r-kirjaimen oppiminen

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minkä ikäisinä lapsenne ovat oppineet sanomaan r-kirjaimen? Missä iässä puheterapia on katsottu tarpeelliseksi.

Kommentit (15)

Vierailija

noin vuoden ikäisenä ja silloin päräytteli ärrän oikein hienosti. Nyt jostain syystä r-kirjain on unohtunut. Pojalla on ikää 2 v 8 kk. Olen itse aikoinani käynyt päiväkodissa puheopetuksessa noin 4-5 vuotiaana ärrävian vuoksi.

Vierailija

Oppi r-kirjaimen sanomaan hokemalla koripallo sanaa 1v11kk ikäisenä ja sen jälkeen onkin sanonu koko ajan ärrän. Poika alkoi muutenkin puhua ajoissa, ekat sanat tuli 8kk ikäisenä ja nyt ei ole hetkeäkään hiljaa ;) pikkuveli on 1v5kk ja sanoo ainakin 30 sanaa eli taitaa tulla puheessa veljeensä.

-Anu ja pojat 4v, 1v5kk sekä masukki rv34

Vierailija

Itse menin ärräkouluun ennen kouluunmenoa. Ikää taisi olla 5 tai 6! Ikuisesti muistan mm lorun: " Karhukopla yrittää ryöstää rikkaan roopen rakkaat rahat" mukavat muistot..

Vierailija

minkäs teet, tiedän monta lasta jotka ei ees osaa -r-, vaikka on jo koulussa, Mutta oppineet sen jo esim 2-luokalla.

Ei sitä mihinkään kansiin kirjoitettu,että se pitäisi 5v osata..

Vierailija

puheterpia alkoi Mm.-R -kirjaimen takia nytten kesällä.nyt seuraava käynti vasta kun täyttää 5vuotta! On muitakin äännevikoja,ei vain-r, lisäksi 2 muutakin..

Eikä edelleen osaa R-kirjainTA,harmi kyllä, kait se sen toivon mukaan joskus oppii, ja jos ei niin kaiken kanssa oppii elämään!

Vierailija

Meidän tyttö on nyt 2,5 vuotta ja joskus r-kirjain tulee ihan hienosta ja joskus taas ei niin hienosti. Kaikki vierasperäiset äänteetkin on vielä vaikeita esim. delfiini on lehviini. Itselläni tuo r-kirjain tuotti vaikeuksia, mutta puheopetukseen minut laitettiin vasta ekaluokalla koulussa, mutta se oli silloin joskus 70-luvulla, että nykyään varmaan tehdään erilailla.

Vierailija

Joten R-vikaa tuskin siellä on tiedossa.

Isommat meillä oppivat ärrän tyttö 4v ja poika 6v.

Itse kävin puheopetuksessa alaluokilla R-, S- ja L-vian vuoksi. Kieli oli flegmaattinen joten se jäi herkästi alas. Taitaa olla mullakin se kielen jänne tiukka mutta siihen aikaan taidettiin suosia kielivoimistelua leikkauksen sijaan.

Joskus pojat kiusasivat vähän ekalla luokalla ja hokivat, että " sano sun nimi" siinä kun on tietenkin kaikki noi kirjaimet mutta en mä omasta mielestäni siitä mitenkään kärsinyt. Totesin pojille vaan, että " en vaamatti tano titä" . :-)

Kieli notkistui jumppaamalla ja puheopetus loppui muuton vuoksi 11-vuotiaana. Luulin sen jälkeen aina että mulla on vieläkin S- ja L-vika. Kävin kuitenkin kielentarkistuksessa yliopisto-opintojen aloituksen yhteydessä (koska luin kieliä) ja siellä selvisi, ettei mulla ole minkääntasoista S- tai L-vikaa.

Oman kokemuksen pohjalta sanoisin, ettei kannata stressata niin kamalasti noista puhevioista, jos puheopetusta on koulun aloittamisen yhteydessä tarjolla ja jos lapsen puheesta saa kohtalaisen hyvin selvää. Tietenkin jos vaikka kielen jänne on tosi tiukka niin tottakai se on hyvä operoida mahdollisimman aikaisin.

Vierailija

Meillä tuttavapiirissä ja lasten kerhokavereita seuranneena tuntuu että muutama aikainen oppii r-kirjaimen 3v pintaan, sitten normaalia on että se opitaan 4v pintaan, mutta todella moni tuntemani 5v ei osaa vielä r sanoa. Eli ei tunnu olevan mitenkään harvinaista ettei sitä osata vielä kunnolla 5v, jolloin se pitäisi jo osata. Eli aika eri lailla meidän lähiympäristössä r-kirjain on opittu, kun mitä saamistasi vastauksista ajattelisi.

Vierailija

päiväkodissa olivat sitä mieltä että on ihan normaalia. En ole edes ihmetellyt asiaa, kun en itsekään sen ikäisenä osannut R:ää. Kävin 6-vuotiaana jonkin aikaa puheterapeutilla, ja niillä harjoituksilla opetin R:n myös pikkusiskolleni (tai ehkä oppi opetuksestani huolimatta ;-) Nyt en enää harjoituksia muista, löytyiskö netistä tms?

Vierailija

Tämä varmaan tosi yksilöllistä miten oppii.

Harjoiteltiin vähän D-kirjaimen kautta ja sitten päristeltiin muuten vaan niin sieltä se oikea äänne löytyi.. En mitenkään kamalan aktiivisesti opettanut, mutta tyttö innostui sitten itse aina harjoittelemaan.

Vierailija

Itse pyysin puheterapeutilta ohjeita, ettei ainakaan väärin opetettaisi. Tyttö 3-v. 5-vuotiaalta pitäisi jo r tulla. Poikamme oppi ihan pienenä, tarkkaa ikää en muista.

Tyttö sanoo koila, lusetti kilja jne...

myös L, N ja D joskus " laiskoja"

Opettelussa on tärkeää se, ettei lasta opeteta väkisin, väsyneenä eikä pitkää aikaa kerrallaan.

Ja tosiaan D-äännettä eikä esim ärräloruja ensimmäisenä!

Kitalakeen voi koittaa sormella, missä sen kielen tulisi olla.

Saatiin erilaisia pelejä, joiden avulla voi harjoitella. Vielä ei olla montaa kertaa tehty harjoituksia, ei ole mitään hätää vielä kolmevuotiaalla!

Dan dan dan, din din din, dun dun dun

d kirjain ärrän tilalle esim dusetti, kidja, daha, kidkko, koida jne

Muista, ettei saa ottaa liian vakavasti, mutta voithan kysäistä neuvolasta, tai suoraa puheterapeutilta. Jonot on pitkät!

Meille sanottiin, että jos nyt pannaan jonoon, terapia alkaa 5-vuotiaana

Vierailija

Tutuilla on neuvolassa/päiväkodissa huolestuttu jollei 5v osaa. Silti usein moni oppii tämän jälkeenkin ilman että on kovin myöhäinen.

Vierailija

Mun pojat oppivat r-kirjaimen vasta n. 5-6-vuotiaina kun tiukat kielijänteet katkaistiin heiltä. Varmista ihmeessä neuvolassa tai hammashoitolassa lapsesi kielijänne jos olet huolissasi r-kirjaimesta!

Tansku

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat