siittiöiden pesu?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,'

Olen yrittänyt etsiä tietoa siittiöiden pesusta. Minkälainen toimenpide se on ja miten sitten jatkossa kun ne on pesty eli siirto ?

Osaako kukaan kertoa miten toimenpide etenee?

Persikka

Kommentit (3)

Vierailija

Inssissä sperma viedään aamulla labraan ja muutaman tunnin kuluttua inssissä se " ruiskutetaan" katetrilla kohtuun. Hämeenlinnassa pesty sperma tuodaan lääkärille verikoeputken näköisessä putkilossa ja siitä lääkäri imee sen katetriin.

Mulle lääkäri kertoi inssissä sperman A+B liikkuvien siittiöiden määrän. Pesun jälkeen tämä määrä oli suurentunut eli huonoja siittiöitä pesussa otetaan ainakin pois. Sitä miten pesu labrassa tapahtuu, en tiedä.

Ivf:ssä käsittääkseni pesty sperma laitetaan samalle maljalle punktiossa saatujen munasolujen kanssa. Hedelmöittyneistä munasoluista siirretään kohtuun 1-2 munasolua ja loput pakastetaan tulevaa käyttöä varten.

Vierailija

Yritin itsekkin käydä kaivamassa tietoa toimenpiteestä mutten löytänyt. Oletan kuitenkin, että tmp tapahtuu laboratoriossa, jossa jotenkin " erotellaan" hyvät ja elinvoimaiset siittiöt huonompilaatuisista ja sen jälkeen pestyt siittiöt ovatkin valmiita ns. tositoimiin hedelmöittämään munasoluja.

Minun ja mieheni kohdalla esim. tmp tapahtuu siis tietysti samana päivänä kuin minulle tehdään punktio.

Vierailija

Moi,

Sen mitä tiedän pesuista on, että siittiöt laitetaan johonkin elatusliuokseen ja sen jälkeen sentrifugoidaan (eli lingotaan) putken pohjalle. Liikkumaan kykenevät siittiöt sitten uivat fuugauksen jälkeen putken pohjalta ylöspäin ja ne otetaan talteen, liikkumattomat jäävät sakkana putken pohjalle.

t. Jo kaksi kertaa IUI:hin pettynyt :(

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat