Omega-3 ja raskaus

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Saako raskaana oleva syödä tuollaisia Omega-3 -rasvahappokapseleita?

Kommentit (5)

Vierailija

Luin juuri artikkelin kaupunkimme paikallislehdestä, että kalaöljyn (omega 3) syöminen raskausaikana nostaa lapsen älykkyysosamäärää selkeästi. Asiasta oli tehty tieteellinen tutkimus (muistakseni Ruotsissa). Täytyy lukea artikkeli uudelleen. Muutenkin kalaöljyn on tutkittu vaikuttavan aivojen välittäjäaineisiin esim. masesennuskeen auttavasti.

Vierailija

Joissain tutkimuksissa on esitetty, että omega-3:sten syöminen raskauden aikana voisi mahdollisesti vähentää lapsen riskiä saada allergioita. Joten on tullut kapseleita syötyä. Jossain vaiheessa kapselit alkoivat närästää, auttoi, kun aloin ottaa ne illalla juuri ennen nukkumaan menemistä.

Kannattaa tosiaan tarkkaan katsoa, ettei kalaöljyn lisäksi ole muita vitamiineja. Itse oon tykännyt ainakin apteekista saatavista Omega-3 forte kapseleista, koska niitä tarvitsee ottaa vain yksi päivässä (ovat tosin aika isoja, mutta ainakin mulla menee hyvin alas) ja ne sisältävät sopivassa suhteessa EPAa ja DHAta.

Mia79 ja masumöyrijät rv 32+1

Vierailija

Että jossain oli myös juttua siitä, että naisten aivot kutistuvat raskauden aikana ja että omega-3 valmisteet vähentäisivät tätä kutistumista... :D

Vierailija

Se olikin Norjalainen tutkimus, löysin netistä lisätietoa.

Raskauden aikana nautittu kalaöljy nostaa kehittävän lapsen älykkyysosamäärää niin, että 4-vuotiaana se on keskimäärin 106,4 eli 4,1 pistettä normaalia korkeampi. Hämmästyttävästä norjalaistutkimuksesta kertoi Oslon yliopiston professori Christian Drevon.

Kalaöljyn omega-3-rasvahapot vaikuttavat suotuisasti lapsen aivoihin jo sikiökautena ¿ jos vain äiti ymmärtää ottaa niitä ravintolisänä. Erityisesti kalaöljyn edut tulevat esille raskauden viimeisellä kolmanneksella, jolloin sikiön keskushermosto kehittyy kovaa vauhtia. Sikiön aivot tarvitsevat runsaasti omega-3-rasvahappoja, ja niitä hän saa vain äidiltään napaveren kautta. Äidin ruokavalio siis vaikuttaa lapsen hermoston kehitykseen. Kalaöljyä nauttineen äidin lapsi on koulussakin rauhallinen, korostaa Drevon.

http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/051005_01.html

Vierailija

syömään omega-3 tabletteja. Siis pelkkää rasvahappoa sisältäviä, joissain on lisättyjä vitamiineja mm. A-vitamiinia. Kannattaa katsoa tuoteseloste.

Minulla syynä tähän ravintoterapeutin kehotuksen oli ainakin se, etten pysty kalaa syömään ja muualta tuota omega-3 on vaikeaa saada.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat