Luokanopettaja tienaa keskimäärin 3300 euroa kuussa

Vierailija

Näin väittää Iltasanomat. Olen luullut luokanopettajien olevan jonkinlaisessa palkkakuopassa, mutta eihän tuo kuulosta ollenkaan huonolta palkalta. Turhaan valittavat, jos palkka on tosiaan noin hyvä, ja vielä pitkät lomat päälle.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Mielestäni juttu on melkoisen epäluotettava, koska muissakin yhteyksissä on erikoisia (=suuren tuntuisia) palkkoja, eikä niidenkään yhteydessä selityksiä laskukaavoista tai jostain muusta.

Vierailija

Olen aineenopettaja eli yläkoulun lehtori, muutama ylituntikin on ja silti palkka jää alle kolmen tonnin. Tuossa on pakko olla jokin virhe! Voisiko joku luokanopettaja kommentoida, jos hoksaisi, mistä tuo luku on repäisty.

Vierailija

totuushan on tietysti, että opettajat kuten hoitajatkin vähättelee palkkaansa reippaasti. Opettajilla peruspalkka aloittaessa on sen 2100-2200, mutta käytännössä kaikilla opettajilla on ylituneja, joiden avulla palkka nouseekin kivasti. Tietysti työmääräkin lisääntyy, mutta maksetaanhan siitä ylimääräistä. Ongelma on vaan, että opettajat valittavat työmäärästä (sisältäen kaikki ylitunnit) ja samaan aikaan puhuvat peruspalkastaan. Samoin kuin hoitajat valittavat vuorotyön raskautta ja palkasta puhuttaessa sanotaan vain peruspalkka. Siitä voisi tulla sellainen kuva, että vuorotyössä saavat tasan peruspalkkansa.

Vierailija

Ei tavan luokanopettaja tuota tienaa... Ehkä joku yliopiston tai ammattikorkean opettaja keskimäärin, riippuen koulutusten määrästä.

Vierailija

Onhan myös sanottu, että päiväkodissakin lastentarhanopettaja tienaa n.2500e. Kysyn vaan, että missä näin on? Tiedän, että jos on ollut töissä yli 10 vuotta, saa henkilökohtaisen lisän ja jonkun muun lisän, niin voi päästä ehkä lähelle tuota summaa... Mutta, keskimääräinen palkka tuo ei ole.

Joten, epäilen että tuo opettajienkin palkkajuttu on lehdistön jotenkin itse laskema juttu... Mistäköhän palkkataulukosta niitä laskevat, olisipa kiva tietää.

Vierailija

ahtisaari tai joku ministeri...

Suuri osa miehistä, joilla kasvatustieteen paperit työskentelevät muissa kuin luokanopettajan hommissa.

Luokanopettajan työstä maksetaan keskimäärin 2200 euroa kuussa.

t. ope

Vierailija

Ottakaapas viime vuoden palkkakuitti ja jakakaa koko vuoden tulot 12 kuukaudella. Saatatte yllättyä. Näin mulle ainakin kävi ja nyt ymmärrän, mistä tilastojen keskipalkka tulee, itsekin pääsin siihen, hoitoalalla olen. Peruspalkka on tosi kaukana keskipalkasta, mutta siihenpä lasketaankin kaikki mitä tienaat vuoden aikana. Hoitoalalla siis vuorolisät ja lomakorvaukset ja kokemuslisät. Vuorolisistähän menee veroa niin paljon, ettei niitä tule aina edes noteerattua. Tulee niin vähän käteen.

Vierailija

Eli jos opetusvelvollisuus on vaikkapa 23 tuntia ja pidätkin 24 tuntia, ylimääräisestä tunnista maksetaan tietysti ylimääräistä.

Miten teillä ammatillisella puolella sitten?

Vierailija

johon lasketaan mm. lomakorvaukset.

Silti en usko, että luokanopettajan keskipalkka olisi noin paljon, sillä peruspalkka on 2000 euron pinnassa, ja siitä se nousee vain ylitöillä, ja niitäkään ei riitä kaikille.

Itse olen saanut tuon verran palkkaa runsailla ylitunneilla ja hirveillä hallinnollisilla vastuilla.

Vierailija

monilla vielä syrjäseutulisät. Heillä palkka on reilusti ylikin tuon. En yhtään ihmettele tuota keskiarvoa. Yksi luokanopettajatuttavani huokaili kaksi vuotta sitten, että palkka on kurja, 2700 euroa ja sillä pitäisi selvitä. Käsittääkseni hän oli silloin valmistumassa eli sai epäpätevän palkkaa.

Opettajien palkat vaihtelevat tosi paljon tuntien, koulutuksen ja kokemuksen mukaan. Todellakin opettajat aliarvioivat palkkojaan, aina rummuttavat vain niistä pienimmistä palkoista, joissa toki onkin korjaamista.

Vierailija

Siinä on mukana kaikenlaisia lisiä, ikä-, ylitunti, kerhonpitolisiä ym. Ja pätevä on.

Lainaus:

monilla vielä syrjäseutulisät. Heillä palkka on reilusti ylikin tuon. En yhtään ihmettele tuota keskiarvoa. Yksi luokanopettajatuttavani huokaili kaksi vuotta sitten, että palkka on kurja, 2700 euroa ja sillä pitäisi selvitä. Käsittääkseni hän oli silloin valmistumassa eli sai epäpätevän palkkaa.

Opettajien palkat vaihtelevat tosi paljon tuntien, koulutuksen ja kokemuksen mukaan. Todellakin opettajat aliarvioivat palkkojaan, aina rummuttavat vain niistä pienimmistä palkoista, joissa toki onkin korjaamista.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat