Jouluiset joko kävellään?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä ei onneksi vielä, ilman tukea kyllä seisoo noin 10 sekunnin pätkiä ja kävelyttää pitää koko ajan.

Muuten poika voi hyvin.

Neuvola-akkaan vaan on menny hermot ku jauhaa siitä ku meidän poika on pieni. Me ollaan ite oltu ja ollaan vieläkin pieniä. Kumpikin painanu 8 kg 1-vuotiaana niin millä meidän lapsi vois olla isompi... Kuitenkin syödään hyvin. Yöllä herätään kerran syömään velliä. Jogurttit, raejuustot on otettu ruokavalioon ja ovat suurta herkkua.

Pian sit saadaan viettää 1-vuotis synttäreitä ja joulua. Tää on lumimaassa.

mandy ja poitsu 10.5 kk

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

ruokavaliona on erikoiskorvike proteiini- rasva ja hiilihydraattilisillä ja lisänä jätski, vanukkaat, metsämansikkajugurtti ja viili mansikkahillon kanssa. Mitään muuta ei suostu syömään, ja nuo nyt on muutenkin ravitsemusterapeutin määräyksellä proteiinin ja fosforin saannin takia. Eli jos ei syö niin laitan suoraan letkuun.

Pituutta on 70,5-71,5cm mittaajasta riippuen ja painoa 9-10kg, vaatekoko 92cm jättimahan takia. Hampaita on neljä etummaista ylhäällä ja alhaalla ja lisäksi neljä poskihammasta, eli 12kpl. Ruokatorvessa ollut haavaumakin on parantunut ja vauva taas hetken aikaa kotona, maksansiirtoa odottamassa. Kun tulisi vaan se siirto jo

Vierailija

eli Neiti 15.12 kävelee aloitti 9kk 4-5 askelta ja sitten vika päivä 9kk ikää niin aloitettiin kävely sillain että noustaan lattialta itse käveleen eli ihan kunnolla....ja nyt mennään eikä meinata. Voi sitä riemua.

Puhetta taas ei ole vaikka kyllähän nämä ymmärtää mutta kovasti on viimesen viikon aikana ruvennut käyttään eri äänteitä. ehkä jos vois kuvitella niin vauva tulee mutta se sitten tarkoittaa lamput ynnä muut. Meillä on isot puhuneet suht. myöhään joskin edellinen puhu 1v äidin sylissä lauseen kun siskon vaavista kysyttiin että missä oli. Aika näyttää kunhan ennen 2v sanoo kaks sanaa olis toiveena. Helpottasi se kovasti arkea kyllä.

Yöt nukutaan tuonne 5-6 joten tällä hetkellä ihan hyvin. vaikka siihen juuri viimenen kuukausi on töitä tehty että päästäis tuonne 5-6 syömättä.

Tisuttelu kun on vielä ilta ja aamu painotteista.

Muuten ruoka maistuu kohtalaisesti taas kun saatiin yöt rauhoittuun. kovasti väsynyt on ollut ja nukkunut hyviä päikkäreitä mutta kai tuo kova touhuaminen ja kävely on syynä.

Jee ja nyt tuolla jostain syystä inahti täytyypä tarkistaa onko pystyssä;)

Vierailija

Tänään tuli 10kk täyteen ja ei kävellä, ei kontata, mutta isualtaan liikkuu ja pääsee kuin pääseekin pahan tekoon =) Nla-täti sanoi pyllyliikkujaksi... HIH!

Eilen oli nla ja mitat oli 9005g ja 68,4cm ihan " sopiva" pikku neiti.

Tytteli seisoo topakasti kun laittaa esim. pöytää vasten seisomaan, mutta ei itse vielä nouse ylös. Kontalleen itse menee ja heijaa siinä, mutta uskallusta ei ole liikkumaan asti.

Eilen hiissautu toinen jalka koukussa ja toinen suorana sivulle sojottaen ja käsillä vetäen eteenpäin...hauskan ja vaarallisen näköistä touhua...

Itse nousee istumaan spagadin kautta...hurjaa miten vauvat onkin niin notkeita.

Noo kerkiää vielä touhuta ja opetella :)

Sanoja tulee ääti=äiti, kiki=kiitos ja yrittää kovasti matkia kaiken mitä itse sanoo. Suu on vaikka miten päin, kun yrittää tavailla perässä.

Ja kun kysyy nimeltä niin vastaa TÄ?

Surettaa, kun joudun töihin ensi viikon alusta :(

Olisin niin mielelläni jatkanut kotona olemista.

Vierailija

Meidän poika on ollu ekan kerran yökylässä 2,5 kk iässä yksin ja oli alle kuukauden ku oltiin mummolassa ekan kerran yökylässä silloin vielä asuimme eri paikkakunnalla. Nykyään poika on noin kerran kuussa mummalla yökylässä ja kyllä tekee terää.

Jos tuntuu et kunnon yöunet tekis terää niin vie vaan poika isovanhemmille hoitoon jos koet ne itse turvalliseksi ja hyviksi hoitajiksi. Olet itse kun uus ihminen sen jälkeen.

Olen jutellut kavereiden kanssa joilla on vanhempia lapsia ja jotka ei ikinä ole ollut yökylässä. Niin kyllä ne ovat sitä mieltä et olisi kannattanu pienenä jo totuttaa.. Ikävää isompana ku ei yöksi uskalla mennä mummolaan yms...

Mandy

ps: Meillä on meidän kummityttö ollut monta yötä kylässä ja kaikki ollaan nautittu siitä.

Vierailija

Eli pikkuinen tyttöni Vauva K kävelee jo ilman tukea. Ei nyt mitään valtaisan pitkiä reissuja, mutta kävelee kumminkin.

Kokoajan pitempiä pätkiä. Ja huomaa myös, että kun aikaisemmin lähti heti konttaamaan kun tuki loppui, nyt valitsee mielummin kävely-yritykset.

Puhuminen ei oikein luista= )))

Mammamma( tai jotain) tarkoittaa syömistä yleisesti. Tai vissiin että on hyvää; nam, nam. Äitiä huutaa ainoastaan sillloin kun lasken lattialle( kauhee sylivauva!). Iskee pään jalkojensa väliin lattialle ja parkuu :" ÄÄÄITIIII!!!" Isinkin sanoi kerran( tai sitten minä kuvittelen)

Onkos muilla, joilla on useampi lapsi tullut sellainen tunne, että tämä lapsi on jotenkin pieni? Muistan kun esikoinen täytti vuoden, niin hän tuntui niin isolta tytöltä. Nyt Vauva K on niiiiin...no, vauva.

Vierailija

seisoo tuen kanssa ja hetken huomaamattaan jo ilmankin tukea, liikkuu sohvaa pitkin kiinni pitäen, ja vaihtaa pöydän kulmaan kiinni pitäen eteenpäin.

kaikki paikat tutkii ja penkoo, nyt on lempileluja säätimet, telkkarin kanavat vaihtuu tiuhaan tahtiin samoin cd:ltä musiikki. musiikkia rakastaa, lauletaan ja leikitään muskarilauluja päivittäin, sit tanssitaan eri musiikin tahdissa.pianoakin pitää soittaa joka päivä.

sanoja tulee jo joitakin, selvästi tulee äiti, anna, hei, ei,

ymmärtää hurjasti, kirjasta pyydettäessä osoittaa sormella koiran kissan hevosen lampaan jne. kymmeniä sanoja.

äidin muru on, ei nyt kelpaa enää toiset, vaan mamma pitää olla kokoajan!

aika iso neiti on meilläkin, 77,6 cm ja 11700g vaateista 80 käytössä.

touhua riittää, kotona olaan vielä varmaan siihen asti kun täyttää 3v.nautitaan olosta ja touhutaan kaikkee kivaa yhdessä.

mukavia syyspäiviä teille kaikille!

Vierailija

Heräsin tänään esikoisen ilonkiljahduksiin. Isi oli jo ehtinyt näyttää ikkunasta, että maa oli valkoisena. Poika säntäsi luokseni makuuhuoneeseen ja kiskoi katsomaan. Voitte vain kuvitella sen ilon äänessä ja ilmeen kasvoilla. Seuraavaksi poika lähtikin eteiseen " aappaat, aappaat" . No, ihan yöpaidat päällä emme ulos lähteneet, mutta puurojen jälkeen käytiin poikien kanssa ihmettelemässä, mitä valkoista oli kaikkialla ;-) Se oli taas yksi ihana hetki tässä rutiinien pyörityksessä, kun molemmat olivat innosta ja hämmästyksestä pinkeinä.

Juu, Kaken tuntemukset oli kuin omiani. Välillä kypsyttää tää sama rumba, joka jatkuu päiväsä toiseen. On tosi epäkiitollista tämä kotiäidin työ, yhden asian kun saat tehtyä (vaikka imuroitua), toinen jo odottaa (vaipanvaihto) ja kas kas, pian on taas lattioilla hiekkaa ja ruoanmuruja ja puhtaassa vaipassa kakat. Ja eikun uudestaan hommiin, hymyssä suin tietysti. Ruoanlaittoon oon kyllä saanu kamalasti vinkkejä siitä täällä olleesta ruokaketjusta! Alkoi niin puuduttaa niiden ainaisten samojen ruokien vääntäminen. Nyt on kyllä ihanaa, että Alvarkin syö jo pitkälti samaa kuin me muut ja syö jo kivasti itse, sormilla. Kuitenkin olen kyllä todella onnellinen, että voin olla kotona lasten kanssa ja aion vielä ollakin pois virkatöistäni pidempään. Olen huomannut nyt yli kahden kotivuoden jälkee, että lähes jokaiseen päivään mahtuu tunteita laidasta laitaan, hetkittäin oon valmis lähteen justnyt töihin, sitte taas kun rauhoitun niin osaan jopa nauttia ;-)

Alvar seisoo tuetta, eli ei varmaan mene kauaa ensiaskeleisiin. Pari kertaa on kylä kävellyt sohvanreunaa seuraten ja ottanut askeleita niin, ettei kädet tai maha ole koskettanut sohvaa, mutta en niitä vielä laske ensiaskeliksi.

Meillä on Alvar ollut 2 kertaa yöhoidossa mummulla, molemmilla kerroilla 2 yötä. Me ollaan oltu miehen kanssa mökkeilemässä kavereiden kanssa. KYLLÄ ON TEHNYT TERÄÄ! Ja ennenkaikkea, luotan äitiini täysin pienten hoidossa, joten olen voinut olla huoleti. Kaikki on mennyt hyvin molemmilla kerroilla ja nyt pojat menevät vielä ennen joulua mummulle yöhoitoon (kyllä, odotan sitä jo kovasti!)

Kake, laitahan taas aloitus jouluisten tapaamiseen. Olisko Sello hyvä treffipaikka? Vaihteen vuoksi.

Terkut kaikille tutuille!

Vierailija

Täällä tyttö (02.12.04)

Ryömimään lähti 6kk ja konttaus,seisominen ja istuminen kaikki tuli siinä viikkoa ennen 7kk ikää.

Vauhti oli jo silloin hirmuinen ja vähän äitiä aina hirvitti.

Nyt seisoskelee ilman tukea ja ottaa askeleita.Viikonloppuna tajus vihdoin että itsekin pääsee ylös ilman tukea ja siitäkös riemu alkoi.

Nyt viikon ollut flunssaa ja yöt menny ihan kamaliksi.Herätään kitisemään/juttelemaan 10/20min välein.Meinaa itelle tulla jo uni seisaaltaan.=(

Kovasti koittaa jutella,äiti,isi.amma(sisko amanda) kiss(kissa)keeo(kello)mama(maito) sanat tulee mut pääsääntöisesti vielä ännätystä/ämmätystä ja lallatusta.

Laulaa tykkää hirveästi ja tanssia,heti tulee tanssi kun kuulee musaa.

Kovasti tykkää pehmeleluista ja halaileekin niitä aina kun mahdollista ja pyytää anteeksi painamalla pään kylkeen jos on komennettu.

Mitat 10kk neuvolassa oli

73cm(51cm)

8,68kg(3,7kg)

vähän mennään miinuksilla mutta ei vielä vakavasti(hakkaa päätä)

hurmasi neuvolan tätin kun sanoi reippaasti käsipäivää tätille ja laulaa lurautteli jotain omiaan.

Hampaita kokonaiset 6kpl ja teki yhteen rytinään tossa 4kpl.

Ulkomaillakin käytiin ja siellä söi jopa paikallisia ruokia eikä tullut mitään tautia.Muutenkin syö samaa ruokaa kun me muut,makkaraa ym lukuunottamatta.Ja juo tavallista maitoa.Korvike kun ei sille koskaan oikein kelvannut ja nyt kun sai tavallista ei mene korvike sitäkään vähää mitä ennen meni.

Nyt tekee taas jotain pahaa,ei sittenkään verhot taas repi alas mut ei muuta...huhhuh.

Aikasta vilkas neit on siis täällä.Anoppikin sanoi että on vilkas ja oma äiti sanoi elohiirekis=)

Vierailija

meidän pottailusta ei tuu viä oikein mitään...ollaan kyl kokeiltu pari kertaa mut huuto tulee jos ei pääse syliin..täytyy vaan ruveta vähä ahkerammin harjotteleen ni eiköhän se siitä...

Vierailija

Terkkuja meiltäkin pitkästä aikaa. Ei kävele meidän poika, 10,5 kk mutta hurjan spurtin on muuten ottanut kehityksessä kun on koko ajan motorisesti ollut hitaasti kiiruhtavaa tyyppiä. Nyt nousee ylös, kävelee tukia pitkin, ryömii. Meno on näinkin niin hurjaa välillä että toivon ettei ihan heti vielä alkaisi kävelläkään.

Kyllä täälläkin välillä väsyttää, varsinkin nyt taas kun ukko ei malta oikein rauhoittua edes yöksi kun tuo liikkumisen ilo on niin uutta ja ihmeellistä. Ja välillä kyllästytääkin. Vaikka on vain tämä yksi lapsi ja ihana lapsi onkin niin kyllä huomaan itsessäni välillä puutumisen merkkejä tähän arkeen. Ja sitten alan nalkutuksen miehelleni jne. Olen kyllä huomannut että aikuiskontakti päivässä tekee itselle kyllä ihmeitä. Ja samalla lapsikin nauttii kun ympärillä on seuraa. Eli siis tavataan vaan ennen joulua kuten kake ehdotteli.

Taidan lähteä tästä saunan lämpöön joten kuulumisiin ja mukavaa talvenalkua kaikille.

Vierailija

meidän neiti menee jo sujuvasti sänkyä ympäri kävellen pitäen reunoista kii. mut lattialla tosi hitaasti...8kk neuvolassa pituutta oli jo 71 ja 8.5kg painoo...saa nähä mitä on nyt 10kk neuvolassa...neiti hokee mammamamma (kissa) ja yks mitä kans hokee on anna mut kun hokee yhteen pötköön kuullostaa siltä et hokis vaan nannannnannna...osaa osottaa missä on lammpu ja isi kun kysyy mis äiti ni osottaa lamppua.. :)

joshu & niina 10kk

Vierailija

Meillä tyttö täytti 21.10. 10 kk, konttaamaan lähti juuri kun täytti 9 kk ja seisomaan oppi 8 kk:n ikäisenä. Sivusuunnassa kävelee sohvasta kiinni pitäen ainakin kun pitää päästä koiran luokse... Sanoja ymmärtää paljon; ota tutti pois suusta, lamppu, poppa palaa, lintu, isi, äiti, mummu, pappa, Onni (koira), kukka, napa, kikki jne. Vokaalit tulee ja konsonanteistakin paljon, mutta selvää sanaa en ole kuullut (tai jos ei tuo äti sitten tarkoittanut äitiä...). Ihania hetkiä kaikille jouluvauvan äideille!

äiti ja soffiliini 10 kk

Vierailija

Sitä ennen tuli muutamia sanoja, mutta kävelyn opittuaan ei enää ole mitään selvää sanonut. Vain sellaisia sanoja, joita äiti ymmärtää :-)

Vierailija

en ole ajatellut koko asiaa... kertokaa muut onko minulla jo kiire aloittaa pottaharjoittelu vai haittaako jo opetellaan sitä sitten vasta myöhemmin? olen aina ajatellut ettei tämän ikäinen kuitenkaan vielä voi hallita pissin tuloa, joten turha vielä aloittaa, opetellaan ensin kävelemään ja vähän puhumaan ja sitten vasta yli vuoden ikäisenä potalle.......

meidän tyttö on ollut pari kertaa yökylässä, tai siis kerran mummolassa yötä pari viikkoa sitten ja mummo on ollut pari kertaa sitä ennen täällä meillä yötä, että on saanut olla tutussa ympäristössä. kaikki on mennyt loistavasti, kun ei ole vierailuiden aikana ollut juuri mikään takertumis/vierastamiskausi päällä.

tuntuu että tämä meidän neiti on niin innostunut liikkumisesta (viimeisin villitys on kiipeily) ettei puheen tuottamiselle jää paljon aikaa... välillä keksii aina uusia ääneteitä. pari " sanaa" on... ymmärtää kyllä paljon; pallo, tutti, ota, anna, hauva, äiti, hei hei, ammu (lehmä), heppa, kissa, lamppu jne.

miten muilla on aloiteltu " oikeita" maitotuotteita? meillä annoin vasta eka kertaa eilen vähän a-jugurttia. ei ollut moksiskaan, tykkäsi eikä maha reagoinut..taidan antaa huomenna lisää, ja jonain päivänä vaikka raejuustoa... mitä muita hyviä olisi ekoina antaa?

Vierailija

Tukea vasten on kyllä kävelty jo parisen kuukautta, mutta nyt on pikkuherrasta tullut tosi varovainen. Taisi vähän ottaa opikseen 7kk:den ikäisenä harjoitellessaan konttaamaan ja tukea vasten seisomaan, kun pää kolisi harvase päivä! Lisäksi pojalla on tällä hetkellä flunssa eikä hän jaksa niin paljon harjoitella kuin yleensä.

Poika on lisäksi oikea " papupata" , eli juttua tulee kovasti, mutta ymmärrettäviä sanoja tulee vain muutama: äiti, isi, ei ja heihei (jolloin myös vilkutetaan innokkaasti). Kovasti hän matkii puhetta, mutta ei sitten muista sanoja myöhemmin. Lisäksi hän pitää kovasti musiikista ja tanssimisesta, olemmekin tämän syksyn käyneet ahkerasti muskarissa. Lisäksi olemme jatkaneet vauvauintia, josta poika on vasta nyt alkanut todella nauttia; hihkuu aivan innoissaan altaassa!

Poikamme on syntynyt 9.12. ja 10 kk-neuvolakin oli jo alkukuusta. Silloin mitat olivat 75 cm ja 9900 g. Kuukauden aikana tuli siis hirmuinen kasvupyrähdys. Meidän neuvolakäyntien keskusteluaiheena on lähinnä pojan allergiat, tylsää! Joudumme lisäksi ramppaamaan muutaman kuukauden välein keskussairaalassakin ja siellä saa aivan tarpeeksi jutella allergioista, olisi siis kiva, että neuvolassa puhuttaisiin välillä muustakin! No seuraava neuvola onkin vasta joulukuussa...

Täällä ei ole vielä satanut lunta ollenkaan, kovasti olen kyllä odottanut, jos sitten tulisi vaikka vähän joulumieltä!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat