Luokanopettaja tienaa keskimäärin 3300 euroa kuussa

Vierailija

Näin väittää Iltasanomat. Olen luullut luokanopettajien olevan jonkinlaisessa palkkakuopassa, mutta eihän tuo kuulosta ollenkaan huonolta palkalta. Turhaan valittavat, jos palkka on tosiaan noin hyvä, ja vielä pitkät lomat päälle.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Mielestäni juttu on melkoisen epäluotettava, koska muissakin yhteyksissä on erikoisia (=suuren tuntuisia) palkkoja, eikä niidenkään yhteydessä selityksiä laskukaavoista tai jostain muusta.

Vierailija

Olen aineenopettaja eli yläkoulun lehtori, muutama ylituntikin on ja silti palkka jää alle kolmen tonnin. Tuossa on pakko olla jokin virhe! Voisiko joku luokanopettaja kommentoida, jos hoksaisi, mistä tuo luku on repäisty.

Vierailija

totuushan on tietysti, että opettajat kuten hoitajatkin vähättelee palkkaansa reippaasti. Opettajilla peruspalkka aloittaessa on sen 2100-2200, mutta käytännössä kaikilla opettajilla on ylituneja, joiden avulla palkka nouseekin kivasti. Tietysti työmääräkin lisääntyy, mutta maksetaanhan siitä ylimääräistä. Ongelma on vaan, että opettajat valittavat työmäärästä (sisältäen kaikki ylitunnit) ja samaan aikaan puhuvat peruspalkastaan. Samoin kuin hoitajat valittavat vuorotyön raskautta ja palkasta puhuttaessa sanotaan vain peruspalkka. Siitä voisi tulla sellainen kuva, että vuorotyössä saavat tasan peruspalkkansa.

Vierailija

Ei tavan luokanopettaja tuota tienaa... Ehkä joku yliopiston tai ammattikorkean opettaja keskimäärin, riippuen koulutusten määrästä.

Vierailija

Onhan myös sanottu, että päiväkodissakin lastentarhanopettaja tienaa n.2500e. Kysyn vaan, että missä näin on? Tiedän, että jos on ollut töissä yli 10 vuotta, saa henkilökohtaisen lisän ja jonkun muun lisän, niin voi päästä ehkä lähelle tuota summaa... Mutta, keskimääräinen palkka tuo ei ole.

Joten, epäilen että tuo opettajienkin palkkajuttu on lehdistön jotenkin itse laskema juttu... Mistäköhän palkkataulukosta niitä laskevat, olisipa kiva tietää.