Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uutta viikkoa 43 ~LOKALAHJAT~

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Huh, miten se aika rientää. Lauantaina meidän pikkuinen on jo kuukauden vanha :) Tänään hän ottikin normaalista poiketen aamutorkut sisällä, joten vein hänet vasta äskettäin ulkoilemaan ja nukkumaan.

ANNU -mulla myös painoa jäljellä se viisi kiloa, jos vertaa ekaan neuvolakäyntiin. Toivoisin kyllä, että siitä vielä pari-kolme hukkuisi, eli tavoitteena on 7 kilon pudotus ja aikaa olen itselleni antanut puoli vuotta! Enkä tosiaan aio laihduttaa, vaan veikkaan sen putoavan itsestään imetyksen ja lisätyn liikunnan vuoksi. Näytä vaan terkalle pitkää nenää! :) Iltasyöminen on meilläkin ihan loputonta. Päivällä ja yöllä lypsän n. 4 desiä ylimääräistä, mutta iltaisin vauva viihtyy tissillä tuntitolkulla.

Mitäs te muut? Olisko kellään vinkkiä pulauttelun vähentämiseen ja kurjan hikkaamisen estämiseen? Mulla ovat kyllä kaikki kolme pulautelleet ja oon kokeillu vaik mitä.. hikka on uusi juttu, selvästi pieni kärsii siitä eikä oikein auta kun taas imettää vähäsen.

Nyt alan siistiä kotia vieraita ajatellen. Ihanaa vauva-aikaa ystävät!

Äiti kolmelle ja poika reilu 3 viikkoa

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Meillä ollaan huomenna jo 2 viikon ikäisiä ....Miten se aika rientääkin???!!!

Imetys on ollut siis hankalaa ja iseäni ottaa aivoon,kun olin niin kuvitellut että kaikki sujuu mallikkaasti kuten edelliselläkin kerralla mutta kai se riippuu myös lapsesta eikä vaan äidista :)

Noh nyt ollaan sitte imetys maratonia harrastettu ja on sillain tuloksia että vauva ei enään hamua heti rinnalle vaan jaksaa olla hereilläkin jo 2 tuntia putkeen!Nyt odotan maanantaita jotta pääsisi neuvolaan punnitukseen ja näkisi joko saisi lisämaidot jättää pois.

Rinnat ovaat mullakin arat mutta se kai johtuu siitäkin että meidän neiti alkaa tankaa tunnissa noin 2-3 kertaa ja näin ilta viidestä yhdeksään.

Ja mulla myös nipistelee ja vihloo välillä mutta luulen että se johtuu siitä että typyllä on kova imuote ja jos se on vähäkin väärä niin kyllä sattuu!

Mutta eiköhän se muuttuu kun rinnat tottuu imetykseen.

Mites teillä muilla muuten vauvat tykkää olla alastomana tai vaatteiden vaihdosta?Meillä huutaa kuin syötävä.....ei siis pidä ollenkaan.

Vaikka vaan vaippa vaihdetais ....pyllyn pesu on ainos asia mikä on ihan ok.

Muuten kun on vaatteet päällä niin antaa käsittellä iseään ihan miten vaan.Eikä mitään huutoa.Meillä edelliset lapset eivät ollut niin herkkiä:)

Mutta voikaa hyviin ja vauvantuoksua kaikille....meillä alkaa imetys tuokio!

PS:mites ne d vitamiinin tipat ...kaksi viikoisena ne piti aloitaa mutta tuleekohan niistä massu vaivoja?Ja syötteko itse d vitamiiniä?tai omega ...?

Vierailija

Ilmoittaudunpa minäkin mukaan vauvapuolelle. Eli meidän pikkumies on tänään 10 pv vanha, kotona ollaan viikon verran vauva-arkea opeteltu. Nimittäin opetteluksi se on mennyt kun edellisestä on yli kuusi vuotta aikaa.

Imetys on käynnistynyt ihan mukavasti, paitsi se kipu joka imetystä aloitettaessa on hirveää. Nyt on kuitenkin jo siinä mallissaan että muutamat sekunnit alussa tekee todella kipeää, kunnes ei enää juuri tunnu. Eli jos joku on vielä siinä vaiheessa että koskee melkein kokoajan, lohdutukseksi: se helpottaa pikkuhiljaa! Maitoa riittää pulautteluun saakka, mun lapset on kaikki olleet aika kovia pulauttelemaan.

Yöt menee siten että syönnit on aikas usein vielä, välillä tuntuu että useammin kuin päivällä. Eka unipätkä on 3-4 h ja sitten 1,5-2 tunnin välein tankkaa aamuun saakka. Päivällä vielä nukkuu vauveli aikas paljon. Pari kertaan on tunnin verran hereillä plus tietty syöntiajat.

Napatynkä alkaa irrota, hui kun se on pahan näköinen ensin ennenkuin pohja kuivuu. Meillä se musta osa on vielä toiselta puolelta kiinni.

Ensi tiistaina tulee meille ekan kerran th kattomaan tänne kotiin, sitten kai alkaa neuvolassa käynnit. En ole vielä aikoja varaillut, kait sitten kun kotikäynti on tehty pitää ruveta soittelemaan.

Omasta toipumisesta: mulla repesi väliliha synnytyksessä 3-4 asteisesti. Sitä nyt jännitän, kuinka tuo tulee vaikuttamaan jatkossa, nyt ei haava ole enää kipeä, tikitkin ovat vissiin alkaneet sulaa. Mutta lueskelin tuolta synnytyspuolelta aikas kauheita kertomuksia ko asiasta ja aloin kyllä pelkäämään ja jopa suremaan, millaista elämää sen haavan johdosta mulla tulee olemaan. Eivät sairaalassa oikeastaan kertoneet asiasta mitään, enkä osannut kyselläkään. Jospa th osais jotain kertoilla. Onko kellään kokemusta tän asteisista repeämistä ja jotain kannustavaa kokemusta sen paranemisesta. Nasuli kun mainitsit että baby blues alkaa helpottaa, niin se varmaan vaikuttaa mulla vielä kun surettaa tuo alapään kohtalo.

Mutta onneksi on tuo ihana tuhisija, joka kyllä palkitsee joka päivä. Mukavia päiviä - ja öitä- vauvojen ja muun perheen kanssa, toivottelee Päippy kera poitsun

Vierailija

Rintakumi on meillä käytösssä ihan siksi kun nänninpäät aukesi melkeinpä heti. Nyt jo paremmat, mutta kuites vielä arat. Hyvin imuuttelee, ilmankin kyllä alkaa pärjää.

Ulos ei mekään vielä ole menty, ootellaan vielä että vahvistuu tää kaveri:) Ja samalla että ilmat lauhtuis hieman.

Vierailija

Tosiaan aika rientää!Meidän poika on tänään tasan kuukauden ikäinen!

Aamupäivä oltiin ulkoilemassa ja unet jatkuu poitsulla edelleen:)

Pitäis varmaan itekin mennä hiukka lepäilemään...yöllä valvottiin jonkun verran kun eilen poitsu nukku koko päivän(syömisiä ja vaipan vaihtoja lukuunottamatta).

Meilläkin on alkanu puklailut,välillä tulee tosi runsaastikin.Ja hikka on ressukalla tosi usein!

Vatsanväänteet vaivaa edelleen,ilmaa masussa reilusti.Ja d-vitamiinitipat selvästi pahentaa oireita.

Muuten on kyllä kaikki mennyt hyvin!

Mullahan tuli pitkän ponnistusvaiheen takia virtsarakon laskeuma,sitä nyt jumppailemalla koetan saada kuntoon.Toipumisaika 3-6 kk että pitkään saa siitä vielä varmaan kuitenkin kärsiä.

Muuten on äitikin jo hyvässä kunnossa.

Maitoa on tullut koko ajan runsaasti,hyvin poitsu kasvaa.Seuraavan kerran neuvola ens maanantaina.

No mutta nyt menen lepäämään kun vielä kerkeen:)

Vierailija

Olipa yllätys löytää " tuttuja" täältä. Mukavaa, jos saa tätä kautta hiukan vinkkejä helpompaan ja sujuvampaan vauva-arkeen!

Meillä tyttö tänään tasan kuukauden. Syntyi siis reilu kolme viikkoa etuajassa ja sairaalassa kului meiltä yhteensä 1,5 viikkoa (sokeriarvo alhaalla ensin ja sitten kelt.). Nyt alkaa pikku hiljaa ymmärtämään, että tässä sitä sitten ollaan oikeesti perhe;) Ihanaa, mutta niin vastuullista.

Koska tyttö oli syntyessään aika pieni 2675g, niin se tuo tietysti lisähuoltä äidille. Täällä aiemmin puhuttiinkin kasvamisesta ja maidon riittävyydestä. Meillä päädyttiin lopulta siihen, että teemme syöttöpunnituksia. Näin voimme varmistaa, että pikkuinen saa tarpeeksi rinnasta. Meillä on siis vaaka käytössä. Mielestäni se on nyt ainakin aluksi ihan tarpeellinen vaikka vähennämme sen käyttöä, kun painoa on tullut.

ANDROMEEDA: Meillä neiti menetti syntymäpainostaan yli 10% ja myös sen vuoksi olimme sairaalassa tavallista kauemmin. Hän ei myöskään ollut saanut syntymäpainoaan takasin 2vk:n ikään mennessä. Kuitenkin 3vk:n ikäisenä oli syntymäpaino ylitetty 200 grammalla eli hyvin se paino sitten lopulta lähti nousuun:) Ei siis syytä huoleen, mutta suosittelen oman mielenrauhan vuoksi punnitsemista vaikka kerran päivässä. Neuvolasta voi esim. pyytää vaakaa lainaan.

PULLERONAH: Sinulla on myös pieni vauva. Miten teillä on imemisen kanssa? Itse joudun vielä käyttämään rintakumia, mutta yritän päästä siitä eroon pikimiten. Tiedätkö minkä verran syö / päivä?

Meillä on nyt mennyt siinä 520-540ml päivässä, mutta sais mennä enemmänkin. Olen jostain lukenut, että viidesosa painosta olis sopiva ruokamäärä. Kuinka usein vauvanne syövät? Meillä mennään aika lailla keskolan rytmissä eli vauva herää syömään 3-4 tunnin välein ja syö nykyisin 7 kertaa päivässä. Sais kyllä syöda illalla yhden extran kerran. Pitäiskö mun herättää hänet iltaisin tankkaamaan?

Vaipanvaihdosta sen verran, että vaihdatteko ennen syöttämistä vaipat vai jälkeen? Itse vaihdan usein ennen, mutta nykyisin vauva on ollut niin hiilenä jo siinä, että on ollut pakko antaa ensin rintaa. Toisaalta usein paukutteleekin siinä, kun syö...heh!

Vielä ei olla paljoa ulkoiltu, kun täällä myös nuhaa...tylsää! Sanoivat sairaalassa ja neuvolassa 3kg:n rajan ulkoiluun eli nyt kun se on saavutettu, niin tuli nuha. No, jos lauantaina sitten, kun on luvattu lämmintä. Oletteko aloittaneet ulkoilun ensin 15min ja siitä sitten pidentäneet, vai miten? Mitä vauvalle päälle vaunuihin? Tietysti, kun on pieni vauva, niin ei pidä niin hyvin lämpöä ja hukkuu 62cm:n toppahaalariin! Kertokaapa mulle, mitä olette pukeneet vauvalle ulos !

Mukavia päiviä kääröjen parissa! Koitetaan jaksaa!

Pansu ja pikkanen 1kk

Vierailija

Vauvalle ei mitään ihmeitä, syö ja nukkuu edelleen 90% vuorokaudesta...

Esikoisen kanssa käytiin tänään sairaalassa allergiaepäilyn takia. Oireet (yskä, nuha, limaisuus) tosin ovat loppuneet runsas viikko sitten, eikä tuosta käynnistä kyllä jäänyt käteen juuri muuta kuin uudet mitat (ikää 1v 3kk: 11kg 740g ja 80,3cm)... Verikokeista selvisi sen verran, että pneumokokki kokeessa oli ollut jotain pientä, mutta kun kerran oireita ei ole, ei antibioottejakaan tarvittu, infektio kun on ilmeisesti parantunut itsestään. Kehottivat sitten tulemaan uudelleen, jos pitkittynyttä yskää tms. alkaa taas olla.

Eipä tälläkertaa muuta, lähden päiväkahvin keittoon, kun esikoinenkin nukahti päiväunille!

Mami ja nukkuvat pojat

Vierailija

Meillä yhä syötetään parin tunnin välein. Keltaisuus alkaa hävitä ja pikkuhiljaa jaksaa heräillä itsekin syömään ja pysyä hereillä syötön ajan... 500 g on nyt tullut lisää 2,5 viikossa syntymäpainoon + alun painonlasku ja sen kurominen takaisin. Ilmavaivoja on myös kovasti, mutta ne pysyy kurissa vielä ihan röyhtäytyksillä ja ruokavaliollani ja äiti ja isi vielä järjissään... ;)

Baby bluesia täälläkin, ja pahaksi tekee, kun stressaan tuota syömis-kasvamisasiaa, joka tosin nyt on ihan ok mallilla jo, ja toisekseen, eräs rakas lähisukulaiseni kuoli muutama päivä sitten, ja sitä itken joka välissä. Hautajaiset on sitten samaan aikaan kun olisi ollut tarkoitus alkaa kutsua ihmisiä meille kylään vauvaa katsomaan. :( Mutta sellaista tämä elämä on, vanhat kuolee ja uusia syntyy... Ja koskaan ei ole hyvä hetki, jos joku kuolee.

Vierailija

Eipä tänne koneelle pääse kovin usein käymään, kun mies tekee etätöitä kotona ja on siis päivät koneen ääressä... Nyt lähti työreissuun ja vauva nukkuu (toivottavasti vielä hetken) niin ehdin koneelle.

Ihosta: Meillä oli myös tuota " hilseilyä" ja Ceridal-öljy auttoi tosi hyvin siihen.

Äitikolmelle taisi kysellä hikasta. Meillä poika hikkailee myös todella paljon, teki sitä jo mahassa. Siihen kuulemma saattaa auttaa, jos antaa vähän maitoa. Meillä siitä ei kuitenkaan ole apua, ja hikka loppuu itsekseen hetken kuluttua. Itsestä se thikkaaminen untuu kurjalle, muttei poikaa näytä häiritsevän.

Oletteko pumppaileet maitoa varastoon ihan " varmuuden vuoksi" . Siis vaikka maidontuotanto ei olisikaan mitenkään hillitöntä...? Mulla maitoa kyllä riittää ja toinen heruu aina kun toisesta syöttää, mutta en ole vielä pumppaillut ollenkaan. Kannattaisiko se? Ja miten pitkään pumpattu maito säilyy jääkaapissa?

m.elli ja poika 3,5 vkoa

Vierailija

Aika harvoin jaksaa näköjään pinoutua, vaikka päivittäin viestit lukeekin.

Hikasta on ollut puhetta ja ihon hilseilystä...

Meillä hikataan aika usein (mahassa jo) eikä siihen tunnu auttavan mikään muu kun rintaa lisää.

Ja hilseilystä sanottiin vaan, että on hyvin normaalia eikä hirveesti tartte öljyillä tms. Minä öljysin pahimmassa vaiheessa muutaman kerran ja nyt on ihan siisti iho kauttaaltaan. (Tyttö 2vkoa 5pvää)

Meillä Disflatyl-tipat auttoivat selvästi ilmavaivoihin. Iltahuutoihin näyttää auttavan vaan rinta ja aiemmin (kun ei tippoja vielä käytetty=niitä ei mistään saanut) kun antoi rintaa usein niin vaivat vaan yltyivät - luonnollista kai sekin. Nyt siis voin hyvillä mielin tyydyttää tytön nälän vaikka 4x/tunti rinnalla (tutti ei kelpaa tällekään tapaukselle) ja huutelut pysyy suht pieninä =)

Mitään rytmiä ei tunnu löytyvän...tai no, jos jotain pitää hakea niin aika säännön mukaisesti hän menee illalla pidemmällä unipätkälleen 22-23 ja herää aamulla noin 9 aikoihin syöden tuossa välissä 2 kertaa. Se toinen syöttökerta venyy aina 1-1½h pitkäksi, ei malta jäädä enää sänkyynsä. Aamu-unille mennään noin 10 ulos ja heräillään noin 11. Siitä sit taas unille 12.30, mut ne jää aina vaan puolituntisex ja vasta noin 14 rauhoittuu kunnolla nukkumaan noin 3 tunnin unet (nyt pitäisikin mennä jo härkkimään hereille). Ilta sit syödään enemmän ja vähemmän tiiviisti.

Miten teillä kakataan? Onko aina kakka vaipassa?

Meil alkuun oli joka vaipassa, nyt enää noin 2x/pvä! Kiva, ettei tartte joka yö vaihtaa vaippaa.

Onko kenenkään pienokaisella flunssaa ilmassa?

Meidän raasu rohisee eikä se valitettavasti ole maitorohinoita vaan ihan vihreää räkää! Nenäfriidaa käytän tehokkaasti ja näin hän on saanut nukutuksi/syödyksi ihan ok. Kuumetta nyt onneksi ei sentään ole (sehän taitaisi tietää sairaalareissua) ja ihan virkeältäkin vaikuttaa.

Jälkivuoto täällä jatkuu...en tiedä pitäisikö huolestua, kun synnytyksessä vuoto oli tosi vähäistä (200ml) ja tikkejä vaan kolme aika ylös. Mielestäni vuodan aika paljon vielä ja jotenkin haiseekin pahalle - ainakin omaan nenään. Kohtutulehduksesta joku kysyi, minuakin kiinnostaa oireet!

Hauskaa illan jatkoa ja vauvantuoksuisia hetkiä toivotellen Mutu ja tytär 19vrk

Vierailija

Täälläkin on kovasti vauva-arkea aloiteltu. Työstähän tämä käy.. ;) Pitäs kai ite ottaa yhteyttä lastenneuvolaan kun en tiedä ottaako ne vai mitenkä..

Raskaus on ollu minulla kyllä tehokkain laihdutuskuuri ikinä. Odotusaikana paino tippui parilla kilolla, ja nyt on eka neuvolakäyntiin verrattuna pudonnut lähemmäs 10kg elikkä kohta samat mitat on kuin viime vuonna ennen kuin aloin odottamaan raskautta joka keskeytyi.

Maitoa tulee liikaa, pumppailla saa joka päivä, mutta on se mukava että mies hoitaa yhden yösyötöistä antamalla pullosta tissimaitoa että minäkin saan levähtää.. :o) Tuntuu että herään joka ikiseen ääneen jonka tyttö päästää, vaikka olisikin unessa. Stressaavaa, ja monesti syöttämisen alottamisesta siihen että nukkuu uudestaan, menee reilu tunti.

Täälläkin pulautellaan, ja paljon. Vaikka pumppaisin ennen syöttöä, vauvaparka on aina suu täynnä maitoa, että pursuaa ylikkin, vaatteet ja liinatkin meinaa aina sotkeutua siinä samalla. Mullakun tulee siis suihkuamalla maitoa..

Antibioottikuuri autto kuitenki, eikä enään rinnat oo kipiät ja kuumat.

Meillä ei suostu tyty nukkumaan pinniksessä, eikä ä-pakkauksen laatikossa. Kaikista parhaiten nukahtaa aina sitteriin (sellaseen vanhempaan turvakaukaloon, tulee ihan hyvä asento nukkumiseen) ja sitteri täytyy aina kiikuttaa sitten pinnikseen,että uni maistuisi.

Joku kehotti lämmittämään kauratyynyllä pedin ennen vauvan sinne laittoa, täytyy kokeilla ens yönä joskos se uni sitten maittais paremmin..

Mutta nyt joku alkoi karjumaan että olis ruoka-aika, viikonjatkot kaikille :o)

Henna plus tyty 1vk 1pvä

Vierailija

Pulpahdin tänne vauvapuolelle minäkin! Mukava havaita täällä vanhastaan tuttuja niccejä. Ja ajatella, että joillain teistä on jo kuukauden ikäisiä vaaveja - juuri äskenhän sitä oltiin vielä tuolla odotuspuolen pinoissa, ja se meidän kuukausi, lokakuu, on vielä meneillään.

Minun poikavaavini on nyt 6pv vanha, syntyi rv 39+3. Meillä vallitsee suorastaan juhlatunnelma, kun kärsimättömästi odotettu pikkukakkonen on nyt vihdoin täällä. Vauva-arki tuntuu sujuvan nyt rennommin kuin esikoisen kanssa, ollaan tietysti kokeneempia, mutta tämä vauvakin tuntuu olevan jotenkin lauhkeampi pakkaus kuin sisarensa. Vaikka ikää on noinkin vähän, jonkinlainen päivärytmi näyttäisi jo löytyneen. - Tosin mistäpä sitä tietää, miten jatkossa menee :)

t. IdaA

Vierailija

Tulin tuolta Syyskuisista vierailemaan tänne. Monesti tätä teidänkin pinoa lueskelen kun täällä on monet samoissa vaiheissa kuin minä, meidän tyttö syntyi niin loppukuusta eli 27.9..

Joku puhui kipeistä nänneistä imetyksen alkuvaiheessa, minulla oli myös todella arkana ja laitoinkin joka välissä Bepanthen rasvaa (laitan usein vieläkin) ja jostain täältä luin vinkin että kun laittaa kaalinlehtiä rintsikoihin niin auttaa, tätä kokeilin kun tuskat olivat kovimmillaan ja se todella auttoi!!! Kannattaa kokeilla, auttaa välittömästi. Rikkoo vain kaalin pintaa vaikka haarukalla ja sitten lehti liiveihin niin kyllä helpottaa!!

Vierailija

Täällä vauva-arkea on kohta kaksi viikkoa takana (keskiviikkkona). Imetys on lähteny ihan hyvin sujumaan. Lapsi tankkaa itseään iltaisin, sitte yöllä pitempiä taukoja= rinnat paisuu ja tuntuu, että puhkeaa. Välil joutuu ihan lypsämään, että vauva alkais syömään.

Meillä pienen iho kuivuu hurjasti (hilseilee), osaatteko kukaan sanoa, saako sitä rasvata ihan perusrasvalla esim. Novalanilla?

Ulkoilua ollaan kokeiltu muutaman kerran pienissä pätkissä, mutta kohta saan laittaa pienen päiväunille parvekkeelle!!

Oma vointi alkaa pikkuhiljaa kohoamaan, Hb oli synnytyksen jälkeen 72, joten sain muutaman veripussin. Istuminen vielä pikkasen hankalaa, mutta parempaan päin. Kiloja on viel useampi (7kg) ylimääräistä, mutta oottelen, että pääsen paremmin liikkumaan ulos.

Minäkin jään oottelemaan vieraita! Aurinkoista syyspäivää kaikille!

T: Makari ja poika 12pv

Vierailija

Kaksi viikkoa on huomenna jo vierähtänyt lapsosen syntymästä ja vauva-arki alkaa olla jo täydessä käynnissä.. Ensimmäinen neuvola-tädin käyntikin oli jo tiistaina ja painoa oli meidän pikku-neidille tullut jo 500g :) Kasvetaan siis kovalla tohinalla..

Silja-78 kysyikin juuri oman kysymykseni tuosta rintojen nipistelystä.. ihmettelin itsekin tuota nipistelyä, kun on aika inhottavan tuntuista kun muutoinkin vielä rinnanpäät kohtalaisen arat tiheästä imuttelusta.. Mitenkäs muut hoitavat aristavia rintojaan? Itse olen jokaisen imetyskerran välissä levittänyt bepanthen-voidetta, jolla olenkin saanut jonkinlaista helpotusta.. Onkos muita hyviä vinkkejä?

Jesh, mutta kutsu käy taas joten mentävä on..

- Minski & Sanni-Elviira 13 vrk -

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat