Nyt apua kiireesti lääkkeen antamiseen...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tossa jo kerkesin vuodattaan leijona76 alotuksessa omaa tilannetta. Eli tyttö 1v11kk ja on ollut kuumeessa (korkeassakin) viime keskiviikosta asti. Nyt eilen käytiin viimeksi lääkärissä kun rupes oleen veto pois. Korvatulehdus todettiin ja sai antibiootin. Tyttö on ollut aina huono ottamaan lääkkeitä mutta nyt on kieltäytyminen huipussaan. Eilen koitin antaa ekaa satsia lääkkeestä, en saanut tippaakaan alas. On todella vaikea tapaus. Eihän se kuumekaan laske jos en saa annettua lääkettä. Kun kello lyö kahdeksan soitan taas lääkäriin ja kysyn mitä tehdään. Mä olen ihan rikki huolesta. Kertokaa millä saan sen lääkkeen annettua? Tyttö ollut syömättä viime perjantaista(siis ei lusikallistakaan mitään) ok en siitä sillain huolta kanna koska kipeä mutta kun ei ole juonut nimeksikään lauantaista. Kohta on likka " tippakunnossa" . Apuva!!! Antaako lääkärit jollain muulla tavalla sitte lääkettä kun ei suun kaiutta saa annettua (esim. pistoksena tai tipalla) ?

Kommentit (13)

Vierailija

Meillä on tähän asti suostunut ottamaan lääkkeen, kun hänelle sanoo " äiti antaa lääkettä, se auttaa!" Nestemäistä panadolia olen antanut maidon tai veden seassa pullosta, jos ei suostu ottamaan ruiskusta. Mutta ei taida auttaa, jos ei suostu juomaan..? Voimia sinulle!

Vierailija

eli väkisin on laitettava, koska se on lapsen parhaaksi. Lääke ruiskuun, toinen ihminen vaikka avaa lapsen suun ja pitää kiinni, toinen työntää ruiskun riittävän syvälle ja sinne menee. Vaikka onkin ikävää niin ei kestä kauaa ja pakkohan se on lääke laittaa. Kuumetta alentamaan sitten suppo pyllyyn, onnistuu varmasti jos on kaksi ihmistä. Kunhan kuume laskee niin eiköhän ala ruoka tai ainakin juomakin maistumaan.

Vierailija

... tytärtämme paljon ja usein. Valitettavasti erilaisia nuha/köhätaustaisia infektioita on ollut runsaasti, pahin oli pneumokokin aiheuttama verenmyrkytys.

Itsekin olen joutunut tuskailemaan lääkkeen annon kanssa mutta jokin älynväläys mulla kävi, että tajusin luopua ruiskun käyttämisestä heti alkuun kun tytär sitä vastusti.

Mitäpä siihen tilalle. Voihan herran jestas - pelkkä tavallinen lusikka. Ensialkuun pieni ja sen jälkeen on annettu isommalla!

Ostin muutaman Miina ja Maunu-kirjan jossa käydään lääkärillä ja ' kuivaharjoiteltiin' iltasadun merkeissä sitä kun lääkäri toteaa ' pipuseksi' ja määrää lääkettä. Kuinka tutkitaan ja kuinka otetaan lääkettä. Annoin lapsen myös ' lääkitä' meitä (vettä lusikassa ja huijasin, että kaadoin pullosta).

Nyt juttu toimii mielestäni hyvin. Toki aina joutuu hieman neuvottelemaan mutta mitään ' jalat ristiin sidontaotteita' ei tule eikä tulisi mieleenkään käyttää. Johan siitä luulisi lapsen kuin lapsenkin hieman ...

Anyway. En kehoita muuhun kuin kokeilemaan lusikan käyttöä nestemäisille lääkeille ja jos lääke on pilleri sen yleensä hienonnan morttelilla ja laitan veden kanssa lusikkaan ja hups! Nyt viimeksi kun lapsemme oli nuhakuumeessa hän jopa itse pyysi lääkettä!

Jos lääkkeen antaminen ei onnistu näillä keinoin ota yhteyttä lääkäriin ja neuvottele mitä hän suosittelee tehtäväksi. Pärjäilkäähän!

Vierailija

meillä onnistuu näin, mansikkakiisseli on pojan herkkua joten laitan sitä lusikan etuosaan ja ruiskusta lääkettä vähän mukaan. Tämä ei kait onnistu teillä kun ei mikään kelpaa, mutta vaan vinkiksi muille lukijoille.

Vierailija

Laita lapsi selälleen lattialle. Käy kevyesti istumaan lapsen rinnan päälle siten, että lapsen pää jää polviesi väliin ja kädet taas jalkojesi taakse. Näin lapsen pää pysyy paikallaan, eikä rimpuilevat raajat haittaa työtä. Sitten peukalolla tai etusormella avaat lapsen suun ja toisella kädellä työnnät ruiskun riittävän syvälle. Pistä vähän kerrassaan, ettei tukehdu ja paina lapsen leuka kiinni, ettei pääse sylkemään.

Tämä kuulostaa rajulta, mutta ei se sitä ole ja toimii varmasti. Muista vaan istua kevyesti, ettet paina lapsen rintaa.

Minä antaisin samalla tyylillä nestettä perään. Vettä tai korvikemaitoa, jos lapsesi sellaista juo. Siitä saisi vähän energiaa. Tai sitten mehua. Mutta nestettä on saatava, joten ruiskulla sitäkin.

Myöhemmin (kun lapsi jaksaa) voi lapselle tehdä janon sipseillä ja antaa sitten reilusti nestettä.

Vierailija

Meillä poika on tosin jo 3,5 vuottaa ja voimatkin ovat jo todella kovat. Mä annan särkylääkkeen vieläkin hänelle suppona, jonka laitto on helpompaa. Todellakin.

Onneksi meidän pojan ei tartte sytödä usein lääkekuureja, sillä niiden anto on todella tappelua. Ei auta lahjonta (karkkia yms.) uhkailu tai kiristys. Annamme lääkkeen väkisin, ruiskulla hampaiden taakse, vähän kerrallaan, koska poika osaa jo esittää, että tukehtuu. Ja koska on jo iso, lääkettä täytyy usien antaakin aika paljon. Ja osan saa lähes aina syljettyä pois. Ei ole kivaa kellekkään, mutta ainoa vaihtoehto. Pienemmälle olen saanut joskus antibiootin kertapistoksena lääkärikeskuksessa (muista syistä)

Joten mitään kikkaa ei ole, valitettavasti.

Vierailija

Eli lahjonta poisti lääkekammon. Tai sitten aika teki tehtävänsä... ;)

Mutta minäkin olisin enemmän huolissani nestevajauksesta kuin antibiootista, tärkeintä olisi saada lapsi juomaan. Myöhemmin voi sitten huolehtia lääkkeestä.

NN

Vierailija

Jos lääke kerran tulee pois viimeistään oksentamalla, suosittelen kysymään lääkäriltä kertapistoksena annettavaa antibioottia jotta paraneminen saadaan käyntiin. Meillä on kerran jouduttu tällaiseen turvautumaan kun pojalla oli yhtäaikaa korvatulehdus ja vatsa aivan kuralla, vatsa ei lähtenyt ollenkaan rauhoittumaan antibioottien takia. Poika sai yhden pistoksen pakaraan, ja seuraavana päivänä oli vointi huomattavasti parempi. Tuo pistos vastaa noin viikon antibioottikuuria. Kävimme yksityislääkärin vastaanotolla, lääke oli kyllä aika kallis (olisko ollut jotain 80 euroa) mutta mielestäni ehdottomasti hintansa väärti kun poika saatiin tervehtymään sen avulla. Usein on niin, että tulehduksen paraneminen täytyy saada käyntiin jotta se juoma ja ruoka taas alkaisi maistumaan, tämä on minun kokemukseni meidän rajujen korvatulehduskierteiden jälkeen.

Vierailija

Jos meillä ei ole lääkkeen anto suosiolla onnistunut niin, mä olen antanut lääkkeen joko " väkisin" eli päästä kiinni, ruisku suuhun ja sinne kaikki. Ikävää, mutta toimii, koska lääke pitää ottaa.

Nyt isompi, 2,5 vuotias, ymmärtää jo, että lääke auttaa. Hän ottaa lääkkeen ruiskusta ns. itse lievästi avustettuna.

Vierailija

Minusta se antibiootti nyt ei ole tässä niin vakava juttu vaan tuo nestevajaus. (kolmasosa korvatulehduksista on joka tapauksessa virusperäisiä eli antibiootti ei niihn tepsi ollenkaan ja bakteriperäisetkin voi hyvin parantua itsekseen). Jos antibioottia on pakko saada sisää, niin sitten sen voi tehdä suoraan suoneen lääkärissä, mutta nestettä lapsen pitäisi saada mahd. nopeasti. Oletko kokeillut seuraavia:

jääpaloja, mehujäätä, mitä tahansa jäädytettyä nestettä tai hedelmää

juomista pillillä

juomista snapsilasista tai mistä vaan lapsen mielestä hienosta lasista

kahvikutsujen leikkimistä niin että kuppeihin kaadetaan vettä tai mehua

nenäliinan (kankaisen) kastelua ja imemistä

nesteen antoa lusikalla

Lohdutukseksi voin sanoa, että niin kauan kuin lapsi huutaa punaisena kun lähestyt lääkkeen kanssa, hän on vielä aika hyvissä voimissa ;-) Sun täytyy nyt vaan itse yrittää olla positiivinen ja kekseliäs, että saat lapsen jujutettua edes juomaan. Jos olet kireä ja hermostunut, lapsi reagoi taatusti protestoimalla...

Vierailija

Aina tyttö saa vaan sen purskautettua pihalle tai sitten jos nielee niin menee noin kaksi sekuntie niin oksentaa sen ulos. Todella hyviä neuvoja teiltä kaikilta mutta on jo kokeiltu, kiitos. Eilen illalla laitoin 125mg supon takapuoleen ja tänä aamuna ei ollut kuumetta enää, mutta nyt on järkky yskä ja valittaa alavatsaa/haaroväliä. Laittaa käden jalkoväliin ja valittaa ja sanoo että " ai, äiti, sattuu" . Vatsan kohdalta nahka ihan kurttuinen ja löysä eli nestevajaus on. Ollaan menossa tänään kolmannen kerran lääkäriin. Kaikki aina kehottaa että puhu lapselle että " lääke/juoma täytyy ottaa että paranet" jne. meillä ei onnistu sekään. Kun vaan huomaa että olen ottamassa lääkettä tai lähestyn lääkkeen kanssa alkaa jumalaton huuto. Huulet sinisenä huuta ja sama vaikka sanoisin mitä, ei kuuntele vaan menee ihan lukkoon. Niin älyttömältä kun se kuulostaakin mutta minä en saa eikä mieheni tai sitten yhdessä, sitä lääkettä tytölle annettua.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat