Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulupukki päiväkodissa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

On tuo ketju jo niin pitkä, etten jaksa kaikkia lukea ja selainkin hidas, joten pätkäisen.

Jokainen juhlikoon joulua kotonaan kuten haluaa tai olkoon juhlimatta. Joulu kuuluu kuitenkin suomalaiseen kansanperinteeseen. Sitä voi juhlia kristillisin menoin ja perustein tai täysin pakanallisesti tai näitä yhdistellen.

Meillä odotetaan joulun odotusta ja etsitään tonttuja metsistä. Olisi kovin sääli, jos päiväkodissa ei suomalaista kansanperinnettä kunnioitettaisi ja joulu kiellettäisiin.

Lapseni saa joulun alla tonttupuvun, jota käytetään myös päiväkodissa, jos hän haluaa ja tonttu- ja muita joulujuttuja harrastetaan kotona ja joulu-/tonttu/pukkiuskoa vielä 3-vuotiaalla ruokitaan. Varmasti kertoilee näistä myös päiväkodissa. Pitäisikö hoitajien kieltää jutut? Olla osallistumatta lapseni joulunodotusiloon? Tyrmätä lapseni tonttukirja, jonka vie ehkä lelupäivänä päiväkotiin ja lukea vain muiden lasten kirjat?

Ymmärrän, ettei juhlien uskonnollista luonnetta korosteta koulussa tai päiväkodissa. Tosin ei mua haittaisi, vaikka juhlisivat kaikkien uskontojen juhlat. olisihan väriä elämässä ja tulisi näkemystä erilaisiin kulttuureihin jo pienenä. Tietenkään ketään ei pidä pakottaa erilaisiin rituaaleihin osallistumaan, mutta " sivusta seuraaminen" ei ketään tartuta, päinvastoin.

Tässäpä vuodatus " tiukkiksille" : juhlitaan vain kaikki juhlat! Erilaisiin kulttuureihin ja tapoihin tutustuminen ei ketään tartuta. Eiköhän ne arvot kuitenkin kotoa opita.

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Mekin tässä jo vietimme isänpäivää. Ajatuksena minusta äitienpäivä ja isänpäivä ovat ihan mukavia, siis sillä tavalla että ainakin yhtenä päivänä vuodessa sitä saisi olla oikein hemmoteltu. Mutta ainakin meillä on monta äitienpäivää vuodessa, isänpäiviä ehkä vähän vähemmän... ;) Eikä sillä kalenterilla ole mitään merkitystä. Mekin löysimme tässä mukavan lahjan miehelleni ja ostimme sen ja kun hän huomasi sen, hän alkoi heti kärttämään, että milloin sen saa avata. :D Niinpä samana iltana laitoimme takkaan tulta ja istuimme sitten koko perhe siinä takkatulen ääressä ja mies sai avata lahjansa.

Toisaalta sitten taas nuo äitienpäivä ja isänpäivä ärsyttävät minua vähäsen. Siis nimenomaan sillä tavalla, että olisi vain se yksi päivä vuodessa, jolloin tarvitsee muistaa äitiä tai isää. Kun minun mielestäni pitäisi muistaa muutenkin kuin vain yhtenä päivänä vuodessa. Ja esim. äitienpäivänä aika moni äiti taitaa itse laittaa ne kakut ja kahvit ja pitää huolen siitä, että talo on siisti... Tai sitten mies siivoaa merkkipäivän kunniaksi ja vie äidin ulos syömään ettei tämän tarvitse vaivautua laittamaan ruokaa ja siivota jälkiä. Ja se siivoaminenkin on sitten jotain ihmeellistä, näin niin kuin juhlapäivän kunniaksi. Hohhoijakkaa. Mutta siis noin niin kuin periaatteessa se, että jos äiti silloin äitienpäivänä saisi vaikka jonkun oikeasti erikoisen hemmottelun, esim. pääsisi kylpylään kunnolla hoidettavaksi tai muuta sellaista mikä ei ole perheessä kovin tavanomaista, semmoinen on ihan kivaa. ;)

Vierailija

arnica:

Lainaus:

Ettekö juhlista sukulaisvierailuita? Tai hyvien ystävien tapaamista? Mulle noi riittää syyksi juhlia (enkä nyt tarkoita mitään ryyppäjäisiä jne), järjestää juhlavampi illallinen, kohottaa tunnelmaa kynttilöin tai koristein tms.

Miten voidaankin sotkea vieraanvaraisuus ja juhliminen? Menepä joskus arabiperheeseen kylään ja näet kuinka sinua siellä kestitään.. ja se vieraanvaraisuus itse asiassa kumpuaa islamista, joka vaatii osoittamaan vieraanvaraisuutta. Se, että laitetaan herkkuja ja hyvää ruokaa, ei vielä mielestäni tee " juhlaa" , siis että juhlittaisiin jonkun kunniaksi. Nämä ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija

tuhve:

Lainaus:

Ei siis ole ainoastaan osa arabien kulttuuria, eikä liity myös uskontoon. Tämä on siis kulttuurikysymys. Luulen, että myös muualla Afrikassa on tapana tarjota kunnon ruoka vieraille. Tämän takia meillä ei pitkään aikaan käynyt vieraita, koska emme voineet tarjota ruokaa. Nyt mieheni on alistunut siihen, että suomalaisille vieraille tarjoan vain kahvit ja keksit. Muuten meillä ei koskaan kävisi ketään ja kun on raha tiukalla, niin on täytynyt keksiä halvempia tarjoiluja vieraille.

Anteeksi jos tuntui sille, että rajasin tämän vain arabeihin - se oli vain konkreettinen esimerkki. On paljon muitakin.

Meillä on tosiaan tapana, että vieraille tarjotaan kunnon ruoat.. eikä vain kahvia ja pullaa ;) kuten Suomessa aika yleisesti. Ja vieraille yleisesti mieheni kotimaassa tarjotaan arvostettuja ruokalajeja, mutta ajoin takaa juuri sitä ettei tämä tee vierailusta siltikään juhlaa.

Ja olisin myös samaa mieltä siitä, että jos otetaan osaa kaikkiin juhliin ja joka päivä olisi juhlaa, niin kyllähän se juhlan tuntu alkaisia kadota ja juhlasta tulisikin arkea... eikä se tuntuisi enää miltään.

Vierailija

tontuista ja joulupukista saa puhua ja lukea satuja samoin kuin muistakin satuolennoista eikä keneltäkään riistetä lapsenuskoa asioihin, joihin uskovat. Jokainen saisi iloita juhlista, omista ja halutessaan myös muiden. Yritin viestittä siis periaatetta.

(oma lapsenikin syö usein eri ruokaa kuin muut ja toimitan itse osan ruuasta pk:iin. Tosin en näkemyksellisitä, uskonnollisita syistä, mutta tuo mielestäni tässä sivuseikka)

Lapseni saa viedä sekä kirkkoon, että moskeijaan, mutta vaadin, ettei häntä velvoiteta osallistumaan rituaaleihin (tosin saa senkin tehdä, jos haluaa).

Mielestäni äitinä velvollisuuteni on auttaa lasta kasvamaan itsenäiseksi maailmanmenossa pärjääväksi yksilöksi. Eri uskoihin, kulttuureihin ja tapoihin tutustuminen ei lasta vahingoita. Kotona opitut arvot kuitenkin juurtuvat varmasti lapsen mieleen.

Vierailija

Hei, eikö tämä ole jotenkin järjellä käsitettävä asia? Jos joulu ei kuulu jonkun uskontoon niin eihän sitä tarvitse viettää. Miten lie sitten asia Runebergin yms. juttujen kanssa? Kenenkään ei mielestäni ole pakko osallistua mihinkään. Mitään muuta ei elämässä ole pakko tehdä kuin kuolla. Se on sitten sen vähemmistön, joka ei vietä joulua, tehtävä luovia enemmistön, joka joulua viettää, keskuudessa niin että jos tiukkaa linjaa noudattaa niin ei joudukaan ko. asioita kohtaamaan.

Toisaalta sana " jouluvastaisuus" on aika outo. No, ehkä joulunvastustajat ry. perustetaankin lähivuosina kun jäseniä on saatu riittävästi... :)

Joulupukki ei ole alunperin kristillinen hahmo, ja haastaisin myös kristityt vastustamaan nykyistä coca-cola Santaa (Father Christmas, joulupukki, mikä lie...) koska se on nykyään kaupallinen tuote. Lasten ahdistuksen ja traumojen vähentämiseksikin tuo joulupukin poisto markkinoilta olisi hyvä - itseäni pelotti pienenä mennä kauppoihin kun joka paikassa oli se iso, lihava punapukuinen äijä, joka yritti olla hauska.

Toisaalta joulupukki on aika harmiton. Eivät ne tontutkaan varsinaisia perkeleen apulaisia ole. Jouluvalotkaan eivät useimmiten ole täysin mauttomia. Oli Jeesus syntynyt milloin tahansa oikeasti, mielestäni joulu on oivallisessa kohdassa vuotta. On iloista viettää valoisaa jeesuksen syntymäjuhlaa keskellä vuoden pimeintä aikaa.

No, eikö tällainen kinastelu ole hölmöä? Mieluummin vastustettaisiin yhdessä jatkuvaa, koko maailman yli hyökyaalloin käyvää amerikkalaistumista (tarkoitan tässä amerikkalaistumisella kaupallisuutta eli kaikki on myytävissä tai ostettavissa). Miksi esim yllättäin Halloween on ilmestynyt kauppoihin? Kaupathan sen ovat lanseeranneet Suomeen. Onkohan se nykyjumala Mammona joka on kaikkien näiden takana ja joka pyrkii valloittamaan yhä useamman ihmisen elämän eri puolilla maailmaa. (En usko niinkuin jotkut että jossain päin maailmaa ihmiset ovat vielä hyviä, siveitä eivätkä koskaan kiroile tai varasta.)

Jokaisen on pakko jossain määrin aina joustaa, jos asuu maassa jossa valtaväestön uskonto on eri kuin oma. Suomessa mielestäni myös kunnioitetaan hyvin toisia uskontoja. Mitä jos joku kuuluu luonnonuskontoon jossa on sallittua ottaa oppia vain naispuolisilta ihmisiltä? Ja heidän uskontoaan loukkaa punainen väri eivätkä he voi asua kerrostalossa jos heidän alakerrassaan asuu iso perhe? Mihin vedetään vaatimusten raja?

Vierailija

osallistumaan rituaaleihin jne, mutta " sivustaseuraajana" ja halutessaan osallistujana mieluusti sallisin lapselleni tällaisen elämää ja suvaitsevaisuutta rikastuttavan kokemuksen. Haluan myös että lapseni saa iloita ja tunnelmoida oman kulttuurinsa ja kansanperinteensä juhlista ja niiden odotuksesta (meillä odotetaan joulua ja JOULUN ODOTUSTA;)) Uskon, että tällainen avarakatseisuus luo suvaitsevaisuutta ja rikastuttaa lapsen elämää. Kyllä perheen arvot juurtuvat kotona!.

Olisihan muuten päiväkotielämäkin värikästä, kun juhlia riittäisi varmaan joka viikolle..

Vierailija

Hm, vastaisin, että lapset eivät ole yksinkertaisia laumaeläimiä, vaikka joskus niin käyttäytyvätkin ;)

Jehovantodistajaystäväni tyytyväisenä askarteli aina muuta päiväkodissa ja koulussa (huom, tämä jo n. vuodesta 1980), ei osallistunut mihinkään äitienpäiväjuttuihin tmv. Itseasiassa hän kovasti ihmetteli kristittyjen intoa esim. joulun juhlintaan. Hänestä se oli " paha juttu" . (Juu, keskustelimme paljon jo ala-asteella uskonnoista hänen kanssaan.) Niin, eikä hän arkaillut sanoa sitä pienemmässä ryhmässä, vaan oli ihan vahva (lapsen)uskossaan. Osasi myös poistua paikalta tarvittaessa, jne. Ja täytyy sanoa, että minä lapsena kadehdin häntä, kun hänen ei tarvinnut rukoilla ruokarukousta!

Vierailija

Ei siis ole ainoastaan osa arabien kulttuuria, eikä liity myös uskontoon. Tämä on siis kulttuurikysymys. Luulen, että myös muualla Afrikassa on tapana tarjota kunnon ruoka vieraille. Tämän takia meillä ei pitkään aikaan käynyt vieraita, koska emme voineet tarjota ruokaa. Nyt mieheni on alistunut siihen, että suomalaisille vieraille tarjoan vain kahvit ja keksit. Muuten meillä ei koskaan kävisi ketään ja kun on raha tiukalla, niin on täytynyt keksiä halvempia tarjoiluja vieraille.

Vierailija

Ettekö juhlista sukulaisvierailuita? Tai hyvien ystävien tapaamista? Mulle noi riittää syyksi juhlia (enkä nyt tarkoita mitään ryyppäjäisiä jne), järjestää juhlavampi illallinen, kohottaa tunnelmaa kynttilöin tai koristein tms.

Vierailija

Hänen kotimaassaan, kun ramadan päättyy, saattavat muslimit antaa lihaa myös ei-muslimeille. Sielläkin löytyy joitain tiukkapipoisia ihmisiä, jotka eivät ota sitä vastaan, koska he eivät ole muslimeita, eivätkä vietä muslimien juhliakaan. Toiset ihmiset taas syövät lihaa aivan hyvällä omallatunnolla.

Kyllä siis selainen juhlien yhdistäminenkin onnistuu niiltä ihmisiltä, jotka sitä oikeasti haluavat.

Vierailija

Bombus:

Lainaus:

Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos perheen uskonto kieltää esim. synttäreiden viettämisen ja nakkien syömisen ja heistä toisin toimiminen olisi ehdottoman väärin, vanhemmilla on täysi oikeus pitää kiinni kannastaan. Totta, takuulla se on varmasti joskus lapselle rankkaa ja päiväkodin henkilökunta joutuu hankaliin tilanteisiin.

Tämä nyt on niitä asioita, jotka lapsen vaan pitää oppia kestämään. Toki se vaatii sitä että vanhemmat lapselle selittävät miksi niin on. Pienemmässä mittakaavassa olen saanut selittää pojalle että meillä ei ei leikitä pyssyleikkejä, koska ne ei meidän mielestä ole lapsille sopivia. Mutta hankala sitä on perustella, miksi serkku saa leikkiä kotonaan pyssyillä. Ruokarajoituksia taas on monelaisia ja monesta syystä. Itsellä ainakin on kokemusta siitä, ettei laitoskeittiöt panosta erityisruokavalioihin... pitäisi kyllä. 9 vuotta samaa salaattia tuli jo korvista ulos.

Bombus:

Lainaus:

Ideaalitilannehan olisi se, että aina pystyttäisiin järjestämään sitä muuta touhua aktiivisen toiminnan ajaksi. Esim. juuri siten, että kun muut lapset askartelevat joulukoristeita, muslimit ja jehovantodistajat (ja muut joulua viettämättömät) piirtelisivät sitten jotain muuta. Ei kai se kuitenkaan haittaa, jos ollaan samassa tilassa kuin ne, jotka piirtelevät tonttuja?

Ja vielä tuli mieleeni, että kannattanee välttää nillittämistä. Puolin ja toisin tietysti!

Vierailija

on valtauskonnoltaan Ev.lut niin onko teillä päämääränä sitten käännyttää koko Suomen kansa muslimeiksi ... :) Niin avoimeen ja suvaitsevaiseen uskontoonne, jossa naista todella " kunnioitetaan (????)

Vierailija

Mitäs uskonnonvapautta se sitten on että nämä jotka eivät vietä joulua, käy kirkossa jne, vaativat että muutkaan eivät saa? Se vie vapauden niiltä jotka haluavat.Ei se ole mikään ratkaisu että juhlista viedäään pukki ja jouluevankeliumi.Vaan pitäisi järjestää vaihtoehto.Näin kukin saa sen mitä haluaa.

Yhtälailla minä voin sitten mennä toiseen maahan ja vaatia että asiat tehdään niinkun minä haluan ja minun uskontoni opettaa.Saan olla kirkossa polvet ja olkapäät paljaana, peittäminen loukkaaa minun vakaumistani.Ei taatusti onnistuisi, miksi sitten täällä pitäisi suostua muslimien yms vaatimuksiin? Olen valitettavasti nähnyt päiväkodissa mitä mielipahaa se voi tuoda lapselle kun ei saa olla toisten mukana.Ei siinä ole mukavaa itelläkään kun muut viettävät synttäreitä, joulua jne...ja yksi otetaan aina erilleen. Ja saa muuta ruokaa kun toiset.

Lapset eivät ymmärrä uskontonsa sääntöjä vaan ovat avoimia kaikelle.

Mitä vastaat itkevälle lapselle kun tämä selittää että hänkin tykkäisi nakeista joita muut saavat ja hän jotain vetistä kanankoipea?

Vierailija

miten toimivat, jos lapseni vie mukanaan tonttukirjan ja muiden lasten kirjat luetaan, jääkö lapseni ilolla mukaan ottama kirja lukematta. Tai toisin päin. Kuinka käy, jos toinen lapsi tuo kirjan tai esineen, joka liittyy hänen kulttuurinsa juhlatapoihin, kuinka toimivat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat