Pojan koulukaveri huolestuttaa: saako se kunnolla ruokaa

Vierailija

Tokaluokkalaisen poikani koulukaveri huolestuttaa minua. Poika oli eilen meillä leikkimässä (tulee aina kilometrin matkan kovin kevyesti pukeutuneena) ja kun kysyin koska kotiin pitää mennä, poika vaan sanoi, että äiti soittaa sitten.

Meille oli tulossa iltapäivällä vieraita ja lykkäsin lounasta sen takia kello kolmeen saakka. Tarjosin pojille voileipää välipalaksi ja puoli kolme aikaan lähetin pojan kotiin. Kun kysyin (oli vähän huono omatunto, kun oli leikkinyt meillä useita tunteja mutta ei ollut saanut kuin yhden voileivän) onko kotona sitten ruokaa, poika sanoi, ETTEI ME TÄNÄÄN SYÖDÄ, paitsi sitten iltapalaa.

Yritin siinä sitten kysellä, etteikö ollenkaan, vai onko muut jo syöneet kun tulet kotiin. Poika ei oikeastaan vastannut, sanoi, että tekee itse jääkaapista jotain...

Huolestuttaa. Mikä sellainen koti on jossa ei sunnuntaina syödä? Pojalla on sisaruksia ja äiti on yksinhuoltaja, se on kaikki mitä hänestä tiedän. Poika taisi sanoa, että äiti ei ole tänään kotona, mitäköhän se meinaa...

Hirvittävän laiha ja pienikokoinen poika on, hiljainen ja ihan tavallinen. En tunne häntä kovin hyvin, on käynyt meillä muutaman kerran, mutta lähinnä ovat leikkineet kahdestaan.

Yleensäkin mietin tuota ruokailua. Poika tulee meille usein koulun ja iltapäiväkerhon jälkeen ja lähtee kotiin kun meillä ruvetaan syömään. Pitäiskö minun tarjota hänelle ruokaa jos kotona ei sitä saa?

Toisaalta en tarjoile muillekaan poikani kavereille, vaan lähetän heidät kotiin kun rupeamme syömään (ruokailu on perheen oma hetki meillä). Muut meillä käyvät kaverit asuvat tosin ihan naapurissa, tämä poika siis kauempana.

Pitäisikö minun tehdä asialle jotain? Soittaa kouluterveydenhoitajalle ja sanoa, että huolestuttaa?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Jossain oli joku lehtijuttu aiheesta, jossa kerrottiin, että keittäjä teki useasti aamuisin kaurapuuroa ilman suurempaa meteliä joillekin lapsille kun eivät olleet syöneet koko viikonloppuna.

Ymmärrän ruokailun perheen yhteisenä hetkenä, mutta itse taas pidän itsestään selvyytenä, että ruoka-aikaan sattunut vieras kutsutaan pöytään. Meillä ruoka-ajan säännöllisyys on lähtökohta, silloin syövät omat ja vieraat ja ne jotka eivät katso aiheelliseksi saapua, ovat sitten ilman (tietenkin sopimalla jonkun menon takia ruokaa säästetään mutta odotan lapsilta vastuullisuutta tulla syömään silloin kun joku on viitsinyt ruuan laittaa).

Vierailija

Sana " sosiaaliluokka" nyt sitten kai nostaa karvoja pystyyn, mutta saman asian olisi voinut todeta myös, että vähempivarainen, syrjäytynyt, tms, mitä sitten tarkoittaakin. Onkos tuolla nyt niin kovasti eroa?

Itse en ainakaan ymmärtänyt, että ap tässä jotenkin luokittelisi, mutta samoin kun näyttää olevan lasten nälkä yleistä, niin kyllähän syyt siihen saattavat olla MYÖS rahattomuudessa, toisin sanoen köyhyydessä. Tai sitten jossakin muussa asiassa, kuten tietämättömyydessä. Niin pelotavalta kun se kuulostaakin.

Voisiko edes yhdessä ketjussa pysyä asiassa, eikä alkaa pusuttelemaan pilkkua!

Vierailija

Halusin olla täällä rehellinen ja myöntää, että ajattelen itsekkäästikin.

Mutta kyllä koen suurta sääliä tätä toista poikaa kohtaan, jos tilanne on todella sellainen, ettei paljon ruokita ja huolehdita. Lisäksi koen suurta voimattomuutta, en oikeastaan voi tehdä juuri mitään.

Anteeksi jos olin moukkamainen, kirjoittaessa on välillä vaikeaa ilmaista itseään oikealla tavalla, ehkä olisi pitänyt tosiaan jättää kokonaan luokittelematta.

ap

Vierailija

Perheellä saattaa olla suuret tulot ja runsaastikin omaisuutta, mutta silti lapsen perustarpeet evätään. Kaikkia ei vaan kiinnosta vanhempana olo ja he haluavat mielummin käyttää lapsilisät omiin sijoituksiinsa kuin esim. lapsen ruokaan.

Vierailija

Aika paljon on lapsia, jotka eivät kotoaan saa ruokaa, asianmukaista vaatetusta tai muutakaan huolenpitoa. Surullista, mutta totta. Räikeimpiin tapauksiin puututaan aina, mutta paljon jää myös huomiotta. Tuollainen " naapuriapu" on kyllä tarpeen näiden tapausten auttamiseksi. Soita toki terveydenhoitajalle. Ja oikeassa olette siinäkin,että mikäli alat ruokkia lasta niin saattaa jäädä muut perheen lapset ruuatta.

Vierailija

Tässä yhteystietomme jne. Jos uusi kaveri käy meillä leikkimässä. Olen melkein aina saanut tekstarin/sähköpostia tai puhelun jossa yhteystiedot myös meillä päin on annettu. Luokittelusi on muuten alatyylistä, ihan miltä sosiaaliluokalta tahansa : (

Vierailija

Moni perhe jättää iltaruuan ihan päivittäin laittamatta, eli lapset saavat lämpimän ruuan vain koulussa. Aamupalakin voi jäädä väliin, kun se jätetään lapsen vastuulle. Eli moni lapsi syö vain pari kertaa päivässä. Valitettavan yleistä.

Vierailija

Eikä siinäkään mitään, mutta jotenkin kirjoitit sen vain niin moukkamaisesti. Toki saat jatkossakin luokitella ihmisiä ja arvottaa millä perusteilla tykkäät, mutta saan kai minäkin silloin sanoa sinusta, että silloin olet mielstäni alatyylinen moukka.

Vierailija

voithan tarjota pojalle vähän enempi niitä voileipiä, välipalaa. Sitten ei varmaan kotonaan sano, että on syönyt jo ja saa toivon mukaan sieltäkin sitten ruokaa.

Ja ehdottomasti yhteys vaikka siihen koulun terveydenhoitajaan. Ihan itku tulee kun miettii, että näitä tapauksia on enemmänkin, eivätkä aina saa apua.

Ihan miellenkiinnosta kysyn, onko moni täällä nähnyt nälkää pienenä? Vai onko tämä joku uusi ilmiö? Itse olin totaalisen nirso ja laiha, mutta sitä ruokaa siis lähes tulkonn pakotettiin syömään.

Vierailija

Arvasin, etten saisi täällä luokitella ihmisiä sosiaaliluokkiin, se nostaa heti karvat pystyyn.

Kyllähän sosiaaliluokista puhutaan monessa yhteydessä. Niistäkö ei saa vain puhua äitien av-palstalla tai luokitella jotakuta näiden kertomieni asioiden perusteella? Koetko, että tällaisella kommentilla halusin korostaa omaa " erinomaisuuttani" :-/

Vierailija

Seuraa tilannetta, pienempi paha on se että turhaa ilmoitat kun se että et sitä tee ja lapsi kärsii.Ensin kuitenkin juttelisin pojan äidin kanssa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat