Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiltti ja tottelevainen lapsi EI ole hyvä asia!

Vierailija

Jos lapsella on hiukan uhmaa, ärhäkkyyttä ja omaa tahtoa, hän selviää elämästä paljon paremmin!

Nykyaikana ihannoidaan vain kilttejä ja hiljaisia, melkeinpä alistuvia lapsia. Alistuva lapsi alistuu muidenkin kuin vanhempiensa tahtoon, muistakaa se. Älkää vanhemmat nujertako lapsianne liian kilteiksi!

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Ei ainakaan kodeissa, joissa näitä lapsia kasvatetaan. Ystävättäreni on opettaja ja hän kertoo, että ekaluokkalaisten suurin tehtävä vuonna 2005 on opetella olemaan HILJAA ja KUUNTELEMAAN.

Ystätättäreni mukaan tämä on todella monelle lapselle täysin uusi kokemus. Ja ymmärtääkseni suuremmalle osalle lapsista, vieläpä.

Vierailija

Johan tuo nyt olisi lapsellista minulta alkaa analyysiä tyttärestäsi pykäämään tuon perusteella. En ole niin kaikkitietävä kuin aika moni AV-mammoista tuntuu olevan :D

Aloitukseni tarkoitus oli vaan sanoa ääneen se, mikä minua ihmetyttää nykyajan vanhemmissa. En pysty käsittämään, että ylenpalttinen kiltteys ja tottelevaisuus on ylpeyden aihe.

Kuten jo muutaman kerran olen jo sanonut, tietty määrä " pippuria" on turvallisempaa lapsen elämänpolkua ajatellen. Mutta niinhän se on, että jos lapsi on jo luonnostaan arka, hiljainen ja kiltti, vaikea sitä on lähteä muuttamaankaan hurjempaan suuntaan :)

ap

Vierailija

Kultainen keskitie on hyvä yleensä kaikessa. Lapsi voi olla yhtä aikaa kiltti ja puolensa pitävä. Fiksu käytös ei ole alistumista. Tottelemattomuus ja huono käytös ei ole osoitus pärjäävästä luonteesta. Toisaalta ne voivat joskus olla, jos mennään äärilaitoihin.

Minä olen myös huolestunut siitä, että toisten kunnioittaminen on monella ihmisellä ja lapsella hukassa. Koulussa näkee paljon rumaa käytöstä ja yrityksiä pallotella kaikki muita, myös opettajaa.

Vierailija

Eikä sekään mun mielestä ole paha asia.

Jospas hyväksyttäisiin se, että lapset (kuten aikuisetkin) ovat jo syntymässään erilaisilla temperamenteilla varustettuja, ja hyväksyttäsiin lapsemme sellaisina kuin ovat.

Vierailija

En muistaakseni maininnut omista lapsistani mitään, minkä luonteisia he ovat? ;D

ap

" Meillä kolme kilttiä lasta ja arvaa olenko YLPEÄ!!!

Harmi ettei sulla ole onnistanut tai no kasvatuksesta ja geeneistähän kaikki on kiinni:)"

Vierailija

Olen kyllä ihan samaa mieltä kanssanne, että nykyaikana on enemmän kurittomia, röyhkeitä lapsia, joille ei ole opetettu tapoja ollenkaan. Ilman muuta asia on näin, ikävä kyllä :(

Tapoja ja toisten ihmisten kunniotusta, hiljaa olemista ja kiltteyttäkin on lapsen opittava, mutta ei liikaa.

Kuten aloituksessakin jo sanoin, jos lapsella on omaa tahtoa, ärhäkkyyttä ja kiukkuakin, hän PÄRJÄÄ maailmassa paljon paremmin kuin kiltti ja tottelevainen lapsi, YLEENSÄ.

Liian kiltti lapsi on altis monille vaaroille a ongelmatilanteille. Kun taas ärhäkkäämpi osaa puolustaa itseään paremmin.

ap

Vierailija

Käytöshäiriöt ja lapsen alistaminen on aikamme " trendi" ... Valitettavan usein vanhemmat ajattelevat omaa etuaan/ -mainettaan, eikä asioita lapsen näkökulmasta!

Tottakait rajat ja auktoriteetti on turvallinen asia ja turvallisuus on välttämätöntä lapsen normaalille tassapainoiselle kehitykselle.Mutta jos siitä tulee vallankäytön väline ollaan jo vaarallisilla vesillä.

Suurinosa vanhemmista tietää mikä on lapselleen parasta ja osaa käyttää järkeä, mutta valitettavasti toisenlaisiakin vanhempia on!

Niin ja se mikä oli ennen ns.normaalia lapsen käytöstä on nykyään ADHD (joidenkin mielestä automaattisesti). Eikö koulussa käyttäytyminen opetella eskarissa? Jos lapsi ei osaa istua hiljaa paikoillaan voidaan tilannetta lähtä (nimenomaan eskariaikana) tarkastelemaan esim. koulukypsyystestien kautta.... Tosi paikkakunta eroja käytännön toteutumisessa on.

T: 9v lastenpsykiatriseella töitä tehnyt hoitaja

Vierailija

Ole hyvä! Kiva, että joku edes koki tässä ketjussa muitakin tunteita kuin ärsyyntymisen ja vastarinnan :D

Jos jompi kumpi lapsistani meinaa kiukutella ja uhmata minua, saattaa aluksi tulla sellainen tunne, että " voi ei, kiukun-kiukkuko taas" . Siinä asiaa luoviessani olen kuitenkin hiljaa mielessäni tyytväinen, että lapseni osaa itse kyseenalaistaa asioita. Ei niele purematta ihan kaikkea.

Itse olin liian kiltti ja alistuva. Halusin miellyttää äitiä ja isää, en halunnut tehdä heitä surulliseksi. Tämä aiheutti minulle isoja vaikeuksia monessa asiassa elämän varrella.

Eli sekin, että ette anna lastenne nähdä heikkouttanne LIIKAA, on tärkeä asia. Lapsen täytyy saada tuntea, että aikuinen on vahvempi ja kestää hänen kiukuttelunsa ja surunsa.

ap

Vierailija

mutta itsemurhan nuorina aikuisina tehneistä suuri osa on erittäin kilttejä ja mukaustuvaisia lapsia. Ja lapsen pitää saada myös näyttää tunteita, negatiivisiakin!!

Vierailija

lapset saavat olla lapsia, aikuisten täytyy olla aikuisia.

törkeän helppoa. (en väitä että itse osaisin olla sitä mitä saarnaan)

Vierailija

Kun jätät lapsesi yksin kiukkuamaan kaupan lattialle, niin aiheutat " poissaolollasi" hänelle turvattomuuden tunteen, joka varmasti kostautuu isompana : )) Eli mieti hiukan noita omia aloituksiasi : ))

T. Yhden kiltin ja reippaan 2v. äiti

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat