tuolle uuden talon omistajalle että keksit näitä " pilkunnussintaa" -tyylisiä ilkeilyjä kun et muuta haukuttavaa keksinyt asunnosta?

Vierailija

se, että minä tykkään sisustaa ei tarkoita sitä, että ne jotka eivät sitä harrasta olisivat jotenkin kummallisia tai mauttomia ihmisiä. Kukin tyylillään.

Valitettavasti yhtä tympeetä on musta sisustaa aina muodissa olevalle tyylillä. Eli tällä hetkellä tuntuu, että tuota retro-tanskalaistyyliä on joka toisessa sisustuslehdessä. Persoonallisuus kehiin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat