Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yli 3 v. lapsen kodinhoidontuesta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Siis jos on äitiys/vanhempainlomalla ja saa kohtuullisen hyvää äitiysrahaa, niin ei varmaan ole oikeutettu saamaan vanhemmasta lapsesta mitään, ennenkuin hoitovapaa alkaa nuoremman kanssa?

Kela lähetti lomakkeet, mutta Kelan sivuilta tieto irtoaa melko hankalasti.

Kommentit (9)

Vierailija

Tätä 50 e/kk osuutta juuri tarkoitin ja sain nyt vastauksen kysymykseeni.

Tätä epäilinkin, mutta Kelasta tulleen sekavat lomakkeet ja ohjeet sekoittivat...

Elikä sitten, kun hoitovapaa alkaa pienemmästä, saan myös isommasta tuon n. 50 e kuukaudessa.

Vierailija

alle 3-veestäkään ei saa kotihoidontukea äitiysloman aikana jos äitiysraha on enemmän kuin kotihoidontuki. jos ä-raha on pienempi kuin kotihoidontuki olisi niin sitten saa sen erotuksen verran.

itse olen juuri nyt äitiyslomalla ansiosidonnaisella ä-rahalla ja kotihoidossa on myös 5v ja 2v. en saa penniäkään kotihoidontukea isommista lapsista ja niin oli myös keskimmäisen äitiysloman aikana.

Vierailija

Täytyy sanoa, että en yhtään tiedä, mutta jokin mutu-fiilis mulla on että se mitä yli 3-vuotiaasta kotonahoidetusta saa, olisi kuntakohtaista. Vai onkohan se 50 lakisääteinen aj joissain kunnissa saa jotain siihen päälle... Helsingissä ainakin sai pari vuotta sitten tasan tuon 50 euroa, kunhan älysi hakea. Tiedän muuten tapauksen jossa Kelan virkailija epäsi hakemuksen koska lapsi oli kunnan kerhossa 3xviikossa. Onneksi vanhemmat tiesivät että muut kerholaiset olivat saaneet tulea ja osasivat valittaa... Eli tarkkana saa näiden tukien kanssa olla että saa kaiken mihin on oikeus!

Vierailija

Kyse taisikin olla siitä, saako äitiyspäivärahakaudella yli 3v esikoisesta mitään tukia ja silloin voi siis saada hoitolisää, ei hoitorahaa!

Vierailija

lisäksi. Myös toinen alle 3v lapsi saa reilu 30e/kk kotihoidontukea tämän lisäksi.

Kelan sivuilta:

Hoitoraha on 294,28 euroa. Se maksetaan yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta. Alle kolmivuotiaista sisaruksista maksetaan lisäksi 84,09 euroa ja muista alle oppivelvollisuusikäisistä sisaruksista 50,46 euroa.

xep:

Lainaus:

Täytyy sanoa, että en yhtään tiedä, mutta jokin mutu-fiilis mulla on että se mitä yli 3-vuotiaasta kotonahoidetusta saa, olisi kuntakohtaista. Vai onkohan se 50 lakisääteinen aj joissain kunnissa saa jotain siihen päälle...

Vierailija

Tällöin saa sen erotuksen kotihoidontukena. Muuten ei saa mitään.

Sitten kun jää kotihoidontuelle nuoremman kanssa, saa toisesta yli 3v muistaakseni jotain 50e/kk.

Vierailija

Sanki:

Lainaus:

Kyse taisikin olla siitä, saako äitiyspäivärahakaudella yli 3v esikoisesta mitään tukia ja silloin voi siis saada hoitolisää, ei hoitorahaa!

Kyllä, aivan niin ja selvensin molemmat jo aikaisemmin. Eli äitiyslomalla voi saada kotihoidontukea siinä tapauksessa, että äitiyspäiväraha on pienempi kuin laskennallinen kotihoidontuki. Tällöin saa siis sen erotuksen.

Mutta sitten, kun jää hoitovapaalle, saa yli 3v sen n. 50e.

Vierailija

Itsellä neljä lasta ja aina olen saanut isommista jonkin verran hoitolisää. Kela ei sitä tosiaan mainosta. Ensimmäisestä en tiennyt tätä ja kuulin juuri ennen kuin ½v vauvan syntymästä tuli täyteen ja hain siis takautuvasti (myönnetään ½v takautuvasti) ja oli kiva yllätys kun silloin markka-aikana melkein 5000mk pamahti tilille (8kk hoitolisät kerralla). Eli jos tulot pienet hoitolisää voit hakea! Varma tieto =)

Vierailija

jos mamma raha on suurempi kun tuo perus osa niin sillon on mahollista saada kodinhoidon lisä osaa. sen saa aina viakka mammarah olis kuinka suuri mikäli tulot antavat siihen myöten.

Uusimmat

Suosituimmat