Onko luokanopeja linjoilla? Kommentoikaa kurinpitosuunnitelmaani.

Vierailija

Aloitan ensi syksynä vilkkaan ja poikavaltaisen vitosluokan kanssa. Olen ollut pari vuotta lapsen kanssa kotona joten nyt olen täynnä intoa jo suunnittelemassa lukuvuotta. Hullu minä, olen nyt muutamana iltana yöhön asti selannut openoppaita ja tehnyt suunnitelmia!

Mitä mieltä olette tästä suunnitelmasta kurinpidon suhteen? Minulla on aikaisemmin ollut vähän ongelmia työrauhan kanssa ja nyt aattelin ottaa tosi tiukan linjan.

-Työrauhan häirinnästä merkataan rasti taululle oppilaan nimen perään. Kolmesta rastista seuraamuksena on puolen tunnin jälki-istunto. Rasteja voi saada myös kiusaamisesta tai koheltamisesta.

- Sellaisena päivänä, kun kukaan ei ole saanut rasteja, ja on muutenkin mennyt kaikki mukavasti, luokka saa silkkikukan maljakkoon. Kun kukkia on kertynyt maljakkoon 15 kpl, pidetään isot juhlat, joihin oppilaat saa tuoda karkkia, elokuvan ja musiikkia jne.

Eli lahjontaa ja uhkailua... Toimiikohan nämä konstit??

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

jos on aiemminkin ollut kurinpito- ongelmia niin kaikille on parasta, että vaihdat muualle töihin.

Jos koko kesälomankin suunnittelet tulevaa talvea olet loppuunpalanut ennen elokuuta.

Vierailija

Mitä pahaa siinä on, jos tuhmuri saa nimensä perään ruksin taululla?

Muuten idea on typerä. Voisi toimia 1-2 luokilla, mutta vitosella alkaa jo murrosikä pukata ja saattavat intoutua kilpailemaan, kenellä on eniten rasteja. Ei niitä noin enää kuriin saa. Tuo rustipolitiikka on vähän sama kuin supernannyn kukkaset seinätaulussa ja on omiaan pienille lapsille.

Vierailija

...valitettavasti epäilen pahasti.

Julkisella listauksella ja nöyryyttämisellä, määrittelet osan oppilaista häiriköiksi. Siinä lapsi leimautuu helposti ja joutuu syntypukiksi. Roolista on oikeasti vaikea päästä pois. Lopputuloksena kaikki luokan ongelmat tulevat olemaan sen syntipukin syytä. Kun opettajakin syyttää sitä niin saahan sen niskaan kaataa kaiken muunkin.

Vierailija

Höllää vähän.

Tuommoista kurinpitoa ei kukaan jaksa. Unohda koheltamisista rankaiseminen! Ainut mistä suosittelen rankaisemista on fyysinen väkivalta ja sitten varsinainen kiusaaminen. Kiusaamiseenhan on ihan olemassa määritelmäkin, kannattaa tutkia sitä myös.

Palkitseminen on ihan kiva idea kyllä.

Itselläni ei ole mitään kurinpitomenetelmiä - vain oma ihana persoonani. Jälki-istuntoja tulee jaettua ehkä pari tupakoinnista ja pari lumipallojen heitosta vuosittain ja nekin siis tulee muualta kuin mun tuntien ajalta. Mutta mä nyt olenkin niin rauhallisessa koulussa kuin Jakiksen yläkoulussa duunissa.

Vierailija

Siis kiellät. Piste. Auktoriteetti heti alusta asti, ei mitään lepsuilua ekoina päivinä. Hyvä keino on olla erittäin tiukkapipoinen ja huumorintajuton alkuaikana, niin sitten voi myöhemminkin relata. Pahinta on, että uusi ope yrittää olla mukava aluksi ja nauraa oppilaiden kanssa. Kun alussa hiukan "säikähtävät" voit myöhemmin hallitusti rentoutuakin. Jos luokkaan syntyy heti alussa sellainen kaverillinen hurlumhei -meininki, ei siitä pääse koskaan eroon enää saman ryhmän kanssa ja opetus menee helposti huutamiseksi. Hyvä apu myös opelle ovat kuuluva ja voimakas ääni + seisominen edessä. Pahinta on istua paljon ja sitten piipittää sieltä pienellä äänellä. Sinänsä vielä vitoset on helppoja ja mitään suurempia ongelmia ei pitäisi tulla. Pahimmillaan ovat kasin keväällä ja ysin syksyllä. Yhdeksännen keväällä alkaa yleensä jo vähän helpottaa.

Olen itse opettanut sekä ylä- että alakoulussa yli 10 vuotta ja ei kurinpito-ongelmia kuin harvoin.

Vierailija

Lainaus:

Onko teidän mielestä oppilaiden "nuoleskelua" seuraavat jutut:

1. lukuvuoden alussa ope kirjoittaa joka oppilaalle kirjeen, jossa kertoo olevansa iloinen, että tämä oppilas on hänen luokassaan, odottavansa innolla oppilaaseen tutustumista ja tulevaa kouluvuotta

2. oppilailla on ns. hyvän mielen vihot, joihin opettaja kirjoittaa kehuja oppilaasta vanhempien luettavaksi, aina kun oppilas on tehnyt jotain erityisen hyvää

3. joka kuukausi kotiin lähetetään kuukausitiedote, joissa tietoa mennen kuukauden tekemisistä ja tulevan kuukauden suunnitelmista. Lopussa on henkilökohtaista palautetta oppilaan käytöksestä ja opiskelusta, mieluummin kannustavaa.

Nro 1 on Timo Saloviidan kirjasta, 2 ja 3 on jostain muualta jääneet mieleen.

Pysy asiassa ja vältä turhia mielistelyjä. Helppo ajatella yltiöpositiivisesti oppilaista, kun ei ole ollut heidän kanssaan tekemisissä pitempiä aikoja. Romanttisus kuitenkin karisee ajan kuluessa ja keväällä voi ola joidenkin oppilaiden kohdalla vaikeuksia löytää kannustavia sanoja, jos on jo kaikki kehunut mitä kehuttavaa on. Jos lupaat joka kuukausi lähettää tuollaiset kirjeet jokaiseen kotiin, henkilökohtaisten kommenttien kera, ei sinulla jää enää omille lapsillesi aikaa. Rauhoitu hyvä ihminen ja nauti kesästä. Ehdit vielä tehdä töitä olan takaa. Viidennen luokan oppiaines on se verran vaativa opettajalle, että sinulla menee tuntien valmisteluunkin rutkasti aikaa, jos et ole aiemmin opettanut esimerkiksi fysiikkaa ja kemiaa sekä historiaa.

Vierailija

Ja muistan vieläkin hänen kurinpitosysteeminsä:

- joka päivän päätteeksi yksi oppilas sai "hyväkäytöksisyystauluun" tarran. Niitä sitten oppilaat katselivat ja "kilpailivat" keskenään tarrojen määrästä.

Ja jokaisen yksilöllisyys otettiin tässä huomioon. Jos joku raikulipoika oli jonain päivänä tsempannut parhaansa mukaan ja käyttäytyi yhtä nätisti kuin luokan keskivertotyttö niin hän sai tarran sinä päivänä :)

Vierailija

Lainaus:

Rasti taululla tai joku liikennevalosysteemi toimii, jos saat sen markkinoitua niin, että ensimmäinen rasti on varoitus, toinen vakava varoitus ja kolmas tarkoittaa rangaistusta. Varoittamisella annat lapselle mahdollisuuden korjata käytöstään.

Rangaistusten/rastien jakamisessa täytyy olla tietty linja, joka ei saa vaihdella esim. kuukautiskiertosi mukaan : )

Oppilaiden tulee tietää ennakolta, mikä on kiellettyä (esim. luokan säännöt)

Jälki-istunto menettää hyvin helposti merkityksensä. Toimisikohan joku etuuksien menettäminen (esim. välkät sisällä/ ei osallistumista luokan pelituntiin....)? Yksi hyvä konsti on myös se, että lapsi korvaa tai korjaa aiheuttamansa vahingon.

15 silkkikukkaa tms. on aika vähän. Koulu ei voi olla pelkkää juhlimista. Muistathan, että elokuvien katsominen koulussa on laitonta?

Tuo liikennevalojuttu olisi hyvä, se todella antaa mahdollisuuden oppilaalle korjata käytöstään. Suoraan Torey Haydenin kirjasta, mutta pidän ideasta silti.

Vierailija

Ettekö te osaa mennä jonkun lapsen pään sisälle ja miettiä miksi häiriköidään. Siinä ei paljoa rastit, jälki-istunnot, sisällä olleet välkät, puhuttelut tai vanhempiin yhteydenotot auta. Jos minun luokallani olisi ollut julkinen rastisysteemi olisimme kilpailleet kuka saa nopeiten palkkinsa täyteen.

Kyllähän ammattikasvattaja tietää, ettei lapsia kurilla opeteta? Jos lapseen ei pidetä muunlaista kuin kurinpidollista kontaktia tai ylhäältä alas kaadettua tietovirtaa on lapsen keinot aika vähissä. Luokka jakautuu helposti kahtia. Niihin, jotka haluavat toimia opettajan kanssa ja hänen ehdoillaan sekä niihin, jotka ovat tätä vastaan. Viidesluokkalainen on jo niin iso, että hän ymmärtää kurinpidon olevan koulussa näytelmää, jossa jokainen voi pelata valitsemallaan tavalla.

Minä suosittelen, että ensitapaamisella keskustellaan yhteisistä tavoitteista, jotka oppimiselle ja olemiselle vuoden ajalle asetetaan. Sitten keskustellaan siitä, mitä opettaja oppilailta toivoo. Oppilaat saavat kysellä tarkennuksia ja lisäksi heillä on oikeus esittää toiveitaan opettajalle.

Kun/jos ongelmia tulee kouluvuoden aikana niihin puututaan heti. Minä näen keskustelun ainoaksi keinoksi. Keskustelu tapahtuu välittömästi tunnin jälkeen ja sen avauksena toimii oppilaan oma kuvaus tilanteesta. Sen jälkeen opettaja voi kertoa, miksi hän halusi oppilaan kanssa keskustella. Yhdessä sovitaan miten tulevaisuudessa toimitaan. Jos sovitusta ei osata pitää kiinni on keskusteltava uudelleen ja laajennettava keskustelu koskemaan oppilaan elämäntilannetta yleensä (esim. hän saattaisi haluta kertoa muista ongelmista vaikka kotonaan). Jos tilanne ei edelleenkään korjaannu on mukaan otettava vanhemmat.

Välittömästi rauhan saamiseksi luokkaan on oppilaita pyrittävä ohjeistamaan hyvästä kaytöksestä ja yhteisistä tavoitteista. Jos koko luokka on riehaantunut tai moni luokalta, on keskustelu käytävä välittömästi koko ryhmän kanssa. Keskustelussa on muistettava myös opettajan olevan tasavertainen keskustelija. Eihän kenenkään mielipiteelle voi tulla moninkertaista painoarvoa vain tittelin takia. Onhan opettajankin osattava perustella omat tavoittensa siten, että lapsetkin ne ymmärtävät tai muutoin kommunikaatiossa on pahoja ongelmia.

Miksi ajattelet, että rankaisu ja ruksit auttavat? Voithan pitää itsellesi päiväkirjaa, johon kirjaat aina tunnilla ilmenneet ongelmat ja kirjaat etenemisestä oppilaiden kanssa käydyissä keskusteluissa jne. Lisäksi hyvä vuorovaikutus oppilaiden sekä vanhempien kanssa on tärkeää.

Vierailija

Lainaus:

Ja jokaisen yksilöllisyys otettiin tässä huomioon. Jos joku raikulipoika oli jonain päivänä tsempannut parhaansa mukaan ja käyttäytyi yhtä nätisti kuin luokan keskivertotyttö niin hän sai tarran sinä päivänä :)

Mitä huonokäytöksisempi niin sitä vähemmän vaaditaan positiiviseen palautteeseen. Mitä kiltimpi niin sitä erityisempi täytyy olla että saisi huomiota.

Vierailija

Julkinen rangaistus ei kuulosta kivalta. Meillä oli aikoinaan koulussa jokaisella oppilaalla sellaiset vihot, joihin tuli merkintä luokan sääntöjen rikkomisesta (säännöt pitää tietenkin selvittää joka kouluvuoden alussa). Merkintä tuli häiriköinniistä, kirjojen kotiin unohtamisesta, läksyjen tekemättömyydestä ja varmaan jostain muustakin. Tietystä määrästä merkintökä sai rangaistuksen, meillä se oli jälki-istuntoa. Pointti on se, että vihon näki vain kukin itse sekä opettaja, ei koko luokka.

Tuo palkitseminen on taas kiva juttu!

Vierailija

Älkää nyt takertuko noihin silkkikukkiin, ne nyt voi olla mitä tahansa, mitä kerätään. Ja kyllä mä kuvittelisin että ne juhlat olis hyvä palkkio. Palkkiotahan ennemmin kuin rangaistuksia pitäis suosia... Vanhempien pelko ihan ok konsti, mutta kaikkien kotona ei toilailuista välitetä. Ja minä en ainakaan ikinä ehdi reissuvihkoihin kirjoitella päivän aikana, ennemmin sitten soitan koulun jälkeen tai kotimatkalla sinne kotiin.

Vierailija

Mutta ap:lla on sujunut vuoden aloitus ihan mielettömän hyvin! Kurinpitokonsteina ei nyt sitten loppujen lopuksi ole mitään välituntikeskustelua kummempaa. Palkkioita on käytössä useita erilaisia. Luokka on poikkeuksellisen kiva ja rauhallinen, ei ole mitään onglemaoppilaita porukassa.

Vierailija

mammoilla, että rangaista ei saa vaan palkitseminen on parempi juttu. Nyt en enää ihmettele, mistä koulujen työrauhaongelmat ovat peräisin! Rankaiseminen on paikallaan silloin kun ope niin määrää ja piste.

Vierailija

Itse olen palkinnut oppilaita hyvästä käytöksestä esim. erilaisilla retkillä; maatilalle, museoon tms. Kannattaa pitää mielessä OPS palkitsemisessakin, niin palkinnolla on myös opetuksellinen tavoite. Voisit esimerkiksi kertoa oppilaille, että luvassa on yllätyspalkkio, kun kasassa on 15 "kukkaa".

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat