Maalikset maanantaina

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Huomenta!

En nähnyt vielä pinoa tälle päivälle. Palaan kohta kirjoittamaan lisää. Makuuhuoneesta kuuluu itkua.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Olen ollut viikonlopun nettipimennossa, enkä ole vielä lukenut viikonlopun pinoa. Mutta:

VALTAVAN SUURET ONNITTELUT TUULIALLE PLUSSASTA!!!!!!!!! Minä olen täällä kateudesta vihreänä, mutta iloinen sinun puolestasi.

Menen nyt lukemaan viikonlopun pinon ja palaan sitten uudestaan.

Marju

Vierailija

Ensinnäkin Tuulialle HURJAT ONNITTELUT plussasta!!! Tosi ihana uutinen. Meinasin kyllä jo viime viikolla kysyä, että oletko varma, ettet sittenkin ole raskaana, kun oireet kuulostivat niin siltä... Olipa tosi kivoja uutisia näin viikon aluksi! Toivottavasti kaikki menee loppuun asti hienosti!

Meillä täällä odotellaan vesirokkoa... Naapurin pojalla, eli meidän esikoisen kaverilla puhkesi perjantaina. Meidän Nuutti on ollut siellä sopivasti leikkimässä niin, että on voinut tarttua. On kyllä voinut tarttua jo aiemmin, kun sitä on ollut täällä päiväkodissa liikkeellä ja perhepäivähoitolaiset (eli Nuuttikin) käyvät välillä päikyssä jumppasalissa ja pihalla ym. Nuutti oli eilen vähän köhäinen, joten pidän hänet tänään kotona. Nyt päästin sitten naapuriin leikkimään ja toivon, että rokko tarttuisi - olisi nimittäin erittäin hyvä aika sairastaa, kun minäkään en ole töissä, eli ei tarvitsisi sumplia työvuoroja. Ja toisaalta Saanakin on jo sen verran iso, ettei enää kauheasti pelota, vaikka hänkin varmaan taudin sitten saa.

Hyvä, Kua, kun muistutit synttäreistä - meidän neidillä on nimittäin tänään 7-kuukautissynttärit. Olisin autuaasti unohtanut, Kuan huomautuksesta Kaisan huomisista synttäreistä vasta rupesin laskemaan, että moneskos päivä tänään on... Täytyy onnitella pikkuneitiä, kun herää päikkäreiltä...

Me olimme viikonloppuna vanhempieni mökillä. Tai perjantaina oltiin isännän kanssa kahden kaverin synttäreillä. Kävin ekaa kertaa 1,5 vuoteen baarissa. Ja täytyy sanoa, että ei taas tarvitse hetkeen mennäkään, eipä siellä oikeasti ikinä mitään tapahdu ja samaa vanhaa menoa näytti olevan. Mutta ihan kiva käydä välillä, vaikka emme kovin myöhään olleetkaan, olimme kotona jo klo 1 pintaan, mikä oli hyvä asia, koska Saana oli kivasti heräillyt tunnin välein, joten äidilläni oli ollut vähän rauhatonta. Olin kyllä käskenyt soittamaan minut kotiin, jos niin käy, mutta eihän se sitten ollut raaskinut...

Muu viikonloppu menikin sitten rauhallisesti mökillä ulkoillen ja saunoen. Eilen kotiin tultuamme sain sitten aikaiseksi järjestää lasten vaatteet koottain varastoon - minun on pitänyt tehdä se jo kauan, kun ovat olleet ärsyttävästi ihan sekaisin, mutta nyt vihdoin sain aikaiseksi...

Sellaista täällä. Nyt pitää hakea esikoinen naapurista. Ja synttärisankarikin varmaan kohta heräilee tuolta ulkoa.

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

Terhi & synttärisankari-Saana

Ps. Onnea kaikille muillekin tänään 7 kk täyttäville maalislapsille!

Vierailija

se kauppakeskus on siis Lanterna..

Piti laittaa Kaisa unille parvekkeelle, mutta aurinko lämmittää näilläkin keleillä lasikopin liki +20 asteiseksi. Ja kuitenkin siellä on vetoa ulkoilman tavoin, joten ei onnistu päiväunet vieläkään (aamua lukuunottamatta) ulkona. No, kohta on synkkää ja pimeää päivät läpensä. Nukutaan sitten silloin ulkona, varsinkin kun muuten ei silloin kuitenkaan viitsi ulkoilla.

Jäi siis imuroimatta, kun herkkäuninen lapsemme herää taatusti moiseen meluun. Harmi :)

Takaisin kirjaviihteen pariin. Ja kahvia mukaan kans. JEE

kua

Vierailija

Meillä Leo syö aamu- ja iltapuurot sekä kaksi kiinteää ateriaa päivässä. Välipaloiksi imetän. Kiinteistä ainakin toinen sisältää lihaa, kanaa tai kalaa. Usein molenmat. Hedälmäsosetta annan välillä jälkkäriksi ja puuron seassa. Puuroateriat n. reilut 2dl ja kiinteät reilun pilttipurkin verran. Yösyönnit jäivät melko pian puuron mukaan tulon jälkeen (4,5kk) ja nykyään nukutaan 21-08!

KUA, mitä sisustus paratiisia tarkoitat??? Pitäis alkaa suunnittelemaan Leon huoneen sisustusta. Jätimme tarkoituksella vauva-iän sisustukset vähemmälle ja tehdään suoraa leikki-ikäisen (ja taapero)huone. Onko kellään suositella hyviä sisustusliikkeitä lastenhuone tarpeisiin? Tiedän sun Nallen Eerikinkadulla, mutta ehkä vähän liian kallis meidän budjettiin.. Varmaan poimimme yhtä sieltä ja toista täältä. Netistä löytyy tietysti paljon, varsinkin tapetteja!

Minusta niin hurjaa kuunnella noiden plussanneiden onnea. Olen suorastaan kateellinen innostuksestanne. Itselläni on kädet muka niin " täynnä" pojan kanssa, ettei toista jaksa ajatellakaan. Tosin tavallaan ajatus kiehtoo, mutta hirvittää samalla. Varsinkin kun hoitopaikkahakemus viety ja työhönpaluu enää 5kk:n päässä..

Meillä oli eilinen miehen kanssa laatuaikaa. Tennistä, ravintola-ruokaa ja leffaa. Tämän ihanuuden mahdollisti meille MLL:n hoitajapalvelu. Hoitajamme oli oikein luottamusta herättävä ja ihanan rauhallinen tapaus. Nuoruudestaan huolimatta (-83) tiesimme jo lähtiessä kaiken sujuvan. Leo oli syönyt ja nukkunut kellontarkasti kuten minun jättämäni " aikataulu" neuvoi, ei siis tuottanut hoitajalle ongelmia ja MINÄ SAAN USEIN TUSKAILLA vaikka kovin säännöllisesti Leon kanssa toimimmekin. No minulla takana 7kk, hoitajalla 6v lasten hoitoa. Suosittelen siis MLL:n hoitajapalvelua!

Nyt lounaalle ennenkuin kaveri herää.

MIE

Vierailija

Ja hyvää uutta viikkoa!!

Meillä sairastetaan koko poppoo tai Mimmi on nyt tervein.Mieskin on sairaslomalla.Mimmilläkin välillä nenä vuotaa..Muuten voi hyvin,nukkui hienosti koko yön!

Ruoka ei vaan ole maistunut.Tai siis annoin eilne kasviksia ja palapaistia,niin ei kelvannut.Siinä olikin mausteita,johtuneen siitä.Sitten annoin pelkkää porkkanasosetta,mutta oli eri merkkistä kun ennen..sekin oli kiitos ei!!

Täällä Kymenlaaksossakin sataa lunta.Tai ainakin tollasta valkoista jäätihkua.Vaikka en ole talvi-ihmisiä,mielummin maa valkoisena kun pimeää ja synkkää. Ei sitten olisi nuo koirat niin likasia..Pitäs vielä kyllä haravoida,niin ei keväällä tarvitisis rehkiä..

Jaahas,kakka haisee vaikka en tällä nuhalla paljon mitään haistakkaan!! Moro!

Tuulia,Mimmi ja sykerö rv4+5 (mikä tietty vasta varmistuu neuvolassa)

Vierailija

Ulkoilusta on toki jo aikaa, mutta hieman tuntuu hankalalta tämä näppäileminen. Jotta niin kylmä oli tuolla ulkona. Puin eka kertaa itsellenikin toppatakin ja yritin esikoisen kanssa heiluttaa lapiota leikkikentällä, mutta eipä ollut tarpeeksi liikkuvaista sorttia tämä äitee. Palelsi siis. Ja poika tykkää ulkona leikkiä, kylmälläkin, eli olimme pihalla vajaat kaksi tuntia. Grrr..

Pikkumiehet nukkuvat ja minunkin pitäisi mennä lastenvaatteet läpi, auttamattomasti pienet vaatteet pois haitoilta ja käyttövaatteet kunnolla esille, kesävaatteet (niin, edelleen pyörivät hyllyillä) laatikkoon jne. Pitäis ja pitäis... Olen ihan hirmuisessa " lukuhöpnaadissa" , hyvä kun maltoin tulla koneelle ja se on paljon se. ;) Nyt menossa Leena Lehtolaisen Jonakin onnellisena päivänä. Vaikuttaa hyvältä vaikka taitaa olla sitä rankempi mitä pidemmälle pääsee.

Topi moksautti yläikenensä kirjahyllyn alareunaan kiipeillessään ja nyt on toinen pullottava ien (hammas varmaan tuloillaan) ihan mustana, kunnon mustelma siis. Auts! Toivottavasti ei vahingoittanut mitenkään:(

Ränkkä kyseli pinsettiotteesta, eip, ei ole vielä sellaista taitoa meidän poikasella. Ihan kauhaisee koko raavaalla kämmenellään tai sitten iskee suunsa kiinni lattiaan ja imee roskat/murut suuhunsa.. Kätevää!

Niin se vain 7kk lähestyy meilläkin, samana päivänä vaihdetaan kellot talviaikaan. Siis herätys siitä lähtien(kö?) klo 05.00. Nimittäin kellontarkasti unet alkavat klo 19.00 tienoilla, syö kerran tossa kolmen neljän maissa ja herätys klo 06.00. Mutta viikon aikana toki ennättää tapahtua ihmeitä.. toivon.

ähisee jo, Pippandii menee ja pelastaa

Vierailija

Joku kirjoitti eilen(?) hampaista ja imetyksestä. Mun nännit alkaa olla aika raadellut kun Emmalla on jo 4hammasta, ylhäällä 2 ja alhaalla 2, tekee aika tiukkaa välillä kun pelkään että taas puraisee=) ei siis mitenkään mukavaa, ei. Nyt on jo muutamana päivänä jättänyt tässä kymmenen aikaan tissittelyn pois kun viellä perjantaina imeskeli melkeinpä kanhdentunnin välein vaikka kiinteitä syödään jo 4-5kertaa päivässä. Toivon että vieroittaa itse itsensä tissistä ennen ens viikonloppua jolloin ajattelin vaihteeksi taas lopettaa koko touhun=)

Viime yönä taisi syödä vain kerran yhdenaikaan ja vasta aamulla 8 seuraavan kerran. Tosin en mene vannomaan kun en todellakaan muista vaikka kuinka pinnistelen. Heräsi kuitenkin muutaman kerran mutta tutilla taisi taintua.........KUINKA VOI OLLA ETTÄ EI MUISTA=)

Mukavan kirpakka aamu täällä, vielläkin taitaa olla melkein pakkasen puolella, ainakin talon varjoisammalla puolella, saisi jo lunta sataa.

Mitähän sitä tänään oikein keksisi tekemistä, ei oikein nuo kotihommat hotsita, imuroida pitäisi ja vaatteita pestä ja muutenkin puunailla ja kiillotella paikkoja kun on niin sekaista että mua oikeastaan jo vähän nyppäsee. Mä olen aika sotkuinen ihminen, tai mulla on sellaisia kausia jolloin sotken oikein olan takaa ja sitten tulee sellaisia kausia jolloin olen kokajan siivoamassa(jakautunut persoona?) mutta tää alkaa menemään jo ihan holtittomaksi, en saa mitään aikaiseksi. Sitten kun alan siivoamaan hypin paikasta toiseen ja kaikki hommat jää puoli tiehen=)

Kahviakin tekisi hirmuisesti mieli mutta mä olen jo 3kuppia juonut joten ehkä odotan iltapäivään ennenkuin keitän lisää.

OLETTEKO kuulleet että juustoissa olisi jotain ainetta jolla on rauhoittava vaikutus rintamaidolla eloville lapsille? Sisko jotain höpisi eilen siitä. Mä syön ihan älyttömästi juustoa, jokapäivä kaikenlisäksi joten enään en ihmettele meidän murun rauhallisuutta;) Täytyykin mennä googlettamaan josko löytyisi lisää tietoa aiheesta............

Vierailija

Nyt on sitten viikonlopun pino luettu. Olipahan kerrassaan mahtava tuo TUULIAN uutinen. Vielä kerran superonnittelut.

Meikä on nyt sitten viime keskiviikosta popsinut lauantaihin saakka niitä clomeja. Huomenna olis taysissa ultra, katsotaan onko mitään vaikuttanut. Tuskin on. Eipä vaikuttanut viimeksikään.

Meillä on tänään 17. kihlapäivä. Olen päivän mittaan laitellut kaikkea kivaa pöperöä. Jospa ilahduttaisi isäntää, kun tulee kotiin. Ajattelin tarjota alkuruuaksi tomaattikeittoa, pääruuaksi keitetyt perunat, paprika-sipulihöystö, broilerin filettä ja rosepippurikastiketta. Jälkkäriksi vadelmakermahyytelö mansikkakastikkeella. Nami nami. Tulisipa ilta ja pääsis herkuttelemaan. Kaikki herkut sopii muuten painonvartijat ohjelmaan!

PINSETTIOTTEESTA: nou nou, ei kyllä vielä ole havaittavista tämän taidon taitamista. Kyllä edelleen tartutaan koko kädellä.

Jaahas, meikäläinen menee keittiön puolelle hääräämään. Mukavata päivää ihan jokaikiselle!

Marju ja Jennukka

Vierailija

ja taas uusi viikko. Uskomatonta. Meidän pieni vauva täyttää huomenna 7kk. Justhan se vasta syntyi.

Nuha ei onneksi vaikuttanut viime yön uniin kovastikaan, saatiin nukutuksi normaaliin tapaan kolmeen asti hyvin ja siitä eteenpäin pätkittäin. Mä päätin lopettaa valittamisen öistä ja vaan hyväksyä sen, että meillä heräillään. Katotaan sitten mitä tehdään, jos ei töihin paluuseen mennessä asiassa ole tapahtunut muutosta :) Siihen on sentään vielä 9kk.

Tänään otetaan rauhallisesti tässä kotosalla. Ulkona on niin kylmän oloista, ettei sinne huvita edes mennä. Kaisa tosin vetelee päikkäreitä parvekkeella. Laitoin ekan kerran paksumman haalarinkin päälle, kun mittari näytti nollaa. Äsken kun kävin laittamassa tuttia suuhun, niin vaunuissa vaikutti ihan sopivan lämpöiseltä. Niin tosiaan, unet jatkuivat vaikka ensimmäinen 45 min tuli täyteen!!

Pitäis alkaa ommella verhoja tänne työhuoneeseen. Ostin lauantaina sellasta punaista retrokangasta, jotta saadaan lisää väriä tänne. Meillä oli vanhassa kodissa seinät maalattu voimakkailla väreillä, mutta täällä nykyisessä pysyteltiin ihan valkoisessa. Olenkin sitä väriä koittanut sitten hankkia muilla tavoilla. Ja mielessä kyllä käy välillä seinien maalaaminenkin... Odottelen, että tuo uusi huonekalu-sisustusparatiisi aukeaa tuohon lähistölle ja käyn sitten sieltä ammentamassa ideoita. Enää ei tarvitse aina lähteä autolla kehä III:n varrelle!! Jipii.

Taidan mennä lueskelemaan, kun tytsy kerrankin nukkuu. Tällä erää on menossa todellista hömppää, mutta puolustelen itselleni tekojani lukemalla nämä viihdekirjat useimmiten englanniksi; " pitää kielitaitoa yllä" . Tosin sanasto ei taida ihan tuohon työkieleen sopia.

Hauskaa viikonalkua kaikille,

kua ja Kaisa 25.3

Vierailija

Meilläkin aloitettiin kiinteät 5 kk iässä. Terkkari käski aloittamaan kun paino ei noussut tarpeeksi. 6 kk iässä käskettiin jo antamaan tuo 5 ateriaa päivässä. Nyt 7 kk neuvolassa painotti kovin, että lihaa pitää antaa molemmilla kasvisaterioilla. Mä oon sit antanu ohjeiden mukaan...

Meillä ei ole rinta kelvannut kohta enää 2 kuukauteen. Mä " imetän" edelleen sen minkä pystyn eli pumppaan maitoa 2 kertaa vuorokaudessa ja annan sit maidon pullosta. Sen takia tiedän määrät tarkkaan nykyään. Maitoa tulee enää reilu 200 milliä päivässä kun mulla oli kolme viikkoa sitten vatsatauti. Tauti kesti melkein viikon ja mä kuivuin sillon sen verran et maidon tulo meinas tyrehtyä. sen jälkeen ei ole ton enempää tullut. Kai sekin vaikuttaa kun vauva ei ime suoraan rinnasta. Miten saisin maidon määrää lisättyä???

Vierailija

Minulla on myös maaliskuussa syntynyt poika ja olen uudelleen raskaana. Jossakin pinossa siitä olen kertonut ja kyselinkin olisiko jo muita raskautuneita. Me taidetaan vielä tällä hetkellä olla sitten ainoat.

Onko muilla muuten ongelmia syöttämisessä? Meillä nimittäin vielä vähän aika sitten tosi reippaasti syönyt ukkeli on muuttunut sählääväksi sotkevaksi pikkuhirviöksi ruokapöydässä.. Syömisestä ei tahdo tulla oikein mitään.

Rosa, Eeli ja masukki rv 8+3

Vierailija

Täällä hetken hengähdystauko, kun Santtu nukkuu ulkona ja esikko on puistossa. Kohta varmaan naapurin setä alkaa vaihteeksi puhaltaa lehtiä hehtaaritiluksiltaan ja Santtu " herkkäuninen poikani" alkaa kiljua. Mä sitten niin tykkään tosta naapurin eläkkeellä(?) olevasta sedästä, kun se puhaltaa nuita lehtia joka päivä varmaan viisi tuntia (miinus överit) ja kesällä leikkaa nurtsia saman ajan. Eilenkin mulkoilin häntä rumasti hakiessani kiljuvan vauvan pihalta pois.

Kiirettä on meillä pitänyt, kun huomenna alkaa keittiöremontti. Ollaan oikein urakalla tyhjennetty kaappeja (tai mies on tehnyt sitä urakalla ja vähän käynyt auttelemassa). Kivan helppoa tehdä ruokaa lapsille seuraavat kolme viikkoa, kun ei ole hellaa/uunia. Onneksi mikro sentään toimii ja meillä on minijääkaappi takkahuoneessa. Että mäkkärii, pizzaa, mäkkärii, pizzaa ja kilot karisee....

Lauantaina oltiin syömässä, kun Japanilainen kälyni valmisti meille japanilaista ruokaa. Olihan se ihan jänskää ja erilaista. Sunnuntaina taasen oltiin synttäreillä.

Meidän Santtu-ukko ei vielä ryömi tai istu. Kävelytuolissa viihtyy jo hetken verran, muuten on niin sylivauvaa vieläkin. Imetystä harrastetaan vielä, ei ole pojalla yhtään hammasta. Kohtaa taitaa alkaa vierastaa, koska on alkanut katsoa vieraita kasvoja melkoisen vakavasti. Ruokailut on alkaneet sujua vähän paremmin, että osaa jo ihan suuta aukoa. Ennen joutui vähän väkisin lusikalla sosetta ujuttamaan. Muuten on niin iloinen ja tietenkin söpö tämä meidän pantteri-poika.

Meilläkin esikoinen kaatui kesällä pyörällä tiilimuuriin ja ONNEKSI oli kypärä. Ei koskaa ole meidän lapsilla asiaa fillarin selkään ilman kypärää. Kyllä niin älysti pelästyin.

ONNEA Tuulialle plussasta!! Tosi hieno jutska. Meidän lapset on kyllä tehty. Mieskin joutui sellaiselle megahevostabletti-lääkekuurille pitkäksi aikaa, ettei lapsia saisi edes tehdä. Kyllä niin onnellinen olen, että meidän Pantterikin ehdittiin tehdä tähän maailmaan ennen näitä miehen hoitokuureja.

T. lappu (pitkästä aikaa) & Santeri 22.3.

Vielä unipussista. Meillä on sellainen fleece-malli ja keinokuitua kun on, niin ei hyvä. Pihiyksissäni en raaskinut ostaa sellaista ihanaa topattua pussia (ja kun ei ollut kokoja) niin ostin fleecen, mutta pikku-ukko hikoilee siinä ikävästi. Varpaat on aina ihan kylmänhikiset. Käyttämättä on jäänyt ainakin vielä, mutta kattoos nyt kun ilmat kylmenee...

Vierailija

Tautista alkuviikkoa! En ole viikonlopun pinoja päässy lukemaan, kun kivasti tuli pe silmätulehdus. On muuten äärimmäisen hanurista - silmät o ku tomaatit ja kutittaa niin maan perusteellisesti. No, Maijakin sai sen tietysti, mutta neidillä se ei ehtiny päästä yhtä pahaksi kun mentiin heti eilen arvauskeskukseen, kun silmissä oli rähmää. Eli Maijalla silmät eivät ehtineet punottaa ja mullakin nää tomaatit alkaa hiukan olla hillitymmät. Ei oo ikinä mulla ollu silmätulehdusta ja toivottavasti ei enää tule uudestaan!!!

TUULIALLE ONNEA!!! Mullakin alkaa vauvakuumetta kohta olla. neiti täytti 7 kk eilen ja pakko se vaan on uskoa että se ei oo enää mun sylivauveli. haikeeta on, vaikka nyt neiti on tosi hauskassa ja sosiaalisessa iässä.

Eilen just itkeskelin haikeena, että loppuuko tää imetys, kun pelkään että maitomäärä on vähentyny, kun vaipat on päivällä melko kevyet. yöllä tankataan sit 1-2 h välein... kirjotin tästä erillisen aloituksenkin tänne. tuntuu siltä, et osa maalispinon vauvoista nukkuu yöt putkeen ja osa heräilee sitte tunnin välein - itse kuulun jälkimmäiseen satsiin. ei oo auttanu vaikka viikko on syöty iltapuuroakin.

kertokaas vielä muut, että paljonko teillä niitä kiinteitä syödään - montako kertaa ja millasia määriä? meillä 3 kertaa: päivällä liha-kasvista n. 80 ml, ip. pari teelusikkaa hedelmäsosetta ja illalla n. 60-80 ml puuroa. ennen tätä viikkoa syötiin vaan 2 ateriaa à 80-100 ml.

neiti sylissä - siksi sori isojen kirjainten puute... ny vaipanvaihtoon.

Vierailija

Meillä kiinteitä syödään 4-5 kertaa päivässa, riippuen siitä miten unien kanssa osuu nuo ruokailut yksiin eli illalla saattaa jäädä kasvisateria väliin iltatorkkujen takia.

Aamulla syödään puuroa vajaan desin verran, lounaaksi kasvis-lihasosetta noin pilttipurkillinen, välipalaksi purkillinen hedelmää, päivällinen vajaa purkillinen kasvis-lihasosetta ja iltapalaksi reilu 2 dl puuroa. Lisäksi maitoa aina tarpeen mukaan, yhteensä ehkä noin 7 dl päivässä. Meillä kiinteät on vaikuttanu positiivisesti yöuniin eli yöllä ei enää huudeta nälkää vaan nukutaan koko yö (22-09) syömättä.

Vierailija

Meillä kanssa ollaan sairastettu koko perhe influenssaa. Veeti on nukkunut ja syönyt niin huonosti, että empä ole kanniskelulta juuri pinoilemaan ehtinyt.

En siis ole lukenut pinoja muutamiin päiviin, mutta ONNEA TUULIALLE! Kalamamin tapaan minäkin näen usein unta, että olen raskaana. Vauvakuumetta siis saattaa täälläkin päin olla ilmassa, mutta se on puhtaasti biologista, silllä kateellinen en ole plussaaville. Olenkin keskiviikkona menossa laitattamaan kierukan.

Kätinärätinäkänkkäilijä on ttulossa taas syliin, joten lopetan meklko lyhyeen.

En tiedä onko töstä ollut jo juutua, mutta ONKO TEIDÄN VAUVOILLE PINSETTIOTE JO TUTTU JUTTU. V keräilee jo kaken maailman pikkuroskat lattialta.

Ränkkä

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat