Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Christopher Burke, näyttelijä, jolla on Downin syndroma, kirjoittaa näin:

Vierailija

Nimeni on Chris Burke ja elän jännittävää ja onnellista elämää. Se johtuu siitä, että unelmani toteutuvat. Minusta on hauskaa viihdyttää ihmisiä ja olla näyttelijä ja haluan auttaa tovereitani, joilla on "käsipuutteita". Näyttelin TV-sarjassa Life goes on (Elämä jatkuu) Downin syndroomaa sairastavaa henkilöä. Mutta minä nimitän sitä Up syndroomaksi, sillä Downin syndrooma ei ole koskaan saanut minua down. Olen aina up. Yksi syy siihen että asiat ovat hyvin johtuu siitä, että olen saanut hurjasti tukea perheeltäni ja kaikilta ihmisiltä elämässäni. Opettajani, ystäväni ja ihmiset, joiden kanssa olen työskennellyt ovat minulle hyvin tärkeitä ihan niin kuin minä olen heille tärkeä. (Oltmans - Emery, s. 510).

Kommentit (15)

Vierailija

muista kehitysvammaisista puhumattakaan. Keskuslaitoksessa kun katsoo kouluikäistä lasta joka on jäänyt sikiöasteelle henkisessä kehityksessä, niin ei tule mieleen "älä käännä elämälle selkääsi".

Vierailija

Ihmiset abortoivat down lapsiaan, kun luulevat heitä täysin älyä vailla oleviksi, letkujen varassa eläviksi, sikiöasteelle jääviksi. Ottakaa selvää asioista ennen ratkaisevia päätöksiä. Downit eivät kovin paljoa poikkea meistä muista.

Vierailija

vaikka kaikki eivät kirjoitakaan tuntemuksiaan julkisesti näkyviin. Ongelma kehitysvammaisten suhteen on muilla kuin kehitysvammaisilla itsellään.

Vierailija

Viisautta voi olla paikoissa, joissa sitä ei ehkä voisi kuvitella olevan. Monesti nuoret ihmiset ovat viisaita, kun heitä vain jaksaa kuunnella. Minuun teki suuren vaikutuksen Helsingin Sanomien yleisöosastokirjoitus (14.1.04), jossa nuori mies, jolla on downin syndrooma, kirjoittaa elämästään otsikolla 'Älä koskaan käännä elämälle selkääsi'. Teksti on täynnä ajateltua asiaa ja koostetta siihenastisesta elämästä. Viisaita sanoja."

Vierailija

en tunne yhtään down-ihmistä (tai up-ihmistä, sama se minulle) mutta tunnen muuten kehitysvammaisia aikuisia ja lapsia. Heidän elämässään on suruja ja iloja siinä kuin muillakin. Heidän vanhemmillaan on kyllä ollut selvästi tavallisia vanhempia raskaampi osa, mutta hengissä hekin näyttävät selvinneen suunnilleen sen aikaa kuin normaalivanhemmatkin.

Uusimmat

Suosituimmat